جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۳:۳۵:۲۹

تعطیلی معادن در اطراف محوطه سنگ‌نگاره‌های تیمره خمین

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی از تعطیلی ۲ معدن در اطراف محوطه سنگ‌نگاره‌های تیمره شهرستان خمین خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی مطرح کرد

تعطیلی معادن در اطراف محوطه سنگ‌نگاره‌های تیمره خمین

سنگ‌نگاره‌های تیمره

تعطیلی معادن در اطراف محوطه سنگ‌نگاره‌های تیمره خمین

به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان مرکزی، سیدمحمد حسینی با اشاره به اهمیت جایگاه حفظ آثار تاریخی اظهار داشت: هویت و اصالت یک جامعه تا قسمت زیادی در گرو حفظ داشته‌ها و تاریخ آن جامعه است و حرکت در جهت سوددهی کوتاه‌مدت، نه تنها سبب از بین رفتن ثروت‌های ملی می‌شود بلکه هویت آینده کشور نیز با مخاطره روبرو می‌شود.

وی افزود: سنگ‌نگاره‌های تیمره خمین عیان‌ترین نمود اصالت و تمدن در استان مرکزی است، زیرا تاریخ منطقه را به 35 تا 40 هزار سال رسانده و می‌توان گفت در حقیقت ریشه‌های تاریخی استان مرکزی همین سنگ‌نگاره‌ها هستند که حفظ و حراست آنها بر هر مسئول، سازمان و حتی شهروندی واجب است زیرا این آثار، ثروت مشترک محسوب می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به ضرورت پرهیز از فعالیت‌های عمرانی و معدنی در اطراف محدوده تیمره خمین گفت: بارها پیش از این نیز اعلام کرده‌ایم که انجام فعالیت‌های عمرانی و معدنی در اطراف آثار فرهنگی و تاریخی را به هیچ عنوان برنمی‌تابیم و در این خصوص موضع‌گیری سختی خواهیم داشت زیرا رسالت سازمان میراث فرهنگی حفظ این ثروت‌های ملی است.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توان به بهانه توسعه یا راه‌اندازی یک معدن یا عملیات عمرانی با دامنه سودی مشخص و عموما کوتاه مدت توقع داشت که از ثروتی تمام‌نشدنی و پایدار چشم‌پوشی شود. هر معدن و پروژه عمرانی نهایتا چند دهه سوددهی و کاربرد دارد از این رو نمی‌توان برای یک پروسه درآمدزایی محدود، یک ثروت نامحدود را نادیده بگیریم و تن به نابودی آن دهیم.

حسینی با اشاره به تعطیلی معادن اطراف سنگ‌نگاره‌های خمین اضافه کرد: خوشبختانه با همکاری و دلسوزی قابل تقدیر استاندار مرکزی، قوه قضائیه و شخص دادستان شهرستان خمین دو معدن اطراف این محوطه تاریخی و با ارزش تعطیل و ماشین آلات آنها توقیف و به پاسگاه روستای رباط میل منتقل شد.

وی بیان کرد: امیدواریم همواره حساسیت بین دستگاه‌ها در خصوص حفاظت از تاریخ و هویت ملی رو به فزونی باشد و فارغ از نگاه اداری به آن نظاره شود تا بتوانیم پاسبانانی وفادار نسبت به داشته‌های آیندگان باشیم زیرا محور اقتصاد کشور در آینده‌ای نه چندان دور بر همین داشته‌ها استوار خواهد شد.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت