شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۴:۲۹:۱۱

تولیدات استان مرکزی به بیش از ۶۸ کشور دنیا صادر می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: در شش ماه نخست امسال استان مرکزی به بیش از ۶۸ کشور صادرات غیر نفتی داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی:

تولیدات استان مرکزی به بیش از ۶۸ کشور دنیا صادر می‌شود

به نقل از خبرگزاری تسنیم ، محمدرضا حاجی پور در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مرکزی اظهار داشت: در سال گذشته براساس منشاء تولید صادرات استان یک هزار و 250 تن با ارزش 876 میلیون دلار و براساس آمار گمرکات استان 889 هزار تن با ارزشی بالغ بر 670 میلیون دلار بوده است.

وی افزود: 54 درصد از این میزان صادرات مربوط به صادرات کالاهای صنعتی، 33 درصد فراورده‌های پتروشیمی، هفت درصد کالاهای معدنی، پنج درصد کالاهای کشاورزی و صنایع تبدیلی و یک درصد هم سایر کالاها بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تصریح کرد: صادرات استان در شش ماه نخست امسال براساس منشاء تولید 814 هزارتن با ارزشی بالغ بر 527 میلیون دلار و براساس گمرکات 674 هزار تن به ارزش 465 میلیون دلار بوده است.

حاجی‌پور بیان کرد: کالاهای استان مرکزی در سال گذشته به 74 کشور صادر شده که این صادرات به کشورهای افغانستان با 21 درصد، ترکیه 19 درصد، عراق 14 درصد، ترکمنستان 4 درصد، پاکستان سه درصد و سایر کشورها 39 درصد انجام شده که مجموع صادرات استان به پنج کشور مشخص شده 61 درصد است.

وی ادامه داد: در شش ماه نخست امسال استان مرکزی به بیش از 68 کشور صادرات غیر نفتی داشته که این تعداد در مدت مشابه سال قبل 54 کشور بوده که عمده این کالاها به کشورهای افغانستان با 31 درصد، ترکیه 23 درصد، عراق 14 درصد، پاکستان هفت درصد، ترکمنستان سه درصد و سایر کشورها 22 درصد بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی عنوان کرد: فراورده‌های پتروشیمی، شمش، آلومینیوم، الیاف مصنوعی، انواع شیشه، پسته، قیر،گوشت و احشاء خوراکی،کاشی و سرامیک، سیمان،گل و گیاه، چینی بهداشتی، عایق رطوبتی، ماهیان زنده زینتی، آبمیوه و لبنیات صادرات استان را شامل می‌شوند.

حاجی‌پور خاطرنشان کرد: درآمد ارزی حاصل از صادرات 450 امتیاز، حفظ و توسعه بازارهای هدف و فعالیت‌های بازاریابی 150 امتیاز، مهارت فنی و تخصصی شرکت در امر صادرات 220 امتیاز و عضویت در تشکل صادراتی 180 امتیاز در شاخص‌های انتخاب برگزیدگان صادرات داشته است.

وی اضافه کرد: در زمینه سنگ‌های تزیینی به ویژه تراورتن استان مرکزی جز استان‌های برتر و همچنین در حوزه خدمات فنی و مهندسی رتبه دوم کشور را دارا است، این سازمان در این راستا که بتواند میزهای تخصصی این دو بخش را برای برطرف کردن مشکلات در استان مرکزی و کشور را در این استان برگزار کند پیگیری لازم را انجام می‌دهد.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت