دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۰:۳۹:۲۰

تنها غار زنده ی ایران در سکوت به مزایده گذاشته شد

نایب رئیس شورای شهر دلیجان: متاسفانه در سال‌های اخیر مزایده غار نخجیر به صورت بسیار محدود و بی‌خبر برگزار می‌شود و تنها عده‌ای نور چشمی که از آن مطلع هستند در این مزایده شرکت می‌کنند.

استاندار مرکزی مانع رانت خواری در واگذاری غار نخجیر شود

تنها غار زنده ی ایران در سکوت به مزایده گذاشته شد

تنها غار زنده ی ایران

تنها غار زنده ی ایران در سکوت به مزایده گذاشته شد

به نقل از پیام دلیجان؛ غار نخجیر در ۱۰ کیلومتری شهرستان دلیجان حد فاصل جاده ارتباطی دلیجان به شهر نراق واقع شده و با قدمتی بیش از ۷۰ میلیون سال،از عجایب خلقت الهی است.

این جاذبه گردشگری طبیعی ملی حکایت های چند میلیون ساله و جلوه های بی نظیر و منحصر به فردی از شکوه غارهای آهکی را فرا روی بیننده می گذارد.

محوطه درونی این مجموعه کریستالیزه و دارای تزئینات بلوری و اسفنجی در کف، دیوارها و سقف است که از ناب ترین نمونه های موجود در غارهای جهان محسوب می شود.

دهانه اصلی این غار ۱۰ متر عرض و بین ۱۰ تا ۴۰ متر ارتفاع دارد که هر گردشگر و بازدید کننده ای با گذر از این دهانه و ورود به غار، به حیرت و تفکر فرو می رود.

غار چال نخجیر دلیجان، گنجینه ای از تاریخ زمین و تابلویی زیبا است که هنوز بخش هایی از آن ناشناخته مانده است و همواره اعجاب و شگفتی گردشگران را برمی انگیزد.

واگذاری غار چال نخجیر و حرف و حدیث های فراوان

چند سالی است که موضوع واگذاری غار چال نخجیر شهرستان دلیجان به بخش خصوصی از طریق مزایده با حرف و حدیث های فراوانی همراه بوده است.

واگذاری غار نخجیر به پیمانکاران غیربومی در حالی که در شهرستان شرکت های واجد شرایط حضور داشته و حتی شهرداری های دلیجان و نراق هم به دلیل درآمدزا بودن توانایی اداره آن را داشتند، نگرانی مردم شهرستان دلیجان را به همراه داشته است.

در روزهای اخیر با فشار مردم و مسئولین شهرستان به پیمانکار این غار، پیمانکار اداره این جاذبه گردشگری را رها کرده و اکنون اداره میراث فرهنگی شهرستان مدیریت غاز را بر عهده دارد.

برگزاری مزایده‌های غار نخیر در سکوت

محمدرضا خلیلی نایب رئیس شورای شهر دلیجان با انتقاد از عملکرد اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی در واگذاری غار نخجیر شهرستان دلیجان به بخش خصوصی گفت: عده‌ای در سازمان میراث فرهنگی سرمایه شهرستان دلیجان را اموال بی‌صاحبی می‌بینند و گویا خودشان باورشان شده که می‌توانند همیشه به این روش، و بدون هیچ ساز و کاری از سرمایه‌های این شهرستان استفاده کنند.

خلیلی اظهار کرد: در گذشته عده‌ای از اختلافات ساختگی میان دلیجان و نراق سوء استفاده و در این فضا، اختیارات شهرستان را در حوزه مدیریت غار محدود کردند.

وی ادامه داد: امروز به واسطه همدلی ایجاد شده میان این دو شهر اجازه نمی‌دهیم برخی با رفتار قیّم مأبانه مردم شهرستان را از حق خود محروم کنند.

نایب رئیس شورای شهر دلیجان اضافه کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر مزایده غار نخجیر به صورت بسیار محدود و بی‌خبر برگزار می‌شود و تنها عده‌ای نور چشمی که از آن مطلع هستند در این مزایده شرکت می‌کنند.

این عضو شورای شهر دلیجان گفت: در سفری که اخیرا معاون عمرانی استانداری مرکزی به شهرستان دلیجان داشت در پاسخ به خواسته به حق مردم شهرستان دستور داد تمامی اختیارات مدیریت این غار به هیئت امنایی در داخل منطقه واگذار شود.

استاندار مرکزی جلوی رانت های واگذاری غار نخجیر را بگیرد

وی به مانع تراشی‌های اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان در واگذاری غار به پیمانکاران بومی اشاره کرد و افزود: این رفتارها از سوی مدیرکل پیام خوبی ندارد و از استانداری مرکزی خواستاریم تا به این موضوع ورود کرده و هرچه سریع‌تر، تشکیل این هیئت امنا را عملیاتی کند تا مبادا افرادی با رانت‌های غیرقانونی اموال بیت المال را به تاراج ببرند.

بهره برداری نامناسب تهدیدی برای غار نخجیر 

حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار پیام دلیجان با اشاره به اینکه اشکالات فراوانی نسبت به واگذاری غار نخجیر وجود دارد گفت: اعتراض جدی نسبت به واگذاری غار نخجیر داریم.

سلیمی با اشاره به اینکه باید این مجموعه گردشگری به شهرداری نراق یا دلیجان واگذار می شد، اظهار کرد: در این صورت درآمد حاصل از این مجموعه کمکی برای توسعه زیرساخت‌های شهری دلیجان و نراق می شد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که در واگذاری غار به بهره بردار، اشکالاتی وجود دارد چراکه بهره برداران، بومی نبوده و به دنبال منافع خودشان هستند و این موضوع آسیب های جدی را به این غار چندین میلیون ساله وارد می کند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس با تاکید بر اینکه به دلیل عدم دقت لازم در مدیریت، زیبایی های غار در حال نابودی است، بیان کرد: متاسفانه بهره بردار غار به دنبال منافع شخصی خود است و هیچگونه اقدامی برای فراهم کردن زیر ساخت های لازم برای این غار انجام نداده است.

سلیمی با بیان اینکه در بحث واگذاری غار لازم است پیگری جدی داشته باشیم و تجدید نظر کنیم، خاطرنشان کرد: این سرمایه ملی و بین نسلی نباید از اصل تصمیمات غیر کارشناسی ضربه ببیند.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت