سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۲:۰۲:۳۰

بسیاری از شرکت‌های مرتبط با غنی سازی در دولت یازدهم منحل شد/ خلف وعده غربی‌ها در باز طراحی راکتور اراک

آبنیکی در اعتراض به ادعای دولت مبنی بر عدم اخراج دانشمندان هسته‌ای گفت: بلافاصله بعد از استقرار دولت یازدهم و قبل از شروع مذاکرات هسته‌ای، اعضای تیم غنی سازی اخراج و بسیاری از شرکت‌های مرتبط با غنی سازی نیز منحل شد.

رییس سابق مرکز توسعه انرژی اتمی ایران مطرح کرد؛

بسیاری از شرکت‌های مرتبط با غنی سازی در دولت یازدهم منحل شد/ خلف وعده غربی‌ها در باز طراحی راکتور اراک

بسیاری از شرکت‌های مرتبط با غنی سازی در دولت یازدهم منحل شد/ خلف وعده غربی‌ها در باز طراحی راکتور اراک

حسن آبنیکی، از مدیران ارشد سابق صنعت غنی سازی، رییس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی ایران و نزدیک ترین دوست و همکار شهید احمدی روشن در گفتگوی با صبح محلات، از خلف وعده غربی‌ها در باز طراحی راکتور اراک می گوید.

آبنیکی در واکنش به اظهاراتی در مناظره روز جمعه مبنی بر عدم اخراج حتی یک نفر از دانشمندان هسته‌ای گفت: بلافاصله بعد از استقرار دولت یازدهم در سال ۹۲ و قبل از شروع مذاکرات هسته‌ای، اعضای تیم غنی سازی که هیئت مدیره مشترک کلیه شرکت‌های غنی سازی و مدیران ارشد صنعت غنی سازی و از همکاران شهید احمدی روشن بودند اخراج شدند.

ادعای دولت در مناظره ها پیرامون اخراج دانشمندان هسته ای کذب است

وی ادامه داد: بسیاری از افرادی که دکتر صالحی(رئیس سازمان انرژی اتمی) با نام بردن از آنها، این افراد را تیمی منسجم و کارآمد در صنعت هسته‌ای معرفی کرده بود به سرعت از کار اخراج و پس از اخراج آنها معاونین و مدیران زیر دست آنها نیز اخراج و بسیاری از شرکت‌ها نیز منحل شد و روند اخراج‌ها تا لایه کارشناسی نیز پیش رفت.

آبنیکی ضمن اعتراض به ادعای دولت مبنی بر عدم اخراج دانشمندان هسته‌ای گفت: اگر آقایان واقعا بر این ادعا تاکید دارند بفرمایند مدیران تیم غنی سازی ۳.۵ درصدی و ۲۰ درصدی کجای صنعت هسته‌ای در حال فعالیت هستند؟

رییس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی ایران افزود: بعضا گفته‌اند افراد اخراجی دانشمند نبوده‌اند، اگر تیمی که با بد افزار اکستاکس نت که لقب مهیب ترین سلاح سایبری قرن در دنیا را به خود اختصاص داد مقابله کردند، صاحب دانش و فناوری نیستند، پس چه کسی دانشمند است؟ چرا بعد از سال ۹۲ هیچ یک از این‌ها در صنعت غنی سازی فعال نیستند، آیا این افراد با بیش از ۱۰ سال سابقه کار با خواست خود از صنعت هسته‌ای خارج و در صنعت فاضلاب و غیره مشغول شدند؟

هیچ یک از دانشمندان هسته ای اخراج شده علیرغم درخواستهای زیاد، تمایلی به کار در خارج از کشور ندارند

وی در پاسخ به این سوال که چرا دانشمندان اخراجی برای ادامه فعالیت دانش بنیان خود به کشورهای خارجی مهاجرت نکردند؟ گفت: افراد اخراجی قطعا انسان‌هایی هستند که در صنعت هسته‌ای در هر جای دنیا فضای کار برای آنها فراهم است اما این افراد تمایلی به این کار ندارند چرا که با شهید احمدی روشن در حال کار بودند و بسیاری از آنها سابقه بیش از ۱۰ سال را دارند و به خاطر تعهد به نظام و انقلاب به موضوع خروج از کشور فکر هم نمی‌کنند.

آبنیکی تصریح کرد: این افراد به خاطر دلبستگی به انقلاب و نظام وارد صنعت هسته‌ای شدند و پای این صنعت ایستاده‌اند و تمایلی هم برای خروج از این صنعت نداشتند و در سال ۹۲ برخلاف تغییر و تحولات سال‌های قبل که تغییرات در حد جابجایی نیروها و مدیران بود، نیروهای کلیدی از سازمان اخراج شدند.

موضوع بازطراحی راکتور اراک که از محاسن مذاکرات بود هنوز به نتیجه نرسیده است

این مدیر سابق صنعت غنی سازی با اشاره به موضوع بازطراحی راکتور اراک نیز اظهار کرد: در حین مذاکرات آقایان اعلام کردند طرف غربی متعهد شده راکتور آب سنگین اراک را باز طراحی کند و طرف غربی در یک شرکت مشترک به ما کمک خواهد کرد آن را بسازیم و بدین ترتیب فناوری راکتورهای جدید در اختیار ما قرار خواهد گرفت که این به عنوان حسن مذاکرات بیان شد.

وی ادامه داد: فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها که در حال حاضر تکنولوژی راکتورهای نوین دنیا را در اختیار دارند؛ به هیچ وجه در زمینه باز طراحی راکتور آب سنگین اراک وارد عمل نشدند و طرف چینی نیز با قیمت‌های بالا وارد میدان شد که به همین دلیل روند مذاکرات به شدت طولانی شد و همچنان نیز ادامه دارد. هنوز اتفاق عملیاتی و ویژه ای در حوزه باز طراحی راکتور اراک شاهد نیستیم.

سرنوشت نامعلوم انتقال فناوری به داخل کشور به واسطه بازطراحی راکتور اراک/ این راکتور قابلیت خود را از دست داده است

آبنیکی همچنین اظهار کرد: در حالی که در مذاکرات کار باز طراحی راکتور اراک بر عهده طرف‌های غربی گذاشته شده بود، امروز گفته می شود که خود ما همانطور که قلب راکتور اراک را با بتن منهدم کردیم باید راکتور جدید را با چهار چوب و مشخصات مورد تایید غربی‌ها و تحت نظارت آنها طراحی و بسازیم تا طرف‌های غربی توانمندی‌های ما را شناسایی و دانشمندان و کارشناسان ما را بشناسند.

رییس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به مصاحبه اخیر رئیس سازمان انرژی اتمی نیز گفت: طبق آخرین مصاحبه رئیس سازمان همچنان در زمینه باز طراحی راکتور اراک به تفاهم نرسیده‌ایم و قرارداد نیز منعقد نشده است و به فرض انعقاد قرار داد نیز این راکتور، راکتور نوینی که فناوری آن در اختیار غربی هاست نخواهد بود.

راکتور اراک جایگزین راکتور تهران در تولید رادیو دارو بود

وی، راکتور اراک را جایگزین راکتور تهران دانست و بیان کرد: وظیفه تولید رادیو دارو برای بیش از یک میلیون بیمار در حال حاضر بر عهده راکتور تهران است و این راکتور نیز علیرغم تعمیرات فراروان به علت قدمت باید به زودی از رده خارج شود و در حال حاضر هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.

تعلیق فعالیت های هسته ای ایران را از برنامه ۱۰ سال عقب نگه داشته است

آبنیکی افزود: آغاز فعالیت بازطراحی راکتور اراک بر فرض همکاری های خوب علیرغم هزینه ۱۰۰ ها هزار میلیارد تومانی ۴ الی ۶ سال زمان نیاز دارد و این در حالی است که با تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای از سال ۹۲ تا کنون به میزان ۴ سال از برنامه عقب هستیم.

مدیر سابق صنعت غنی سازی در خاتمه خاطر نشان کرد: فعالان صنعت هسته‌ای به خواست خود از سیستم خارج نشدند و هر زمانی که به حضور آنها نیاز باشد مجددا وارد صحنه خواهند شد و همان طور که شهید روشن در این زمینه پایداری کرد و از همه هستی خود گذشت، همه پایداری خواهند کرد و علاقه و آمادگی جدی برای ادامه فعالیت در این صنعت را دارند.

انتهای پیام/س

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت