جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۷:۴۵:۵۲

تثبیت شغل و امنیت شغلی از برنامه‌های مهم دولت است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تثبیت شغل و امنیت شغلی از برنامه‌های مهم دولت است.

وزیر کار و تعاون در اراک:

تثبیت شغل و امنیت شغلی از برنامه‌های مهم دولت است

امنیت شغلی

تثبیت شغل و امنیت شغلی از برنامه‌های مهم دولت است

به نقل از تسنیم، علی ربیعی دقایقی پیش در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان مرکزی اظهار داشت: مسائل کاگری از مسائلی است که همواره پیگیری می‌کنیم و تثبیت شغل و امنیت شغلی از برنامه‌هایی است که استان به استان در هیئت دولت طرح و پیگیری می‌شود.

وی افزود: مسائل کل استان مرکزی و مجموعه صنایع و مشاغلی که در این استان وجود دارد و این استان در اختیار دارد برای ما و مجموعه دولت حائز اهمیت بوده و مهم است.

ربیعی تصریح کرد: اخیرا دو کارخانه مهم کشور یعنی هپکو و آذرآب که مسائل و مشکلاتی متفاوت دارند یعنی آذرآب نه مشکل تولید دارد و نه این مشکل را خواهد داشت و فکر می‌کنم کارهای پایین دستی بسیاری هم داشته باشد و البته با کارخانه هپکو مشکلات متفاوتی دارد.

رئیس جمهور از هفته قبل به سه وزیر تاکید داشتند و این مشکل توسط بنده و وزرای اقتصاد و صنعت با حضور رئیس کل بانک مرکری پیگیری شد و نیز در جلسه‌ای با حضور استاندار مرکزی پیگیر موضوع بودیم چراکه این مشکل باید در تهران پیگیری می‌شد و حتی بخش کارگری دعوت شد تصمیماتی گرفته شد و امروز هم برای اجرایی کردن تصمیمات در استان هستم تا موضوعات را به سروسامان برسانیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: در ارتباط با آذرآب امروز تصمیم گرفته شد که با هیئت مدیره فعلی سرپرستی را تعیین کنیم و این سرپرست تا تشکیل مجمع که پانزدهم همین ماه (مهرماه) مجمع آذرآب تشکیل و تثبت می‌شود و قرار شد هیئت مدیره و مدیرعاملی که انتخاب می‌شود وزارت صنعت، معدن و تجارت هم کمک کند تا با توجه به حوزه تخصصی خودش بتوانند مدیران کارآمدی برای آذرآب انتخاب شوند.

وی ادامه داد: برای آذرآب مشکل وام داشتیم که به علت اینکه وقتی شرکتی دچار مشکلات می‌شود این مشکلات به هم تنیده می‌شود و مانند سیکل معیوب عمل می‌کند و ما باید از یک جایی این مشکلات را قطع می‌کردیم که امروز در صحبت با مدیرعامل بانک ملی تمهیدی را ایجاد کردیم که 20 میلیارد تومان از بانک ملی وام اختصاص پیدا کند تا هم معوقه کارگری و هم آغازی برای مواد اولیه و کار تولید را برای آذرآب بتوانیم سامان دهیم که این کار امروز در حال انجام است و نهایتا تا فردا انجام می‌شود.

ربیعی عنوان کرد: آذرآب مشکل تولید ندارد و قردادهایی را دارد که یکی از آنها “مپنا “و “فراب” است و من فکر می‌کنم با پیگیری‌های که با وزیر نیرو ما انجام دادیم برای سرعت بخشی به قراردادها فکر می‌کنم برای 5- 6 سال آینده آذراب به راحتی با همین قرارداد تولید و تضمین دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: شاید سوءمدیریت یا عدم مفاهمه و تفاهم و گاهی مانند سیکل معیوب که یک جایی گیر می‌افتد و برطرف نمی‌شود و مشکلات را تشدید می‌کند شاید نیاز داشت که در سطح ملی ما وارد شویم.

وی اضافه کرد: به کارکنان و کارگران آذراب اطمینان می‌دهیم که آذراب مشکل تولید نخواهد داشت و با این اوصافی که پیش آمد و دوستان کمک می‌کنند و بانک کشاورزی هم که عمده سهامدار آذراب است کمک می‌کند که با کمک صنعت و معدن مدیرانی بر سرکار آیند و من هم از مدیران خواهم خواست که نماینده کارگران و شوراها هم بتوانند مشارکت داشته باشند و نظارت کنند که این مفاهمه صورت بگیرد.

ربیعی بیان کرد: در آذراب این اطمینان بخشی وجود دارد که تولیدش تولید سال‌های آینده هم است و حتی فکر می‌کنم این شرکت می‌تواند به سمت گرفتن کارهای جدیدتر هم برود و در پروژه‌های آینده کشور هم مشارکت بیشتری داشته باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مشکلات شرکت هپکوی اراک گفت: مسئله هپکو کمی سخت‌تر از موضوع آذراب است ما در هپکو یک مشکل کوتاه مدت داریم و در حقیقت یک مشکل میان مدت و یک مشکل دراز مدت داریم.

وی افزود: بحث کوتاه مدت ما در هپکو این است که بتوانیم تولیداتی را برای این کارخانه بیاوریم زیرا این تولیدات با توجه به اینکه پروژه‌های عمرانی در کشور خوابیده بودند و در مدت 10-12 ساله گذشته وجود نداشت این کارخانه را با مشکلاتی روبه‌رو کرده بود و در حال حاضر دو سه سال است که کارهای عمرانی کشور در حال سامان‌گیری است و جلو می‌رود.

ربیعی عنوان کرد: دو کار برای کارخانه هپکو در حال انجام است یکی در ارتباط با شهرداری‌ها بود و در این جلسه در رابطه با آن با معاون وزیر تماس گرفته شد و فکر می‌کنم که بتوانیم بر این اساس سفارش‌های خوبی برای این کارخانه بگیریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: کار دوم هم در ارتباط با وزارت راه و شهرسازی است که سفارش سه هزار دستگاه که تقریبا 5 سال تولید هپکو را تضمین می‌کند که کارهای آن انجام شده و طرح تشریفات و مناقصه می‌خواهد که در رابطه با آن هم با نوبخت صحبت‌هایی شده است.

وی ادامه داد: در هپکو هنوز باید یک مقدار خرید انجام شود تا تولید آن راه بیافتد حدود 10 میلیارد تومان نقدینگی می‌خواهیم که به دنبال تامین آن هستیم و اگر تامین شود ما همین الان 20 میلیارد آورده می‌آوریم که این کار انجام شود.

ربیعی بیان کرد: یک کار حسابرسی هم داریم که باید انجام دهیم و باید مدیریت کنیم با تدابیری که دیده شده فکر می‌کنم هم معوقه هپکو داده می‌شود و هم ایستادگی می‌کنیم که این سفارش‌ها به هپکو بیاید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: برنامه دراز مدتی را هم در این کارخانه داریم که نوسازی صنایع آن است که باید تجهییزات بیاوریم تا بتواند در ماشین‌آلات رقابت کند ولی فعلا برای 4 تا 5 سال با برنامه‌ای که می‌ریزیم مشکلی نخواهیم داشت همچنین از این هفته حقوق‌ها را تا هفته آینده پرداخت می‌کنیم تا یکی دو ماه آینده هم امیدواریم تولید در هپکو راه بیافتد و چرخ آن بچرخد و مواد اولیه وتجهیزات هم خریداری شود.

وی اضافه کرد: چون خریداران خود دولت‌ هستند و در واقع موسسات دولتی مانند شهرداری و راه و شهرسازی تولیدات این کارخانه را می‌خرند خرید تولیدات این شرکت تضمین شده است.

ربیعی با اشاره به واردات مشابه تولیدات شرکت هپکو از خارج از کشور گفت: واردات را خود بنده دنبال کردم که یکسری از این ماشین‌آلات از منطقه عراق در دوره‌ای وارد کردستان شده بود اما در اینکه گمرک مجوزی صادر کرده باشد و مجوز واردات داده باشد چیز زیادی پیدا نکردیم، یک تعداد ماشین آلات از مرز وارد شده بود که این ماشین‌آلات 20 سال عمر می‌کنند و تاثیر آن بر روی تولیدات بعدی هپکو اثر دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: این ماشین‌آلات از اشکال مختلف وارد کشور شده بودند اما در حال حاضر از واردات آنها جلوگیری می‌شود و اقدامات لازم در این باره انجام می‌شود تا کالایی که در داخل تولیدات می‌شود واردات آن از خارج کشور انجام نشود که این موضوع مصوبه هیئت وزیران و مصوبه سه وزیر صنعت و معدن، کار و رفاه اجتماعی و کرباسچیان وزیر اقتصاد بوده است.

وی افزود: درباره تامین اجتماعی هم دستور داده‌ایم تمامی دفترچه‌ها را چه آنهایی که پول داده باشند و چه آنهایی که پول نداده‌اند تمدید شوند و هیچ درمانی تعطیل نخواهد شد به سازمان مالیاتی هم گفته شده که فعلا کار را مسدود نکنند و تامین اجتماعی خدمات خود را ارایه دهد زیرا کارگر باید خدمات را در شرایط بحران هم دریافت کند.

ربیعی عنوان کرد: تسهیلاتی هم برای بنگاه‌هایی که در حال رسیدن به مرز بحران هستند را دنبال می‌کنیم و این خیلی کمک می‌کند به اینکه اجازه ندهیم بنگاه‌ها به مرز بحران برسند و این‌ها اقداماتی است که اگر قبل از رسیدن به بحران انجام نشود بنگاه‌ها دچار بحران می‌شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: تعدادی بنگاه بحرانی هم در کشور داریم که در هر استان به صورت محسوس وجود دارند و برخی از آنها عرصه عمرشات تمام شده و برخی هم به سبب رسیدگی نشدن به این حالت رسیده‌اند.

وی با اشاره به‌وضعیت پتروشیمی‌های کشور گفت: این شرکت‌ها از شرایط خوبی برخوردار هستند و در خصوصی‌سازی به فروش می‌رسند اما هیچ‌گاه جز صنایع زیانده نبوده‌اند، پتروشیمی‌هایی‌را داشته‌ایم که فردی که آن را خریداری کرده نتوانسته اداره کند و پتروشیمی را بدهکار کرده است این موارد در استان مرکزی نبوده اما در کل، پتروشیمی‌ها بنگاه‌هایی هستند که بازار فروش خوبی دارند و با نرخ بازده بالا محاسبه می‌شوند.

ربیعی تصریح کرد: در این راستا پتروشیمی‌هایی هم داریم که نمی‌خواهم از آنها نام ببرم اما توسط افرادی که خریداری کرده بیش از حد صنعت را بدهکار کرده و شاید وضعیت کنونی ناشی از ذات پتروشیمی نبوده و ناشی از رفتارهایی است که توسط این افراد انجام شده است.

وزیر تعاون همچنین با اشاره به بازداشت برخی از کارگران دو شرکت آذرآب و هپکو و آزادی تعدادی از آنها با قید وثیقه گفت: در حال پیگری این موضوع هستیم.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت