سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۵:۱۴:۰۱

توسعه کتابخوانی ابزار پیوند فرهنگ با زیست مدرن است

معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری کتابخانه های عمومی کشور گفت: توسعه کتابخوانی بهترین ابزار پیوند فرهنگ با مولفه های زیست مدرن است و تنها از مسیر نشر دانایی می توان به توسعه متوازن دست یافت.

معاون نهاد کتابخانه عمومی کشور:

توسعه کتابخوانی ابزار پیوند فرهنگ با زیست مدرن است

توسعه کتابخوانی

توسعه کتابخوانی ابزار پیوند فرهنگ با زیست مدرن است

امین متولیان روز شنبه در حاشیه آیین معارفه مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی در گفت و گو با ایرنا افزود: استان مرکزی به عنوان یکی از قطب های مهم صنعت کشور نیازمند پیوند عمیق فرهنگی با حوزه صنعت و تولید است و این مهم با توسعه بسترهای مطالعه هدفمند و تغییر عادات روزمره مردم به تفکر پرسشگر محقق می شود و مسئولان و برنامه ریزان این استان باید در این زمینه تلاش بیشتری کنند.
وی اظهار کرد: 2 میلیون و 200 هزار نفر در 2 هزار و 400 کتابخانه نهاد عمومی و یک هزار کتابخانه مشارکتی کشور عضویت دارند اما باید فرهنگ مطالعه در هر خانواده به شکل اصولی نهادینه شود.
معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری کتابخانه های عمومی کشور افزود: کتابخانه های سیار روستایی در حد 20 درصد ظرفیت جغرافیایی است و می طلبد که با مشارکت خیران و بخش های فرهنگی و شهرداری ها این ظرفیت روز به روز گسترش یابد.
متولیان اظهار کرد: کتابخانه های روستایی باوجود همه مشکلاتی که در مسیر ارائه خدمات دارند از اولویت کانونی در سیاست های نهاد کتابخانه ها عمومی برخوردار هستند.
وی ادامه داد: استان مرکزی به دیار نخبگان و فرهنگ و تمدن ایرانی شهرت دارد و سرعت اندک پیشرفت طرح کتابخانه مرکزی در این خطه، پذیرفته نیست.
معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری کتابخانه های عمومی کشور خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت خیران برای تکمیل کتابخانه مرکزی این استان با توجه به محدودیت بودجه دولتی یک اولویت است.
متولیان گفت: ساخت کتابخانه مرکزی در تمامی مراکز استان ها مصوب برنامه چهارم توسعه است اما به دلیل تنگناهای موجود، استان مرکزی هنوز از نعمت این زیرساخت مهم محروم مانده و طرح مذکور نیمه تمام است.
وی ادامه داد: یکی از روش هایی که بقای کتابخانه های عمومی را تضمین می کند، تبدیل فضای کتابخانه ها به مراکز فرهنگی و اجتماعی است و اگر مدیریت سنتی بر این مراکز حاکم باشد آینده آن ها با چالش جدی مواجه می شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این آیین گفت: مطالعه و کتاب با وجود اینکه فناوری نوین با سرعت شتابان رشد می کند هنوز محور اصلی کسب دانش و علم در کشورهای مختلف است.
فتح الله حقیقی افزود: سرانه کتابخوانی در استان و به ویژه در حوزه شهرستانی پایین است و نیاز است که روش های اثربخش در بهبود این شاخص اجرایی شود.
وی گفت: برای افزایش سرانه مطالعه کتاب باید علاوه بر توسعه کتابخانه های مرجع، کتابخانه های تخصصی را رشد داد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی بیان کرد: ضریب نفوذ اینترنت در دنیا 90 درصد و در ایران بالغ ‌بر 85 درصد است و شاخص مدت زمان ارتباط فرزندان و والدین به 12 دقیقه رسیده و در چنین شرایطی باید فرهنگ کتابخوانی را به صورت هدفمند در برنامه خانواده ها رشد داد.
حقیقی اظهار کرد: دفتر اجتماعی استانداری مرکزی در حوزه پژوهش و اقدامات علمی پنج آسیب اجتماعی، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است و نیاز است که از ظرفیت های موجود در استان برای پیشبرد اهداف این بخش استفاده شود.
در این آیین حجت الاسلام عباس دانشی به عنوان مدیرکل نهاد کتابخانه های استان مرکزی معرفی و از علی اکبر احمدی سرپرست پیشین این نهاد تقدیر شد.
استان مرکزی 83 کتابخانه و 53 هزار و 169 عضو کتابخوان فعال دارد.
سه و 75 صدم درصد مردم استان مرکزی عضو کتابخانه ها هستند.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت