سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۹:۴۲:۱۹

برنامه‌های پیشگیری از شیوع مصرف قلیان در استان مرکزی اجرا می‌شود

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی با بیان اینکه برنامه‌های مقابله و پیشگیری از شیوع مصرف قلیان در استان مرکزی اجرا می‌شود گفت: در جامعه ایرانی ۱.۵ درصد گروه‌های سنی ۱۳ تا ۱۵ سال قلیان مصرف می‌کنند که این میزان مصرف فاجعه است

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی؛

برنامه‌های پیشگیری از شیوع مصرف قلیان در استان مرکزی اجرا می‌شود

پیشگیری از شیوع مصرف قلیان

برنامه‌های پیشگیری از شیوع مصرف قلیان در استان مرکزی اجرا می‌شود

جواد نظری ظهر امروز در همایش هفته بدون دخانیات با اشاره به افزایش مصرف قلیان در جامعه  اظهار داشت: در جامعه ایرانی 1.5 درصد گروه‌های سنی 13 تا 15 سال قلیان مصرف می‌کنند که این میزان مصرف فاجعه است و افرادی که در معرض مصرف قلیان هستند به اندازه 6 تا 8 نخ سیگار مصرف می‌کنند.

وی افزود: قلیان 7 هزار ماده شیمیایی و سرطان‌زا و 70 نوع بیماری را در برمی‌گیرد که متاسفانه به لحاظ سابقه دیرینه قلیان به‌عنوان تفریح خانوادگی در ایران محسوب می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح کرد: به طور متوسط 14.5 درصد از جامعه ایرانی سیگار مصرف می‌کنند که از این میزان 10.1 درصد مصرف روزانه سیگار دارند.

نظری بیان کرد: سیگار در استان مرکزی جزو بیشترین میزان مصرف است، ولی در مصرف روزانه سیگار استان‌های بوشهر، هرمزگان و فارس پیشتاز هستند.

وی خاطرنشان کرد: مصرف دخانیات جزو 10 عامل اصلی مرگ و میر در دنیا شناخته شده، با مصرف سیگار، سرطان ریه در مردان 23 برابر و در زنان 13 برابر، بیماری‌های تنفسی 25 درصد در بزرگسالان و در کودکان 50 درصد، سرطان حنجره 10 تا 40 درصد افزایش می‌یابد.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی عنوان کرد: مصرف سیگار علاوه برمضرات برای سلامتی افراد از نظر اقتصادی هم آسیب‌های زیادی دارد، روزانه 65 میلیارد تومان برای خرید سیگار در دنیا هزینه می‌شود که بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان آسیب به جوامع وارد می‌کند.

نظری ادامه داد: هر یک ساعت مصرف قلیان برابر 2 تا 5 پاکت سیگار عوارض دارد و همچنین افرادی که در معرض مصرف قلیان هستند به اندازه 6 تا 8 نخ سیگار مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به آغاز هفته بدون دخانیات گفت: در سال جدید 5 تا 11 خردادماه هفته بدون دخانیات است که شعار امسال در ایران” قلیان سمی برای خانواده ایرانی” نام‌گذاری شده و امیدوار هستیم درراستای کاهش مصرف در جامعه و افزایش آگاهی مردم به‌ویژه جوانان در این زمینه به راهبردهای عملی دست یابیم.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت