سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۲:۵۶:۰۱

تصادفات فوتی در جاده‌های استان مرکزی ۱۰ درصد کاهش یافت

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: تصادفات فوتی در جاده‌های استان مرکزی ۱۰ درصد کاهش یافت.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی:

تصادفات فوتی در جاده‌های استان مرکزی ۱۰ درصد کاهش یافت

تصادفات فوتی

تصادفات فوتی در جاده‌های استان مرکزی ۱۰ درصد کاهش یافت

سرهنگ ایرج کهریزی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: مجموع طول راه‌های استان مرکزی 6 هزار و 278 کیلومتر است که از این میزان 210 کیلومتر معادل سه درصد آزادراه، 386 کیلومتر معادل 6 درصد بزرگراهی، 482 کیلومتر معادل هشت درصد راه اصلی، 766 کیلومتر معادل 12درصد راه فرعی و چهار هزار و 434 کیلومتر معادل 71درصد راه‌های روستایی است.

وی افزود: تردد روزانه وسایل نقلیه در روزهای عادی در محورهای استان 500 هزار وسیله نقلیه و همچنین میانگین تردد وسایل نقلیه سنگین در کشور 15 تا 16 درصد بوده که این آمار در استان مرکزی 26 درصد است.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی با اشاره به آمار چهار ماهه تصادفات، گفت: در چهارماهه ابتدایی امسال شاهد کاهش 10 درصدی تصادفات فوتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم، تصادفات بر اساس کاربری نوع راه 32 درصد در محورهای اصلی، 22درصد در محورهای بزرگراهی برون شهری، 17 درصد محورهای آزادراهی و 29 درصد محورهای فرعی و روستایی بوده است.

کهریزی بیان کرد: بر اساس نوع وسیله نقلیه مقصر در تصادف، انواع سواری 66 درصد، کامیون و تریلر 16درصد، انواع وانت 9 درصد، موتورسیکلت هشت درصد و اتوبوس یک درصد تصادفات را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: بر اساس فراوانی تصادف در محورهای مواصلاتی استان به ترتیب اولویت بیشتری تصادفات در محور آزادراه ساوه به همدان بوده که 18 نفر از هموطنان در این آزادراه جان خود را از دست داده‌اند و همچنین پس از آن اراک به قم 16 نفر، محور قویم ساوه به همدان 11 نفر، محور بوئین زهرا 10 نفر و محور آزادراه ساوه به تهران هم 9 نفر کشته‌ داشته‌اند.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی عنوان کرد: بر اساس نوع برخورد تصادفات 43 درصد تصادفات استان از نوع واژگونی انواع وسایل نقلیه بوده، این در حالی است که استان مرکزی به سبب موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به استان تهران و قم متاسفانه از استان‌های غربی و جنوبی از استان ما عبور می‌کنند و به علت عدم استراحت کافی تصادفات رخ می‌دهد.

کهریزی خاطرنشان کرد: نوع برخورد وسیله با وسیله 33 درصد در محورهای دوطرفه، وسیله با عابرپیاده 12 درصد، وسیله با موتورسیکلت 9 درصد و وسیله با شی ثابت هم سه درصد تصادفات را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: بر اساس علت تامه تصادفات، عدم توجه به جلو ناشی از خستگی یا خواب آلودگی 63 درصد ، انحراف و تجاوز به چپ 18درصد، عدم رعایت حق تقدم عبور پنج درصد، تخطی از سرعت مطمئنه هفت درصد و تغییر مسیر ناگهانی چهار درصد تصادفات فوتی را به خود اختصاص می‌دهد.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی تصریح کرد: بنابر محل فوت ناشی از تصادفات فوت در صحنه 55درصد و فوت در بیمارستان 45 است و همچنین تعداد متوفیان در این مدت بر اساس جنسیت 69 درصد مذکر و 31 درصد هم مونث بوده است.

کهریزی بیان کرد: متاسفانه 45 درصد از کشته‌ها سرنشینان بودند که همیشه هم تاکید ما بر این بوده که تمام سرنشینان باید از کمربند امینی استفاده کنند تا مقداری از تصادفات کاسته شود و همچنین تعداد رانددگان متوفی 32 درصد، راکب و ترک نشین 12درصد و عابر پیاده هم 11 درصد بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس ساعات وقوع تصادف، ساعت 24 تا چهار صبح هشت درصد، ساعت چهار تا هشت صبح 9 درصد، هشت تا 12 حدود 17 درصد، ساعت 12 تا 16 حدود 16 درصد و فراوانی تصادفات بر اساس زمان وقوع هم 16الی 20 بوده که  28 درصد تصادفات در این ساعت رخ داده است.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی عنوان کرد: در استان مرکزی از مجموع طول راه‌ها 32 نقطه حادثه‌خیز وجود دارد که خوشبختانه تمام نقاط حادثه‌خیز آشکارسازی شده اما بسیاری از این نقاط نیازمند تامین اعتبارات توسط مسئولان مربوطه است.

کهریزی با اشاره به اقدامات آموزشی که پلیس راه استان انجام داده، گفت: 590 نفر از رانندگان ناوگان عمومی مسافربری آموزش لازم را دریافت کردند که از این تعداد 340 نفر راننده پایه یک و 250 نفر هم راننده پایه دوم بوده‌اند و همچنین آموزش رانندگان ناوگان عمومی باربری 138 نفر بوده است.

وی اضافه کرد: 921 نفر از دانش‌آموزان حاشیه راه امسال آموزش‌های لازم را دریافت کردند که 426 جلد کارت همیار پلیس هم به آنها ارائه شده و همچنین آموزش به 140 راکبان موتورسیکلت در روستاهایی که فراوانی تصادفات را دارند هم انجام شده است.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی تصریح کرد: در بحث مجوزهای رانندگی 151 دفترچه پایه یکم برای رانندگان ناوگان مسافربری و 67 جلد دفترچه برای رانندگان پایه دوم صادر شده است.

کهریزی بیان کرد: ساماندهی ترافیک و تخلفات و کاهش تصادفات امروز به شکل سنتی امکان‌پذیر نیست و خوشبختانه سامانه‌های کنترل هوشمند به کمک پلیس آمدند که در این رابطه سامانه سپهتن راه‌اندازی شده که سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان عمومی مسافربری است.

وی ادامه داد: توسط پلیس راهنمایی و رانندگی سامانه 110120 به منظور نظارت مردم بر تخلفات رانندگان مسافربری هم راه‌اندازی شده که اگر راننده اتوبوس تخلفی انجام دهند و یا به منظور تقدیر از راننده اتوبوس مردم می‌توانند مشخصات را به این سامانه پیامک کنند.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی عنوان کرد: تمامی نواقص جاده‌ای در تمامی محورها احصا شده و در عالی‌ترین مرجع مورد بررسی قرار می‌گیرد، اقداماتی تاکنون در راستای مهندسی ترافیک و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در محورهای استان انجام شده شامل اصلاح شیب‌های شیروانی و برداشتن موانع راه در برخی محورها، اجرای خط دوبل ممتد در محورهای دوطرفه، برقراری سیستم روشنایی در هفت نقطه، نصب دو اصل برج روشنایی، اجرای عملیات خط کشی، نصب سیستم توضیح در حال حرکت و اجرای عملیات روکش اسفالت به طول 18 کیلومتر است.

کهریزی خاطرنشان کرد: در راستای 32 نقطه حادثه‌خیز مطالعات انجام و راهداری قول مساعد داده که در حدود پنج یا 6 نقطه را اصلاح کنند و همچنین 36 پایه دوربین هم نصب شده است.

وی اضافه کرد: 62 دستگاه ترددشمار، 23دستگاه دوربین نظارت تصویری در محورهای پرترافیک و 26 دستگاه دوربین ثبت تخلف رانندگی سرعت در جاده‌های استان وجود دارد.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی تصریح کرد: برنامه جامع کاهش تصادفات رانندگی در حال تهیه است که در نخستین کمیسیون ایمنی حمل و نقل سوانح رانندگی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا بتوانیم شاهد کاهش تصادفات باشیم، کاهش تصادفات در کشور نیازمند عزم و ارده تمام دستگاه‌ها بوده و چلیس به تنهایی نمی‌تواند اقدامی انجام دهد که در این رابطه 17 دستگاه عضو هستند.

کهریزی با اشاره به اینکه آزادراه ساوه به همدان یکی از محورهای پرترافیک و پرتصادف است، گفت: امسال در شورای  ترافیک و کمیسیون حمل و نقل در شهرستان ساوه با حضور مسئولان محلی مقرر شد که اقدامات زودبازده‌ای در این رابطه شکل بگیرد تا این محور ساماندهی شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات این محور امدادرسانی بود که مقرر شد دو باب ساختمان مربوط به اورژانس و هلال احمر در این محور ساخته شود.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت