شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۵:۱۰:۵۷

تناسبی بین تعداد بیماران و پرستاران در استان مرکزی وجود ندارد

رئیس پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تناسبی بین تعداد بیماران و پرستاران در استان مرکزی وجود ندارد.

رئیس پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک:

تناسبی بین تعداد بیماران و پرستاران در استان مرکزی وجود ندارد

پرستاران

تناسبی بین تعداد بیماران و پرستاران در استان مرکزی وجود ندارد

علی‌اکبر شمسی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اراک با اشاره به معوقات پرستاران اظهار داشت: معوقات پرستاران یکی از مشکلات جامعه پرستاری است و مشکلات بسیاری از قبیل شیفت کاری، عدم امنیت شغلی و مشکلات بازنشستگی در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: سختی کار پرستاران سال‌ها است که بازنگری نشده و ثابت مانده در این زمینه اقدام لازم باید انجام گیرد، عمده مشکل پرستاران شلوغ بودن بخش‌ها و کمبود نیرو در نوبت کاری است، بار اضافی ناشی از تعداد زیاد بیماران و همراهان آنان سبب می‌شود تحمل این افراد کم شود.

رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: بسیاری از تصمیماتی که در مجموعه کل گرفته می‌شود در محیط عملی اجرایی نمی‌شود، مانند معوقات که آخرین پرداختی اردیبهشت 96 بوده  و حال حاضر ماه‌های پایانی سال را می‌گذرانیم همچنان بیشترین مشکلات جامعه پرستاری حاصل اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری است و ضروری است دلایل اجرا نشدن آن توسط مدیران سطح بالایی استان و کشور مورد پیگیری قرارگیرد.

شمسی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی اراک در بین دانشگاه‌های پیشرو قرار دارد  با این وجود در بحث تامین نیروی انسانی و منابع مالی با مشکلات فراوانی روبرو هستیم و به عنوان اداره پرستاری در کاهش بار کاری از دوش پرستاران با کاهش ساعات شیفت کاری کاملا موافق هستیم ولی از سویی به سبب عدم تامین نیروی خدمت جبرانی مراقبت از بیماران با مشکل روبه‌رو می‌شود.

وی ادامه داد: از زمان اجرای طرح تحول سلامت بار مرکز درمانی در حدود 40 درصد افزایش پیدا کرد، تناسبی بین تخت‌های موجود، تعداد بیماران و نیروی انسانی وجود ندارد، اگر ساعات اضافه‌کاری را کاهش دهیم در دادن خدمت به بیماران دچار مشکل می‌شویم.

رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: مجوزهایی از سوی وزارت بهداشت در زمینه تامین نیروی انسانی پرستاری در راستای استانداردها داده می‌شود ولی وظیفه و تعهد پرداخت حقوق به پرستاران مورد نیازبه عهده خود بیمارستان و درآمد آن که هم‌پوشانی لازم را ندارد.

شمسی اضافه کرد: حیطه مسئولیت پرستاران باید شفاف سازی و به روز شود زیرا بسیاری از اقدامات توسط پرستار انجام می‌شود که در حوزه وظایفش نیست ولی به سبب کمبود نیرو و نیاز بیماران آن را انجام می‌دهند، شناخت ناکافی جامعه از حرفه پرستاری و تکالیف آنان نیز معضل دیگری است که به شکایات دامن می زند، عامه مردم تصور می‌کنند هر کس که با روپوش سفید پشت ایستگاه پرستاری قرار دارد پرستار است و یا پرستار باید همه کار بیمار را انجام دهد.

وی با اشاره به عدم توانایی در جذب نیروی بیشتر گفت: نمی‌توانیم نیروی خدمت لازم را جذب کرده و بودجه حقوق پرداختی آن را با بودجه اختصاصی بیمارستان و مراکز درمانی تامین کنیم، به همین شکل است که سلسله وار معوقات به تاخیر می‌افتد و امیدواریم که مطالبات تا پایان سال بر طبق گفته وزیر بهداشت محقق شود.

رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: بیشترین پرسنل درمانی پرستاران زنان هستند که به سبب فیزیک بدنی و بنیه جسمانی توان کافی برای انجام اضافه کار به ویژه نوبت کاری شبانه را برای جبران کمبود نیرو ندارند ولی با تمام مشکلات هرگز در روند فعالیت درمانی اهمال  نکرده با تکیه بر حضرت زینب(س) و الگوگیری از صبر این بانو به بیماران خدمات درمانی مطلوب ارائه می‌دهند.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت