جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۶:۱۸:۲۲

توزیع شناسنامه امدادی میان زلزله‌زدگان/وام ۲۵ میلیونی جوابگوی مشکلات زلزله‌زدگان روستایی نیست/ تردد خودروهای شخصی به مناطق زلزله‌زده ممنوع/+ فیلم و عکس

زلزله ۷.۳ریشتری “ازگله” خسارات جانی و مالی بسیاری به مناطق شهری و روستایی استان کرمانشاه وارد کرد.

زلزله ۷.۳ریشتری کرمانشاه

توزیع شناسنامه امدادی میان زلزله‌زدگان/وام ۲۵ میلیونی جوابگوی مشکلات زلزله‌زدگان روستایی نیست/ تردد خودروهای شخصی به مناطق زلزله‌زده ممنوع/+ فیلم و عکس

شناسنامه امدادی

توزیع شناسنامه امدادی میان زلزله‌زدگان/وام ۲۵ میلیونی جوابگوی مشکلات زلزله‌زدگان روستایی نیست/ تردد خودروهای شخصی به مناطق زلزله‌زده ممنوع/+ فیلم و عکس

به نقل ازخبرگزاری تسنیم،زلزله 7.3ریشتری شامگاه یک‌شنبه (21 آبان‌ماه جاری) در استان کرمانشاه بیش از  436 کشته و 9388 زخمی به‌جای گذاشته و سبب تخریب و آسیب‌دیدن بسیاری از واحدهای مسکونی شهری و روستایی در این استان شده است.

این زمین‌لرزه که مرکز وقوع آن “ازگله” کرمانشاه بود در بسیاری از مناطق غرب‌کشور و مرکز از جمله تهران، ایلام، همدان، لرستان، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، مرکزی، زنجان، کردستان، اردبیل و چندین استان و شهر دیگر احساس و حتی سبب آسیب به برخی مناطق غربی ش

اخبار لحظه به لحظه از زمین‌لرزه شدید 7.3ریشتری استان کرمانشاه را در ادامه می‌خوانید:

جـــــــمـــعـــــه 26 آبــــان‌مـــــــاه

17:15| شناسنامه امدادی میان زلزله‌زدگان استان کرمانشاه توزیع می‌شود

علی‌اصغر پیوندی در حاشیه جلسه ستاد هماهنگی مدیریت بحران غرب کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نیروهای امدادی در حوزه امداد و نجات، تغذیه و اسکان اضطراری به خوبی عمل کردند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه تمامی اقدامات امدادی در لحظه و روز اول حادثه بر عهده هلال‌احمر بود، گفت: نیروهای اعزامی هلال‌احمر و نیروهای ستادی به خوبی بحران را مدیریت و هماهنگی خوبی در این عملیات انجام شده است.

پیوندی با اشاره به اینکه عمق این فاجعه و زلزله بسیار عمیق بود، بیان کرد: در مسیر خدمت‌رسانی معضلات و مشکلاتی پیش‌روی هلال‌احمر بود اما از آنجا که کار هلال‌احمر معامله با خداست خدمات ما نیز به بهترین نحو به زلزله‌زدگان ارائه می‌شود.

وی از توزیع شناسنامه امدادی در بین زلزله‌زدگان خبر داد و افزود: از روز شنبه توزیع اقلام 72 ساعته و یک ماهه و درج در شناسنامه امدادی در بین زلزله‌زدگان آغاز می‌شود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه مناطق زلزله‌زده به هشت منطقه عملیاتی تقسیم شده است، گفت: از روز اول اقلامی مانند چادر، پتو، کنسرو و لوازم بهداشتی میان مردم توزیع و اکنون نیز بیشتر مردم لوازم مورد نیاز خود را دریافت کرده‌اند.

پیوندی افزود: تمامی اقلامی که بین زلزله‌زدگان توزیع می‌شود در دفترچه امدادی ثبت خواهد شد تا همه افراد اقلام مورد نیاز را به صورت عادلانه دریافت کنند.

وی با بیان اینکه از روز شنبه تا دوشنبه اقلام 72 ساعته میان مردم توزیع می‌شود، بیان کرد: از روز دوشنبه نیز با مدیریت افراد در مناطق هشت‌گانه، اقلام مورد نیاز یک‌ماهه خانوار بین آنها توزیع می‌شود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه با توجه به سرد شدن هوا تهیه وسایل گرمایشی در اولویت قرار دارد، عنوان کرد: ضمن تقدیر از مردم برای اهدای کمک‌های خود تقاضا داریم تمرکز را بر جمع‌آوری کمک‌های نقدی قرار دهند.

17:05| اتاق‌های بازرگانی ایران مدارس روستایی آسیب‌دیده کرمانشاه را بازسازی می‌کنند

کیوان کاشفی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به کمک‌های اتاق بازرگانی استان به مناطق زلزله‌زده، اظهار داشت: با همکاری اتاق بازرگانی ایران تمامی مدارس آسیب‌دیده روستایی در مناطق زلزله‌زده بازسازی خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه روزانه یک محموله از کمک‌های اتاق بازرگانی استان به مناطق زلزله‌زده ارسال می‌شود، گفت: این محموله‌ها شامل 5 تا 15 ماشین است که امروز نیز به ازگله و ثلاث ارسال می‌شود.

کاشفی با اشاره به اینکه سعی و تمرکز ما بر جمع‌آوری کمک‌ها به صورت نقدی است، بیان کرد: صندوقی با نام «جامعه نیکوکاری ابرار» در اتاق بازرگانی با کمک تجار، بازرگانان و اتاق‌های بازرگانی تشکیل شده است.

وی افزود: از محل این صندوق و با همکاری آقای شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران این قول را خواهیم داد که مدارس روستایی آسیب‌دیده را بازسازی کنیم.

15:06| تردد خودروهای شخصی به مناطق زلزله‌زده ممنوع شد

در حالی که محورهای منتهی به مناطق زلزله‌زده در استان کرمانشاه دارای ترافیک سنگین است براساس اعلام پلیس راه کرمانشاه از تردد خودروهای شخصی به مناطق زلزله‌زده جلوگیری خواهد شد.

فرمانده پلیس راه استان کرمانشاه با بیان اینکه محورهای منتهی به مناطق زلزله‌زده در غرب استان کرمانشاه دارای ترافیک سنگین است گفت: به‌دلیل ترافیک سنگین در محورهای منتهی به مناطق زلزله‌زده امدادرسانی با کندی انجام می‌شود.

سرهنگ محمد حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، از ترافیک نیمه‌سنگین و روان در محورهای استان کرمانشاه خبرداد و گفت: جاده‌های منتهی به سرپل‌ذهاب نیز با ترافیک سنگین و گره ترافیکی روبرو است.

حیدری با بیان اینکه از تردد خودروهای شخصی از اسلام‌آباد غرب به سمت سرپل‌ذهاب جلوگیری می‌شود افزود:‌ یک کامیون می‌تواند بار بیش از صد دستگاه خودرو سواری را حمل کند و براین اساس از مردم تقاضا داریم کمک‌های خود را تجمیع کرده و با یک کامیون به مناطق زلزله‌زده ارسال کنند تا از حجم ترافیک در این مناطق کاسته شود.

15:00| “کوئیک” روستای دورافتاده‌ با تلفات بسیار در زلزله+ فیلم

افراد بسیاری در روستای «کوئیک» کشته و زخمی شدند ولی به گفته افراد این روستا تا چند روز خبری از امدادگران نبود.

از سرپل‌ذهاب روستای کوئیک در حدفاصل میان سرپل‌ذهاب و ثلاث‌باباجانی قرار گرفته است که هر دو شهرستان به‌دلیل وقوع زلزله دچار خسارتهای فراوان و تلفات بسیاری شده‌اند. روستای «کوئیک» یکی از صدها روستای منطقه زلزله‌زده استان کرمانشاه است که از سه روستا تشکیل شده و نام‌هایی همچون کوئیک حسن و کوئیک محمود دارد ولی به‌طور کلی کوئیک خوانده می‌شود.

روستای کوئیک در زلزله اخیر خسارت فراوانی دید و به گفته افراد محلی بیش از 95درصد ساختمانهای این منطقه تخریب شده است و و بقیه نیز قابل استفاده نیستند و از سوی دیگر نیز تلفات جانی در این روستاها بسیار زیاده بوده است به‌طوری که در روستای کوئیک از 115 نفر جمعیت 80 نفر بر اثر وقوع زلزله کشته شده‌اند که توسط افراد محلی نیز به خاک سپرده شده‌اند.

بازماندگان زلزله در این روستا می‌گویند که تا سه روز خبری از هلال احمر نبود و پس از سه روز نیز هلال احمر تنها آب در میان افراد روستا توزیع کرد و افراد محلی به‌همراه افرادی از شهرهای اطراف جنازه‌ها را از زیر آوار در‌آورده و به‌خاک سپرده‌اند و مصدومان نیز در غیاب آمبولانسها توسط همین افراد به مراکز درمانی از جمله سرپل‌ذهاب و مرکز استان منتقل شده‌اند.

13:50| وام 25 میلیونی جوابگوی مشکلات زلزله‌زدگان روستایی نیست

عبدالرضا مصری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با بیان اینکه اعتباراتی برای رفع خسارت زلزله در دولت مصوب شده است بیان کرد: به نظر بنده این بودجه‌های در نظر گرفته شده باید برای استان‌هایی در نظر گرفته شود که بعد از 50 سال یک زلزله‌ای می‌آید و‌ تعدادی از افراد زندگی خود را از دست می‌دهند و‌ با این کمک‌ها مقداری امید به زندگی پیدا می‌کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با بیان اینکه اما مردم مناطق سرپل‌ذهاب و قصرشیرین، گیلانغرب و اسلام‌آباد غرب متاسفانه تاکنون دو سه مرتبه تمام هستی و زندگی خود را از دست دادند بیان کرد: در طول جنگ تحمیلی سرمایه و زندگی این افراد از دست رفته اکنون نیز این زلزله زندگی آن‌ها را به مخاطره انداخته است.

وی با اشاره به اینکه اکنون با این مقدار وام‌های در نظر گرفته شده باید این افراد درآمدی داشته باشند که بتوانند قسط این وام‌ها را بپردازند گفت: اما مردم این منطقه هنوز نتوانستند قسط‌های وام‌های قبلی خود را بپردازند و اکنون نیز قسط وام جدید را باید بپردازند.

مصری با بیان اینکه انتظار داریم تمهیداتی از طریق کمک‌های مردمی و صرفه‌جویی در درآمدهای دولت برای این امر در نظر گرفته شود بیان کرد: اکنون نزدیک به 300 هزار میلیارد تومان هزینه جاری دولت داریم و باید همه نهادهای دولتی یکی، دو درصد در هزینه‌های​ جاری دولت صرفه‌جویی کنند تا این کمک‌ها به مردم زلزله‌زده برسد.

وی با اشاره به اینکه باید باید قبول کنیم این وام 25 میلیون تومانی با هزینه‌های سنگین امروز جوابگوی رفع مشکلات کنونی این افراد نیست گفت: در خانه‌های روستایی که منزل آنها آسیب‌دیده و‌ استبل حیوانات و احشام آن‌ها نابود شده با این 25 میلیون تومان چطور می توان این منزل را ساخت و‌ تنها این وام جوابگوی هزینه ساخت دیوار دور این خانه‌ها است.

13:15| استاندار کرمانشاه گورهای دسته‌جمعی در مناطق زلزله‌زده را تکذیب کرد

هوشنگ بازوند در گفت‌وگو با خبرنگار ‌‌تسنیم در کرمانشاه با تکذیب شایعات مطرح شده در مورد دفن دسته‌جمعی زلزله‌زدگان در منطقه کوئیک اظهار داشت: چنین چیزی اصلا صحت ندارد و هیچ‌گونه گور دسته‌جمعی در هیچ منطقه‌ای از استان کرمانشاه وجود ندارد.

وی افزود: مردم کرمانشاه و ایران بر‌اساس سنت اسلام اموات خود را با احترام بعد از مراحل شرعی تدفین کرده و هیچ‌وقت به صورت دسته‌جمعی این کار را نکرده و نمی‌کنند.

استاندار کرمانشاه با انتقاد از برخی شایعات مطرح شده گفت: از رسانه‌ها انتظار داریم اخلاق را رعایت کرده و از شایعه‌پردازی که سبب ضربه‌زدن به مردم می‌شود خودداری کنند.

12:20| هیچ کشوری برای زلزله‌زدگان کمک ارسال نکرده است/فقط بهداشت جهانی ‌محموله 40 تنی ‌پزشکی ارسال کرد 

مجتبی بیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه در مورد شایعات مطرح شده مبنی بر کمک فرانسه به زلزله‌‌زدگان کرمانشاه اظهار داشت: در روزهای گذشته هیچ‌گونه کمکی از کشور فرانسه و دیگر کشورها به کرمانشاه و مناطق زلزله‌زده ارسال نشده است.

وی افزود: تنها روز گذشته از بهداشت جهانی یک محموله 40 تنی کمک‌های پزشکی به کرمانشاه ارسال تا به زلزله‌زدگان کمک شود و شایعات مطرح شده در مورد کشورهای دیگر صحت ندارد.

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی شهید اشرفی‌اصفهانی کرمانشاه اظهار داشت: در روزهای گذشته 510 پرواز در این فرودگاه نشست و برخاست داشته که 900 تن محموله کمک‌های ایرانی برای مردم زلزله‌زده ارسال شده است.

12:11| ورود هواپیمای‌ حامل کمک‌های ‌فرانسه برای زلزله‌زدگان ‌صحت ندارد

محمد بیگ‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه اظهار داشت: تنها هواپیمای خارجی وارد شده به فرودگاه شهید اشرفی کرمانشاه حامل کمک‌های سازمان بهداشت جهانی بود که از طریق پرواز هواپیمایی امارات انجام شد.

مدیر روابط عمومی فرودگاه اشرفی اصفهانی کرمانشاه با تکذیب ورود هواپیمایی حامل کمک‌های کشور فرانسه گفت: تاکنون تنها کمک خارجی به زلزله‌زدگان از طریق فرودگاه کرمانشاه کمک‌های سازمان بهداشت جهانی بوده است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان کرمانشاه نیز کمک‌های سازمان بهداشت جهانی به زلزله‌زدگان این استان را شامل اقلام مختلف درویی دانست.

11:38| آب شهرستان قصرشیرین وصل شد

علیرضا تختشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه اظهار داشت: با تلاش‌های کارکنان آب و فاضلاب استان کرمانشاه، استان‌های امدادرسان و شهرستان قصرشیرین آب این شهر وصل شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمانشاه عنوان کرد: قطعی آب شهرستان قصرشیرین که به دلیل شکستگی ناشی از پس لرزه‌های متعدد در خط انتقال آب از سرچشمه سرپل‌ذهاب به قصرشیرین بود در چندین نقطه دچار حادثه شد.

تخت شاهی گفت: با تلاش‌ها و سرعت عمل اکیپ‌های امدادی آب و فاضلاب رفع نقص شد و هم‌اکنون آب در مدار شبکه توزیع شهرستان قصرشیرین است.

11:17| آستان قدس رضوی با بیش از 30 تیم جهادی به کمک زلزله‌زدگان شتافت

مصطفی خاکسار قهرودی که به عنوان نماینده تولیت آستان قدس رضوی در مناطق زلزله‌زده حضور پیدا کرده است، با اشاره به حضور گسترده و مؤثر گروه‌های جهادی در این استان اظهار داشت: آستان قدس رضوی ضمن اعزام بیش از 30 گروه جهادی برای خدمت رسانی به زلزله زدگان، برای پشتیبانی از گروه‌های جهادی استان کرمانشاه بودجه ویژه‌ای را در نظر گرفته است.

وی با تقدیر از حضور به‌موقع و سریع گروه‌های جهادی و خادم‌یاران رضوی در ساعت‌های اولیه وقوع زلزله برای کمک‌رسانی به مصدومان و زلزله‌زدگان، عنوان کرد: با حضور گروه‌های جهادی و خادم‌یاران رضوی، قرارگاه امام رضا(ع) تلاش دارد تا در این شرایط بحرانی و سخت، با مدیریت صحیح و انقلابی، وسایل مورد نیاز را عادلانه و هماهنگ در اختیار زلزله‌زدگان قرار دهد تا از بی‌نظمی و آشفتگی جلوگیری شود.

09:38| 10 هزار نیروی کمکی پلیس به مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه اعزام شدند

سردار اسکندر مؤمنی در جلسه کمیسیون مدیریت بحران ناجا اظهار داشت: از لحظات آغازین این حادثه تأسفبار نیروی انتظامی کرمانشاه با تمام امکانات پای کار بود و برای کمک به مردم آسیب‌دیده در میدان حادثه حضور پیدا کرد. ناجا در سه زمینه تأمین امنیت مناطق زلزله‌زده و تأمین امنیت و همراهی محموله‌های ارسالی و روان‌سازی‌شده در حوزه درون و برون شهری تاکنون انجام وظیفه کرده است.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه نیرو به‌اندازه کافی در مناطق زلزله‌زده حضور دارند، گفت: با دستور فرمانده ناجا حدود 10 هزار نیرو از مرکز کشور و دیگر استان‌ها به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.

مؤمنی با بیان اینکه با حضور به‌موقع پلیس امنیت مطلوبی در جاده‌ها و سطح مناطق زلزله‌زده وجود دارد، گفت: در حوزه ترافیکی نیز همکاران ما به‌خوبی در منطقه حاضر شده‌اند و اکنون تمامی مسیرهای منتهی به منطقه زلزله‌زده باز و تردد در آنها روان است. با توجه به امنیت مطلوبی که در منطقه فراهم است دستگاه‌های کمک‌رسان به‌خوبی می توانند کار امداد به زلزله‌زدگان را انجام دهند.

09:36| فعالیت 210 دستگاه ماشین‌آلات سنگین آواربرداری در مناطق زلزله‌زده

بهمن خسروانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، به وقوع زلزله 7ریشتری یکشنبه‌شب در شهرستان‌های غربی استان و خسارات ناشی از آن اشاره کرد و اظهار داشت: در همان ساعات اولیه پس از وقوع زلزله نیروها و ماشین‌آلات اداره کل راهداری استان به منطقه اعزام شدند.

وی با بیان اینکه پس از این زلزله برخی از محورهای استان به‌علت ریزش کوه مسدود شده بودند، اضافه کرد: عوامل راهداری استان در سریع‌ترین زمان اقدام به پاکسازی محورها کردند و در حال حاضر نیز تردد در این محورها با وجود ترافیک نیمه‌سنگین، روان است.

خسروانی عنوان کرد: علاوه بر اقدامات مربوط به بازگشایی راه‌ها، 400 نفر از کارکنان و 210 دستگاه ماشین‌آلات سنگین اعم از لودر، گریدر، تانکر سوخت، تانکر آب، بیل مکانیکی، کمپرسی و جرثقیل به‌صورت شبانه‌روزی مشغول کار آواربرداری و بازگشایی معابر در مناطق زلزله‌زده است.

وی از ارسال اقلام خوراکی و مایحتاج اولیه زلزله‌زدگان به‌ارزش 50 میلیون تومان توسط اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان به مناطق زلزله‌زده خبرداد.

09:22| 2 برابر خانه‌های تخریب‌شده در مناطق زلزله‌زده چادر توزیع شد/کسی بدون سرپناه نیست

هوشنگ بازوند در نشست ستاد مدیریت بحران سرپل‌ذهاب اظهار داشت: می‌توانیم بگوییم هم‌اکنون کسی در سرپل‌ذهاب بدون سرپناه نیست اما توزیع چادرها تا زمان رضایتمندی مردم ادامه می‌یابد.

وی عنوان کرد: حدود 55 هزار چادر در مناطق زلزله‌زده توزیع شده است که این آمار قریب به دو برابر خانه‌های تخریب‌شده است. به همه واحد‌های مسکونی تخریب‌شده و ‌خسارت‌دیده 12 میلیون تومان تسهیلات داده می‌شود.

استاندار کرمانشاه افزود: از فردا نایلون ضخیم برای مقابله با بارندگی به مردم داده شود تا چادرهای خود را ایمن‌سازی کنند و مردم هم باید به خودشان کمک کنند. بنیاد مسکن و شهرداری، ایمن‌سازی چادرها در اماکنی را که تراکم چادرها زیاد است قبل از بارندگی تمام کنند.

وی عنوان کرد: در کمتر از چهار روز 10 هزار و 143 مورد خدمات پزشکی به حادثه‌دیدگان ارائه شده است که کار عظیمی انجام شده است. 35 تیم سیار شامل پزشک، ماما و پرستار که با تجهیزات و دارو به‌صورت مستمر در روستاها خدمت‌رسانی می‌کنند، همچنان خدمات خود را با جدیت ادامه دهند و به بانوان باردار و نوزادان توجه و خدمات ویژه ارائه شود.

بازوند افزود: ظرف 45 روز بیمارستان شهر بازسازی شود‌. سپاه که همیشه گره‌گشا بوده است تا زمان بازسازی بیمارستان با در اختیار قراردادن مکان درمانی خود به کمک دولت بیاید. مدارس هرچه زودتر تخلیه شود و دانش‌آموزان به کلاس‌های درس برگردند. بازگشایی مدارس بازگشت حیات به شهر است.

استاندار کرمانشاه تأکید کرد تمام ادارات و بانک‌ها در شهرستان سرپل ذهاب به هر شکل ممکن از روز شنبه (27 آبان) سر کار خود حاضر باشند.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت