دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۱:۰۱:۰۹

بهبود وضعیت اقتصادی جامعه نیازمند تلاش مداوم و همه جانبه مسئولان است

ائمه جمعه شهرستان‌های استان مرکزی با بیان اینکه بهبود وضعیت اقتصادی جامعه نیازمند تلاش مداوم و همه جانبه است گفتند: برخورد با فساد بخشی از حقوق شهروندی است.

خطبه‌های نماز جمعه شهرستان‌های استان مرکزی

بهبود وضعیت اقتصادی جامعه نیازمند تلاش مداوم و همه جانبه مسئولان است

بهبود وضعیت اقتصادی

بهبود وضعیت اقتصادی جامعه نیازمند تلاش مداوم و همه جانبه مسئولان است

به نقل از تسنیم، امام جمعه موقت ساوه در خطبه‌های امروز نماز جمعه که در مصلی امام علی(ع) برگزار شد با اشاره به همایش حقوق شهروندی اظهار داشت: رئیس جمهور در این همایش سخنرانی داشتند و اینکه همه باید با هم وحدت داشته باشیم و کمک کنیم کشوری ابرومند و عزتمند داشته باشیم وظیفه شرعی و ملی ملت و دولت است ولی باید در بحث حقوق شهروندی دو نکته مورد توجه است و مسئولان باید به آن توجه داشته باشند.

حجت‌الاسلام حسین سبزی افزود: نخست اینکه حقوق شهروندی باید براساس مبنای اسلامی باشد نه فرهنگ غربی زیرا در اسلام نه تنها به حقوق شهروندی توجه داشته بلکه آیات و روایات بسیاری هم داریم و برای حیوانات و نباتات هم حقوق تعیین کرده است.

وی تصریح کرد: در حقوق مردم نیازهای مردم از جمله، اشتغال، عدالت اجتماعی، میشعت مردم، محیط زیست و هوای پاک باید مورد توجه باشد، حقوق شهروندی فقط فضای مجازی نیست، تعطیل فضای مجازی یعنی تهدید زیرا این فضا هم تهدید است و هم جنبه‌های مثبت دارد و باید درست و برنامه ریزی شده پیش رفت و از آن بهره جست.

امام جمعه موقت ساوه بیان کرد: حق مردم است که آبرومند و عزتمندانه زندگی کنند و از منابع کشور بهره مند شوند، ماهیانه حدود 4 هزار میلیارد تومان بودجه برای یارانه پرداخت می‌شود در حالی که افرادی که دارای حقوق بالای 2 تا 3 میلیون دارند نباید یارانه به آنها تعلق گیرد زیرا برخی تامین حداقل‌های زندگی را ندارند.

سبزی خاطرنشان کرد: برای زلزله غرب کشور حدود 3 هزار میلیارد هزینه شد، زلزله جز بلایی طبیعت است وقابل پیش بینی نیست ولی حدود 10 هزار میلیارد تومان اختلاص شد مبارزه با فساد جز حقوق شهروندی است امروز مطالبه مردم برخورد با فساد است هرچند مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند که با فساد برخورد شود، فساد که جز بلایای طبیعی نیست قابل پیشبینی و پیشگیری است مصداق بارز تحقق حقوق شهروندی مبارزه با فساد است.

وی ادامه داد: ایام الله دهه بصیرت (نهم دی‌ماه) را در پیش داریم در طول سه دهه از انقلاب اسلامی سابقه ندارد راهپیمایی 10ها میلیونی، ملت غیور ایران اسلامی به میدان آمدند و بساط فتنه را برچیدند، مقام معظم رهبری فرمودند 9 دی باطن سحر و فتنه بود، غلبه بصیرت بر فریب و اغواگری، لطف عنایت الهی، هدایت و مدیریت رهبر معظم انقلاب که دوستان و دشمنان دیدند چقدر حکیمانه این فتنه را جمع کردنداز ویژگی‌های 9 دی بود.

امام جمعه موقت ساوه تصریح کرد: ضربه‌ای که فتنه گران بر پیکره نظام زدند هنوز التیام نیافته و برای همیشه به عنوان لکه ننگی بر پیشانی آنها خواهد ماند و فتنه گران بدانند تا زمانی که این فتنه گران توبه نکنند از اذهان مردم پاک نخواهد شد.

حضور با شکوه مردم در حماسه 9 دی، فتنه 88 را خنثی کرد

امام جمعه خمین در خطبه‌های عبادی سیاسی این هفته نماز جمعه خمین با اشاره به حماسه 9 دی گفت: حضور باشکوه و گسترده مردم فتنه 88 را خنثی و حماسه 9 دی را خلق کرد و دشمنانی را که به دنبال براندازی نظام اسلامی بودند را شکست داده و نا امید کرد.

حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی افزود: امروز مردم باید با حضور خود در راهپیمایی 9 دی یک بار دیگر این حماسه را گرامی داشته و به دشمن نشان دهند که همیشه در صحنه حضور دارند و اجازه دست درازی به خاک کشور را به احدی نمی‌دهند.

وی با اشاره به موضع‌گیری فرانسه در مقابل ایران گفت: با اینکه آمریکا و هم‌پیمانش در منطقه، اخلال ایجاد کرده‌اند، اما رئیس جمهور فرانسه ایران را اخلال‌گر در منطقه خوانده است و این در حالی است که فرانسه خود کشوری است که به منافقین پناه داده است و برای آنها علیه ایران جلسه ‌های متعددی تشکیل می‌دهد.

امام جمعه خمین خاطرنشان کرد: مسئولان در هر رده و جایگاهی که باشند نباید به چنین کشورهایی اعتماد کنند زیرا  آنها دشمنان نظام و اسلام هستند و دستگاه دیپلماسی باید پاسخ محکمی به اظهارات آنها بدهند.

حسینی با اشاره به وضعیت یمن گفت: مردم یمن از سوی عربستان و هم‌پیمانش مورد حمله قرار گرفته‌اند و این حق یمن است تا با پرتاپ موشک از خود دفاع کند.

وی با اشاره به مخالفت بیشتر کشورها با تصمیم رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: بسیاری از کشورها با تصمیم آمریکا مبنی بر قرار دادن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی مخالفت هستند و به عناوین مختلف مخالفت خود را نشان داده‌اند که این نشان از انزوا و شکست آمریکا است.

امام جمعه خمین همچنین با اشاره به درگذشت آیت‌الله حائری شیرازی  عنوان کرد: آیت الله حایری عالمی برجسته و مسلط به منطق و فلسفه و چند زبان دنیا خواند که در تیراندازی هم مهارت داشته است.

کلید برطرف کردن بسیاری از مشکلات کشور توجه به تولید است

امام جمعه موقت شازند در خطبه‌های عبادی و سیاسی این هفته نماز جمعه شازند با دعوت مردم به تقوا و پرهیز از گناه گفت: انسان‌ها همیشه به دعا کردن برای یکدیگر نیاز دارند و دعا تنها مختص به زمان گرفتاری‌ نیست، استجابت دعا شرایطی دارد و از شرایط اصلی آن بندگی خداوند است، نمی‌توان انتظار داشت که با بندگی شیطان و هوای نفس، دعاهایش مستجاب شوند.

حجت‌الاسلام یعقوبی افزود: پنجم دی به عنوان روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نام‌گذاری شده، یکی از مولفه‌های آمادگی برای ایمنی در مقابل بلایای طبیعی از جمله زلزله آموزش مردم است.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم قوای سه گانه باید در این باره توجه و اقدام لازم را داشته باشند.

امام جمعه موقت شازند بیان کرد: یکی از راه‌های رسیدگی به وضعیت اقتصادی جامعه توجه به تولید و اشتغال است زیرا شاه کلید برطرف شدن بسیاری از مشکلات کشور توجه به تولید و تولیدکننده داخلی است.

یعقوبی خاطرنشان کرد: دوم راه رسیدگی به وضعیت اقتصادی مبارزه با فساد مالی است که این معضل علاوه بر هدر دادن سرمایه ملی سلب اعتماد مردم جامعه از نظام را به دنبال دارد و باید با جدیت با این مسئله برخورد شود.

وی ادامه داد: مبارزه با قاچاق کالا از راه‌های رسیدگی به اوضاع اقتصادی است زیرا قاچاق سبب فلج و زمین‌گیر شدن تولید می‌شود و این سلب اعتماد مردم از نظام و فلج شدن تولید از اهداف  مهمی است که دشمنان نظام با آن به دنبال براندازی نظام اسلامی است.

امام جمعه موقت شازند با اشاره آلودگی هوا گفت: چهارمین عامل مرگ و میر در جهان مسئله آلودگی هواست که در این باره مردم و هم دولت باید به برطرف کردن این معضل بزرگ کمک کنند.

بهبود وضعیت اقتصادی جامعه نیازمند تلاش مداوم و همه جانبه است

امام جمعه کمیجان در خطبه‌های آئین عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته کمیجان با اشاره به اهمیت نصیحت و خیرخواهی در سبک زندگی اسلامی گفت: نصیحت به معنای خیرخواهی و انتقاد به معنای خرده‌گیری و شرح معایب و محاسن چیزی است، از نشانه‌های یک مجموعه انسانی سالم و مدیریت مناسب وجود روحیه نصیحت و انتقاد است.

حجت‌الاسلام مقدسی‌پور افزود: مسئولان موظف هستند مردم را نصیحت کنند و مردم هم در قبال مسئولان همین وظیفه را دارند و این مهم زمانی محقق می‌شود که میان مسئولان و مردم رابطهی قلبی برقرار باشد و هریک با تمام توان از سردوستی و مودت ناصح و منتقد دیگری باشد تا حق و عدل در میانشان برپا و استوار بماند.

وی با اشاره به آلودگی هوای شهرهای کشور گفت: مقایسه وضعیت هوای کشور در سال های اخیر نشان می‌دهد که مساله آلودگی هوا سروز به روز وضعیت بدتری پیدا می‌کند و برطرف کردن این معظل نیازمند توجه جدی و اقدام سریع همه دستگاه‌های مسئول است.

امام جمعه کمیجان خاطرنشان کرد: راه حل‌های مقطعی بی‌فایده و پرهزینه بوده و تداوم این وضعیت علاوه بر فشارهای شدیدی که بر مردم وارد می‌کند هزینه‌های غیرقابل محاسبه برای سلامتی، اقتصاد و حتی آموزش و رفاه عمومی را دبه دنبال دارد.

مقدسی پور عنوان کرد: تنها اکتفا کردن به یک سری راهکارهای موضعی مانند تعطیلی مراکز آموزشی و یا ایجاد مقررات رفت و آمد خودروها  نشان از جدی نگرفتن این مساله مهم و کوتاهی در انجام وظیفه است.

وی ادامه داد: توقع برطرف شدن ناگهانی مشکلات محیط زیست توقعی نابه جا است، اما روند فعلی حکایت از آن دارد که اقدامات موثری انجام نشده و به جای بهتر شدن تدریجی هوا با بدتر شدن وضعیت آلودگی مواجه هستیم.

امام جمعه کمیجان با اشاره به مساله حقوق شهروندی گفت: حقوق شهروندی یکی از مسائل مورد توجه مسئولان نظام در سال‌های اخیر است، مردم از منظر دین اسلام واجد حقوقی هستند ودولتمردان موظف به انجام وظایف و تکالیفی هستند که برعهده آنها گذاشته شده است.

مقدسی پور تصریح کرد: متاسفانه گاه از منظر غربی و با نگاهی وارده و متکی به غرب تصور می‌شود که هرچه غرب درباره حقوق شهروندی بگوید همان است که در آن کشتن کودکان یمنی و فلسطینی ضدحقوق بشر نیست اما دفاع از آن ضدیت با حقوق بشر است.

وی تاکید کرد: باید در مساله حقوق شهروندی مبانی و آموزه‌های اسلامی مد نظر قرار گیرد و با نگاهی اسلامی و بومی به مساله حقوق شهروندی و مقولاتی در این زمینه مطرح و تدوین شود، باید در پیگیری حقوق شهروندی به مسائل فانتزی و شعاری اکتفا نشود.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت