پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۵:۳۲:۳۶

ثبت جهانی فرش بزچلو در دستور کار مسئولان قرار گیرد

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: قلعه «آقچه کهریز» میلاجرد و آثار شاخص عیسی خان بهادری در حوزه فرش با تلاش مسئولان به عنوان پایلوت و پاتوق فرش استان مرکزی معرفی شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران:

ثبت جهانی فرش بزچلو در دستور کار مسئولان قرار گیرد

به نقل از سلام کمیجان؛ حمید کارگر، رئیس مرکز ملی فرش ایران در بازدید از موزه استاد عیسی بهادری و نقاشخانه ایل بزچلو در بخش میلاجرد گفت: استاد عیسی بهادری مهره اصلی و تاثیرگذار در صنعت فرش دستباف ایران بوده و ایشان حق بزرگی در حوزه صنعت فرش و هنر ایرانی دارد.

وی باتوجه به پتانسیل این قلعه تاریخی و آثار شاخص عیسی خان بهادری در حوزه فرش، بر ایجاد پاتوق فرهنگی استان مرکزی در این منطقه تاکید کرد و افزود: مسئولان می توانند با عزم ملی، این مکان تاریخی و فرهنگی را احیا کرده و این قلعه را با تناسبی که با فرش ایران دارد به عنوان پایلوت و پاتوق فرش استان مرکزی معرفی کنند تا ساختاری جدید در فرش استان پدید آید.

رئیس مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان کرد: باید با برنامه ریزی و تحقیقات پژوهشی، ثبت جهانی فرش بزچلو را در دستور کار قرار داده شود که می توان با هدایت تورهای تجاری و فرهنگی و گردشگری بستر شکوفایی استعدادها را برای تربیت عیسی های دیگر فراهم آورد.

ظرفیت های بالقوه کمیجان برای برندسازی در صنعت فرش ایرانی

محمود مرادی، شهردار کمیجان نیز در این بازدید گفت: یکی از وظایف شهرداری ها شناسایی استعدادها و پتانسیل های هر شهر است که با توجه به ظرفیتی که دارند به برند تبدیل می شوند.

وی در ادامه افزود: در برنامه توسعه شهری کمیجان باید با شناسایی پتانسیل ها و سبقه فرهنگی و تاریخی این شهرستان بهره ببریم و آن را به سوی برندسازی هدایت کنیم.

شهردار کمیجان در خصوص نقاشخانه ایل بزچلو بخش میلاجرد و آثار ارزشمند عیسی خان بهادری گفت: نقش قالی بورچالی یا بزچلویی یکی از سبک های قالی ایرانی است و در جهان معروف و ممتاز است. باتوجه به اینکه زادگاه عیسی خان بهادری در دهکده آقچه کهریز بخش میلاجرد قرار دارد و آثار و طرح های مختلف عیسی خان نقش مهمی در تحول فرش ایرانی دارد، زمینه حضور بزرگان و مسئولان فرش ایرانی را در این منطقه فراهم کردیم.

مرادی یکی از اولویت های شهرداری را توسعه و عمران در حوزه گردشگری و صنایع دستی دانست و تصریح کرد: شهرداری به دنبال برند سازی و توسعه و عمران شهر با توجه به ظرفیت های فرهنگی و تاریخی است که در آینده بخشی از توسعه شهرستان کمیجان به صنایع دستی و فرش بزچلو گره می خورد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف بلند مدت شهرداری برنامه ریزی در جهت تلفیق صنعت فرش ایرانی و صنعت مبل در منطقه است و بر این اساس تحول اساسی در اقتصاد و گردشگری شهرستان ایجاد می شود.

در ادامه این بازدید مسئولان و هنرمندان شهرستان با طرح دیدگاه های خود بر ضرورت احیای جایگاه جهانی استاد عیسی بهادری و نقاشخانه ایل بزچلو بخش میلاجرد تاکید کردند.

 

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت