جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۹:۱۱:۵۲

تکیه به فروش نفت از معایب بودجه کشور

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه کشور به دلیل روش‌های سنتی دارای معایبی است که مهم‌ترین آن تکیه به فروش نفت است.

نماینده مردم شازند در مجلس تاکید کرد

تکیه به فروش نفت از معایب بودجه کشور

نفت

تکیه به فروش نفت از معایب بودجه کشور

به نقل از فارس، علی ابراهیمی شب گذشته در جمع خبرنگاران  با اشاره به اینکه در بودجه سال 97 در حوزه مالیات، کارکنان دولت تا دریافت 23 میلیون ریال حقوق از پرداخت مالیات در راستای ایجاد عدالت اجتماعی معاف شده‌اند، بیان داشت: اخذ مالیات در مبالغ بالاتر حقوق  به صورت پلکانی است، در دنیا روال این است که هر فردی که بیشتر حقوق دریافت می‌کند مالیات بیشتری می‌پردازد و شیوه پرداخت مالیات یکسان در ایران ناعادلانه است.

وی تصریح کرد: در صورت موافقت با این طرح مراحل در شورای نگهبان، می‌توان قدم‌های موثری در راستای عدالت برداشت‌.

 نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی افزود: کشورهای موفق از محل مالیات درآمدزایی می‌کنند و فروش منابع را در راستای عمران  به توسعه زیرساخت‌ها اختصاص می‌دهند.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه در بودجه سال 97 بحث افزایش حقوق کارکنان دولت نیز به صورت پلکانی دیده،گفت: به دولت اجازه داده شده تا 20 درصد به افرادی که کم‌ترین حقوق را دارا هستند، اضافه شود و افزایش حقوق برای مقامات از جمله وزرا، معاونان وزرا، استانداران، معاونان استانداران و نمایندگان مجلس منع شده است.

وی افزود: با این اقدام شکاف طبقاتی محدودتر شده و این امر می‌تواند در راستای گسترش عدالت مثمر ثمر واقع شود، ولی هنوز اشکالاتی جدی در خصوص نحوه پرداخت‌ها وجود دارد که اصلاح آن‌ها زمان بر است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع  حقوق با ابراز خرسندی از اجرای این طرح در بودجه سال آتی گفت: بازنشستگان تا پایان برنامه ششم توسعه باید به 85 درصد افراد شاغل هم تراز خود برسند که در بودجه سال 97 برای شروع این تکلیف قانونی از قسمت‌های مختلف منابع جداگانه‌ای برای عملیاتی کردن این طرح دیده شده است.

ابراهیمی اظهار داشت: در راستای بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر، دولت مکلف شده بود که افراد 70 ساله با 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه متقاضیان را بازنشسته کنند، ولی در این خصوص در بودجه سال ۹۷ یک مصوبه مبنی بر بازنشستگی این قشر با 60 سال سن و 10 سال پرداخت حق بیمه دیده شده که با موافقت شورای نگهبان تحول عظیمی در حوزه روستا و عشایر ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: دولت لایحه‌ای مبنی بر اختصاص 20 درصد از مازاد درآمد نفتی به صندوق توسعه ملی را پیشنهاد داده که این امر مجلس شورای اسلامی به 32 درصد افزایش یافت.

نماینده مردم شازند در مجلس گفت: بر اساس این بودجه مکلف کردیم معادن مستقر در مناطق یک درصد از درآمد خود را به مناطق واریز کنند، چرا که با این اقدام آسیب به زیرساخت‌ها و جاده‌ها وارد می‌شود و این مهم می‌تواند در راستای افزایش صادرات یک اقدام ماندگار تلقی شود.

وی با اشاره به اینکه در بودجه سال 97 مشوق‌های صادراتی و معافیت‌های مالیاتی خوبی در راستای کاهش وابستگی به نفت در نظر گرفته شده است،گفت: بودجه کشور به دلیل روش‌های سنتی دارای معایبی است که مهم‌ترین آن تکیه به فروش نفت است و با افزایش و کاهش قیمت نفت بدنه اقتصادی کشور به لرزه می‌افتد که این روند به اقتصاد کشور آسیب جدی وارد می‌کند.

ابراهیمی گفت: در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز قانون مصوب وجود دارد، اما در اجرا خوب عمل نمی‌شود و ورود کالاهای قاچاق آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد می‌کند و در هر کشوری که واردات بیشتر از صادرات باشد، تولید آن کشور محدود می‌شود و این وضعیت مانع ایجاد اشتغال می‌شود.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت