دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۲۱:۰۰:۵۷

تصمیمات حوزه آب به مناطق سپرده شود

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیمات حوزه آب در کشور باید به شکل منطقه‌ای گرفته شود.

نماینده مردم ساوه در مجلس:

تصمیمات حوزه آب به مناطق سپرده شود

تصمیمات حوزه آب به مناطق سپرده شود

به نقل از تسنیم، محمدرضا منصوری ظهر امروز در جلسه شورای اداری ساوه که با حضور معاون وزیر نیرو برگزار شد با بیان اینکه توجه به راهبردهای کلان و همه جانبه‌نگری بر مدیریت منطقه‌ای منابع آب باید مانند سیاست‌هایی که در توزیع برق کشور وجود دارد جدی گرفته شود اظهار داشت: استان‌های کم آب باید بتوانند از سرریز سدهای استان‌های هم‌جوار بهره مند شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه برق در کشور با عنوان برق باختر مدیریت بین استانی و منطقه ای دارد در حوزه آب هم باید تصمیماتی منطقه‌ای گرفته شود تا بتوان بهترین بهره‌وری را از منابع آبی موجود به دست آورد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نباید در استفاده از منابع آبی مرزبندی وجود داشته باشد و مدیریت کلان باید به منظور استفاده از این نوع شیوه مصرف تصمیم گیری مناسبی  داشته باشد.

منصوری بیان کرد: به منظور جلوگیری از سرریز آب، سد اکباتان به رودخانه قره چای در استان مرکزی طول تاج را افزایش داده اند که این کار سبب آسیب رسیدن به سازه سد شده که این افزایش طول تاج سد سبب شده تا یک قطره آب از رودخانه قره چای هم وارد استان مرکزی نشود.

وی ادامه داد: اگر دولت یازدهم برنامه‌ای اتخاذ نکرده بود تا آب به ساوه وارد شود مردم این شهرستان به منظور تامین آب آشامیدن خود با مشکلات جدی روبه‌رو بودند.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: به منظور انتقال آب از سد کوچری به ساوه هر ماه باید خط انتقال 5 کیلومتر پیشرفت داشته باشد که پیمانکار این طرح قول مساعدی برای انجام این میزان عملیات اجرایی را داده است.

منصوری خاطرنشان کرد: تصفیه خانه دودهک یکی از بهترین و مجهزترین تصفیه خانه‌های کشور است که آب تصفیه شده آن نسبت به آب شرب تهران از کیفیت بالاتری برخوردار است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه میزان بارندگی امسال در ساوه تفاوتی نداشته و فقط در بارش نخست 5 میلیون مترمکعب باران بیشتری بارید که آب پشت سد ساوه 20 میلیون مترمکعب افزایش یافت و این افزایش ناشی از لایروبی در طول سه ماه است، به همین منظور مدیریت مصرف آب در استان مرکزی باید جدی‌تر گرفته شود و به فکر آینده 10 تا 50 سال باشیم.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با راه اندازی خطوط ریلی قطار تهران، ساوه هم مانند اسلام شهر و شهریار پر تردد شده و در این راستا تامین زیرساخت‌ها برای این شهر استراتژیک ضروری و مهم است.

منصوری با اشاره به بهره برداری برق در شهرک صنعتی کاوه ساوه گفت: این امر سبب شد تا مشکل بزرگ شهرستان‌های ساوه و زرندیه در بخش صنایع برطرف شود و که نشان از توجه و برنامه‌ریزی دولت یازدهم و توجه به این شهرستان دارد.

وی بر حفظ 30 میلیون مترمکعب آب منطقه نوبران تاکید کرد و گفت: برای هر قطره آب باید مدیریت صحیح داشته باشیم و آبی که در مدت 10 هزار سال جمع آوری شده بود را با مصرف بی‌رویه در 50 سال به اتمام رسید و در حال حاضر در ساوه تا عمق 250 متری از زمین هم گونه آبی وجود ندارد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با تولید محصولات کشاوری مانند هندوانه بخش بزرگی از منابع آبی هدر رفته و شرایط کم آب  به جای آن حاکم شده که ضروری است با تدبیر و برنامه محوری بودن آسیب‌های موجود را التیام داد و از وخامت اوضاع کم کرد.

منصوری عنوان کرد: 10 سال پیش ناسا در مطالعاتی وضعیت فعلی منابع آبی کشور را بیان کرد و از پدیده نشست زمین خبر داد و امروز اگر زلزله کوچکی اتفاق بیافتد آبی که زمین را نگه دارد وجود ندارد و یا با وقوع سیل شدید همه زمین نشست پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه 250 متر سطح آب در این منطقه پایین رفته است و اگر تا 100 سال آینده با بارش برف‌سنگین همراه باشیم باز هم آسیب وارده درست نمی‌شود.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت