شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۲۰:۰۲:۵۵

تب مالت بالاترین آمار خسارت بیماری مشترک انسان و دام در استان مرکزی است

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: مخاطرات ناشی از تب مالت بالاترین آمار خسارت در بین بیماری های مشترک انسان و دام در این استان است.

تب مالت بالاترین آمار خسارت بیماری مشترک انسان و دام در استان مرکزی است

تب مالت در مرکزی

تب مالت بالاترین آمار خسارت بیماری مشترک انسان و دام در استان مرکزی است

دکتر محسن شانقی روز سه شنبه به مناسبت روز ملی مقابله با بیماری های مشترک بین انسان و دام (13 تیرماه)در گفت وگو با ایرنا افزود: بیماری سل و هاری در رتبه های دوم و سوم بیشترین خسارت در بین بیماری های مشترک انسان و حیوان در این استان قرار دارند.
وی ادامه داد: 450 نفر در استان مرکزی پارسال به بیماری تب مالت مبتلا شدند که این رقم نسبت به مدت مشابه قبل آن حدود 30 درصد کاهش داشته و کاهش هرچه بیشتر این بیماری ها با اقدام های پیشگیرانه در دستور کار اداره کل دامپزشکی این استان قرار دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با یادآوری انتقال 60 درصد بیماری های عفونی از دام و فرآورده های خام دامی از جمله تب مالت به انسان، ادامه داد: کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام علاوه بر کاهش بروز بیماری در بین جمعیت انسانی کاهش خسارت های اقتصادی و مالی برای دامداری ها و جامعه را به همراه دارد.
دکتر شانقی ،بیماری سل، تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو، مشمشه، هاری و سیاه زخم را از دیگر بیماری های مشترک بین انسان و دام عنوان کرد و گفت: واکسیناسیون، تست و کشتار در دامهای آلوده، ضد عفونی دام و جایگاه های دام از مهمترین راهکارهای برای مقابله با بیماری های مشترک بین انسان دام است.
وی گفت: 169 هزار دام سبک و سنگین امسال در راستای مقابله با بیماری های مشترک انسان و دام علیه بیماری تب مالت واکسینه شده است که این تعداد نسبت به مدت مشابه قبل که چهار هزار و 300 راس بود، 400 برابر افزایش یافته است.
وی ادامه داد: در این مدت چهار هزار و 300 قلاده سگ علیه بیماری هاری و 115 هزار راس دام علیه بیماری سیاه زخم واکسینه شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 80 و 35 درصد افزایش یافته است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: در بهار امسال 10 هزار و 500 مورد تست سل در جمعیت دامی و 323 مورد تست مشمشه در مزرعه های پرورش اسب این استان انجام شده که این رقم نسبت به مدت مشابه قبل حدود 40 درصد افزایش داشته است.
دکتر شانقی ادامه داد: 500 هزار راس دام سبک و سنگین، پنج میلیون و 300 هزار متر مربع اماکن دامی و یک هزار و 260 دامداری و روستا امسال برای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو در استان مرکزی سم پاشی و ضد عفونی شده است.
وی افزود: با توجه به شروع فصل گرما برای مقابله با بیماری تب کریمه کنگو تمامی پیش سردکن های کشتارگاه های استان مرکزی فعال و اطلاع رسانی و آموزش های کافی برای مقابله با این بیماری در اختیار دامداران استان قرار گرفته است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی یاد آور شد: به منظور جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان امسال 800 مورد بازدید از مرغداری ها و مزارع پرورش طیور، 637 روستا، 116 مرکز عرضه پرندگان و 132 مورد کشتارگاه طیور استان توسط بازرسان این اداره کل مورد بازدید و نظارت بهداشتی قرار گرفته است.
دکتر شانقی ادامه داد: در این بازدید ها یک هزار و 400 نمونه برداری از مراکز تولید، فروش و نگهداری استان مرکزی انجام شد که در این نمونه برداری ها هیچ گونه مورد مشکوکی مبنی بر وجود بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان مشاهده نشده است.
وی، اجرای واکسیناسیون، نمونه برداری، ضد عفونی و حذف دام های آلوده را از برنامه های اداره کل دامپزشکی استان مرکزی برای مقابله با بیماری ها مشترک انسان و دام عنوان کرد.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطر نشان کرد: کمبود اعتبار برای اجرای طرح واکسیناسیون دام های علیه بیماری های مختلف، همکاری نکردن دامداران برای واکسیناسیون دام ها، نبود امکانات و اعتبار لازم برای کنترل عبور و مرور دام ها در سطح استان و کمبود نیروی انسانی از مهمترین مشکلات این اداره کل برای مقابله با بیماری های مشترک بین انسان و دام است.
استان مرکزی با 12 شهرستان، و یک هزار و 539 روستا، دارای 622 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی و 191 واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت