چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۰:۱۸:۴۳

باور به مزیت‌های اقتصادی حمل‌ونقل ریلی

حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان یکی از مزیت‌های اقتصادی کشور همواره مورد تأکید صاحب‌نظران اقتصاد حمل‌ونقل بوده و هست.

جعفر بدخشان/کارشناس حمل‌ونقل ریلی

باور به مزیت‌های اقتصادی حمل‌ونقل ریلی

مزیت‌های اقتصادی حمل‌ونقل ریلی

باور به مزیت‌های اقتصادی حمل‌ونقل ریلی

به نقل از خبرگزاری فارس،خوشبختانه کشور ما ازجمله کشورهایی است که از این مزیت برخوردار است. اگرچه کاستی‌های زیادی در این حوزه حمل‌ونقلی وجود دارد اما نقاط قوت فراوانی هم وجود دارد که باید با تکیه‌بر همین نقاط قوت و شناخت دقیق و صحیح از کاستی‌های موجود، نسبت به تحقق اهداف و آرمان‌های کشور در حوزه حمل‌ونقل ریلی اقدام کنیم.

امروزه یکی از شاخص‌های توسعه اقتصادی در هر کشوری شاخص امنیت است. امنیت در سرمایه‌گذاری، امنیت در کسب‌وکار، امنیت در تولید و امثالهم. یکی از مواردی که باید شاخص امنیت در آن در حد بالائی باشد، امنیت در حمل بار و تولیدات صنایع و کارخانه‌ها و آرامش خاطر و اطمینان صاحبان بار از حمل ایمن بار است.

حمل‌ونقل ریلی می‌تواند این شاخص را در بالاترین حد ممکن تأمین کند و اسباب رضایت و آرامش صاحبان صنایع، بازرگانان و تولیدکنندگان و حتی مصرف‌کنندگان را فراهم کند و به‌عنوان یک مزیت در اقتصاد کشور انجام‌وظیفه کند. امروز راه‌آهن توانسته است بخشی از صنعت حمل‌ونقل کشور را به خود اختصاص دهد که البته این میزان باید به رشد قابل قبولی برسد که تلاش‌های مسئولین امر در همین راستا متمرکزشده است و سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های خوبی در جهت ارتقاء سهم راه‌آهن در حمل بار در کشور انجام‌گرفته است که این برنامه می‌بایست با همکاری همه نهادهای دخیل و بخش خصوصی به اجرا درآید تا از مزایای آن‌همه‌ی کشور بهره‌مند گردد.

یکی دیگر از مزایای حمل‌ونقل بار توسط ناوگان ریلی، صرفه‌جوئی در مصرف سوخت است که امروز به یکی از مسائل اصلی کشور تبدیل‌شده و همه‌ی تلاش‌ها و توجهات متوجه کاهش مصرف انرژی است.

یکی از حوزه‌هائی که بیشترین مصرف انرژی کشور در آن رخ می‌دهد بخش حمل‌ونقل کشور است که حتی در قیمت تمام‌شده کالا و خدمات تأثیرات مستقیم دارد، درحالی‌که می‌توان با گسترش و توسعه ناوگان باری کشور در صرفه‌جوئی مصرف انرژی گام‌های اساسی برداشت. اگرچه این امر مستلزم سرمایه‌گذاری کلان در این بخش است اما برآوردها نشان می‌دهد که این سرمایه‌گذاری در طول چند سال با صرفه‌جوئی در مصرف انرژی جبران خواهد شد. کارشناسان معتقدند که نسبت مصرف سوخت در بین وسایط نقلیه جاده‌ای و ریلی در بخش حمل بار 1 به 6 و حتی 1 به 9 است که عدد قابل‌توجهی است.

امروز راه‌آهن کشور برای رسیدن به جایگاه واقعی خود در حمل بار نیازمند سرمایه‌گذاری است و این سرمایه‌گذاری نیازمند اتفاق‌نظر و همدلی و همکاری نهادهای مختلف ازجمله مجلس شورای اسلامی در تخصیص بودجه‌های کافی به توسعه حمل‌ونقل ریلی است.

همچنین باید بسترها برای حضور بخش خصوصی در این حوزه فراهم گردد و دولت باید از این بخش حمایت‌های لازم را به عمل آورد. از اهداف حمل‌ونقل ریلی انتقال و افزایش بار از ۳۴ میلیون تن به ۹۱ میلیون تن در سال ۹۹ خواهد بود.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت