یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۲:۵۷:۳۸

تناقضات آقای رئیس جمهور بلای جان استانداران

شیوه مدیریت بحران کرونا در کشور، یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که طی روز های گذشته در سطوح مختلف به آن پرداخته شده است. در این میان نحوه برخورد دولت با این ویروس مخصوصا شخص رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور، شرایط را خاص تر کرده است.

در پی منع استانداران از تصمیم گیری های استانی؛

تناقضات آقای رئیس جمهور بلای جان استانداران

شیوه مدیریت بحران کرونا در کشور، یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که طی روز های گذشته در سطوح مختلف به آن پرداخته شده است. در این میان نحوه برخورد دولت با این ویروس مخصوصا شخص رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور، شرایط را خاص تر کرده است.

از ابتدا در شرایطی که نیاز بود بالاترین مقام اجرایی کشور خود مسئولیت مدیریت وضع موجود را بر عهده بگیرد اما این مسئولیت خطیر را بر عهده وزیر بهداشت گذاشت اما طبیعتا وزیر بهداشت نیز علی رغم تلاشهای انجام شده به دلیل جایگاهی که در آن قرار دارد نمی تواند بر همه وزارتخانه های دولت حاکم باشد و این را می توان در نامه های گلایه آمیز وزیر بهداشت طی روزهای ابتدایی مقابله با کرونا نیز دید.

پس از گذشت بیش از ۲۰ روز از اعلام اولین مورد کرونا مثبت در ایران افزایش فشارهای رسانه ای بر رئیس جمهور در راستای چرایی عدم حضور ایشان در صدر مدیریت بحران کنونی، بالاخره طی روزهای گذشته حسن روحانی سعی کرده است که در جلساتی به صورت ویدئو کنفرانسی حاضر شود اما عکس های با فاصله او از دیگر مقامات دولتی نه تنها نتوانست در اقناع افکار عمومی و رسانه ای تاثیر گذار باشد بلکه این فاصله گیری روحانی از شرایط بحران موج جدیدی از انتقادات را فراهم کرد.

این حضور و یا عدم حضور و حتی حضور از راه دور آقای رئیس جمهور در حوزه مدیریت این بحران منجر به ایجاد تناقضاتی برای مسئولین استانی و حتی مردم شده است. سطح این تناقضات به جایی رسیده که حتی صدای دولتی های ساکن در استان را نیز در آورده است.

از روز شنبه بود که در استان مرکزی بنا بر تصمیم قرارگاه زیستی استان و تایید مصوبات این قرارگاه در شورای تامین مقرر شد که تمامی صنوف غیر ضرور که منجر به افزایش تردد ها و تجمعات مردم می شوند تا انتهای سال تعطیل شده و فقط صنوف ضروری ای که مایحتاج مصرفی مردم را تامین می کنند فعال باشند. طبق این مصوبات از همان روز شنبه با کمک نیروهای شهرداری و انتظامی در سطح اراک و دیگر شهرهای استان تمامی دست فروشانی که در ایام انتهایی سال در خیابان های شهر مستقر شده بودند جمع آوری شدند و از روز یک شنبه صبح نیز بازار، مجتمع های تجاری و اصناف غیر ضرور در سطح شهر تعطیل شدند.

این تصمیم استان که در راستای جلوگیری از تجمع های غیر ضرور و انتشار ویروس منحوس کرونا اتفاق افتاد با استقبال بسیاری نیز مواجه شد و نشان داد که مسئولین استانی در تصمیم خود برای نابودی ویروس جدی هستند.

اما آن چه که همه چیز را در شرایط تردید فرو برد صحبت های روز یک شنبه حسن روحانی بود. حسن روحانی پس از جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان فعالان اقتصادی گفت: «نسبت به اینکه کاری تعطیل شود، روز و ساعتی تعطیل شود، کسب خاصی مورد محدودیت قرار بگیرد، مرجع آن فقط ستاد ملی در تهران است استان‌ها به هیچ عنوان حق تصمیم‌گیری ندارند نه استانداران نه بخش‌های بهداشتی. هر گونه محدودیت در ستاد ملی در تهران تصمیم‌گیری می‌شود بنابراین در استان‌ها در این زمینه نباید اقدامی صورت بگیرد.»

این نوع صحبتهای آقای رئیس جمهور یعنی محدود کردن استان ها و عدم ارائه الگوی دقیق بومی برای مقابله با بحران؛ همین موضوع باعث شد که استاندار مرکزی در جلسه قرارگاه زیستی استان موضع گیری کند. استاندار مرکزی در این جلسه که روز یک شنبه برگزار شد، گفت: «بخش‌نامه‌های متعددی از ستاد ملی پدافند زیستی کشور در ۲۰ روز اخیر ارسال شده که ضد و نقیض بودن برخی از آن‌ها تصمیم‌گیری‌ها را برای استان‌ها سخت کرد و به‌همین دلیل نیاز است که اختیارات در مقابله با کرونا به استان‌ها محول شود تا براساس تجربه برای مشکلات بهترین و سریعترین راه حل ها الگوسازی بومی شود.

 وی افزود: علیرغم احترامی که به تصمیمات ستاد ملی می گذاریم، اما برخی از استان ها حتما با استان همسایه خود فرق می کنند و ما بارها خواستار این بوده ایم که اختیارات لازم به استان ها داده شود تا هر استانی با استفاده از تجریبات خود بتواند الگوسازی کند. با الگوسازی بومی و مختص هر استان بهتر می توان مشکلات را حلاجی کرد و برای حل و فصل آنها راهکارهای لازم را ارائه کرد.»

استاندار مرکزی حتی بر تصمیمات گرفته شده در قرارگاه پدافند زیستی استان تاکید کرد و از تمام دستگاه های اجرایی استان خواست که بر اساس دستورالعمل قرارگاه پدافند زیستی استان عمل کنند.

مطمئنا این دست تناقضات در تصمیم گیری که توسط آقای رئیس جمهور در سطوح مختلف ارائه می شود ضربات بسیاری را در شرایط بحران، به کشور وارد می سازد. باید دید که آیا استانداران می توانند اجازه تصمیم گیری در مورد شرایط استان خود را از رئیس جمهوری که از راه دور مدیریت می کند، بگیرند و یا اینکه باید باز هم از تصمیم خود بازگردند و مکان های شلوغ را بر قرار کنند.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت