یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۲:۵۷:۵۲

بالگرد امداد هوایی از ۵ فروردین در استان مرکزی مستقر می‌شود

مدیرعامل هلال احمر استان مرکزی با بیان اینکه ۱۶۹ مورد در نوروز ۹۶ حادثه جاده‌ای در استان مرکزی رخ داد گفت: بالگرد امداد هوایی از ۵ فروردین در استان مرکزی مستقر می‌شود.

بالگرد امداد هوایی از ۵ فروردین در استان مرکزی مستقر می‌شود

بالگرد امداد هوایی

بالگرد امداد هوایی از ۵ فروردین در استان مرکزی مستقر می‌شود

به نقل ازتسنیم،آغاز فصل بهار و تعطیلات نوروز فرصتی برای انجام سنت حسنه و اسلامی صله رحم است که از دیرباز در بین مردم ایران وجود داشته است.

از سوی دیگر بخشی از مردم این ایام تعطیلات را غنیمت شمرده و با سفر به نقاط مختلف کشور از دیدنی‌ها و اماکن و جاذبه‌های گردشگری کشور بهره‌مند شده و استفاده می‌کنند.

با توجه به افزایش حجم ترددها در جاده‌ها و افزایش سطح سفرهای جاده‌ای و حتی درون شهری طرح‌های مختلفی در راستای تسهیل سفرها و همین طور ایجاد بستر لازم برای سفرهایی آسوده و ایمن در سطح کشور در حال اجرا است.

این طرح‌ها که از روزهای پایانی سال و در ایام آخرین ماه اسفند آغاز و تا اواسط فروردین‌ماه نیز ادامه داد، در راستا افزایش سطح ایمنی سفرها و ایجاد بستر سفری خوش و ایمن برای مسافران تدارک دیده می‌شود.

در این راستا و به منظور بررسی اقدامات و طرح‌های در نظر گرفته شده برای ایام نوروز توسط دستگاه‌های امدادی و خدمت‌رسان، خبرگزاری تسنیم استان مرکزی اقدام به برگزاری میزگرد بررسی فعالیت‌های امدادی و خدماتی در استان مرکزی با حضور مسئولان دستگاه‌های متولی کرده است.

در این نشست “سرهنگ ایرج کهریزی” رئیس پلیس راه استان مرکزی، “محمد محمدی” مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی و “علی زندی‌فر” مدیرکل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی به تشریح برنامه‌ها و اقدامات پیش رو در نوروز 97 در راستای تسهیل سفر مسافران نوروزی پرداختند.

مشروح سخنان “محمد محمدی” مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی در این میزگرد در زیر می‌آید:

تسنیم: برنامه هلال احمر برای ایام نوروز در استان مرکزی چیست؟

محمدی: جمعیت هلال احمر مطابق سال‌های گذشته و به شکل سراسری در کشور چند طرح عمده دارد که نخستین و مهم‌ترین طرح ملی امداد و نجات نوروزی است که در استان مرکزی همانند سال‌های قبل در کشور برگزار می‌شود.

در طرح امداد و نجات نوروزی 12 پایگاه ثابت جاده‌ای داریم که به شکل شبانه روزی ارائه خدمت دارند و یک پایگاه کوهستان و هشت پایگاه موقت داریم که پایگاه‌های موقت ما بیشتر در مسیرهای پرتردد و حادثه‌خیز مستقر هستند تا بهترین خدمت ارائه شود و هر روز تقریبی 120 نفر نیروهای عملیاتی و پشتیبانی داریم.

دوره بازآموزی برای 200 نفر داشتیم که الان آماده ارائه خدمت هستند و سامانه 112 ما به صورت 24 ساعته فعال است و گزارش‌ها را دریافت می‌کند و در کمترین زمان خود را به منطقه حادثه می‌رسانند.

تسنیم: در بحث حوادث جاده‌ای چه اقداماتی و فعالیت‌هایی داشته‌اید؟

محمدی: رسالت جمعیت هلال احمر در حوادث جاده‌ای بحث نجات و رهاسازی مصدومان است، انتقال و درمانی بیشتر با اورژانس است البته ما این هم‌پوشانی را با سایر ارگان‌ها داریم.

تسنیم: آماری از حوادث سال قبل ارائه کنید؟

محمدی: سال گذشته در 20 روز طرح ملی امداد و نجات نوروزی 169 حادثه رخ داد که 718 نفر حادثه دیدند و 93 نفر به مراکز امدادی منتقل شده و 11 مورد هم رهاسازی از خودرو انجام شده است.

تسنیم: مهمترین اقدام مسافران نوروزی در مواجهه با حوادث از نظر شما چه باید باشد؟

محمدی: مهم‎ترین اقدامی که در حوادث باید انجام شود این است که از دخالت در امور و وظایف سازمان‌ها بپرهیزند و از دستگاه‌های خدمات رسان کمک بخواهند، برخی از پایگاه‌ها در ایام نوروز پزشک و پرستار وجود دارد اما در تمام سال مداوم وجود ندارند.

تسنیم: هلال احمر به جز این موارد چه برنامه و وظایفی برعهده دارد؟

محمدی: علاوه بر نجات، رهاسازی و انتقال مصدوم بحث اسکان و تغذیه اضطراری هم برای حادثه دیده‌ها و در راه مانده‌ها داریم تا بتوانیم بهترین خدمات را ارئه دهیم.

تسنیم: در ایام نوروز چه برنامه و طرحی در دست اجرا خواهید داشت؟

محمدی: دومین طرح، طرح ملی ایمنی و سلامت مسافران نوروزی است که در این طرح در ورودی شهرها برنامه‌ای برگزار کردیم که بیشتر بحث ایمنی، سلامت و راهنمایی مسافران انجام می‌شود.

20 پایگاه ایمنی سلامت، هشت خیمه نماز و 11 خیمه یا ایستگاه دوستدار کودک و 21 ایستگاه سلامت اطراف آنها است که به شکل رایگان ارائه خدمت می‌کنند.

تسنیم: در بخش آموزش چه اقداماتی هلال احمر انجام داده است؟

محمدی: در قسمت آموزش امداد آموزش چهره به چهره را به شکل ساده اما مهم داریم تا فرهنگ سازی لازم انجام شود را داریم.

تسنیم: در بخش فعالیت‌های خیریه هلال احمر در این ایام چه اقداماتی در دست اجرا دارد؟

محمدی: یکی از رسالت‌های اصلی هلال احمر استفاده از توان توانمندی خیران و اتصال این توان به نیاز به نیازمندان که توسط خانه‌های هلال انجام شده است و در طرح فرشتگان رحمت توسط خیران سبدهای غذایی برای ایام تهیه شده که دو هزار سبد غذایی از اقلام تهیه شده است که توزیع و شناسایی نیامند هم توسط خیران انجام می‌شود که این فرهنگ خیران و خیریه هم در جامعه رشد پیدا کند.

با توجه به اینکه برخی افراد در این نوروز در بیمارستان بوده و یا تنها در خانه سالمندان به سر می‌برند یکسری از نیروهای ما حاضر می‌شوند و به این افراد سر می‌زنند و کارهای آنها  را انجام می‌دهند تا این افراد در ایام نوروز احساس تنهایی نکنند.

تسنیم: وضعیت امداد هوایی استان مرکزی چگونه است؟

محمدی: در سال 15 روز در ماه امداد هوایی مستقر داریم که بتوانیم پوشش هوایی را در صورت ضرورت انجام دهیم و از پنجم فروردین 97  بالگرد ما مستقر است و اگر قبل از آن اتفاقی رخ دهد و به امداد هوایی نیاز باشد این پوشش از استان قم انجام می‌شود.

تسنیم: آیا آماری از حضور همکارانتان دارید؟ و چه پیامی برای مردم دارید؟

محمدی: در جاده‌های استان هر روز 100 نفر در پایگاه‌ها مستقر هستند و 20 تا 30 نفر هم به شکل پشتیبان استقرار دارند.

تقاضای ما از مسافران و هموطنان این است که توصیه لازم را در بحث استراحت و عدم خواب آلودگی رعایت کنند تا مشکلی ایجاد نشود.

جمعیت هلال احمر آمادگی کامل برای امدادرسانی در استان را دارد و ندای 112 هلال احمر به شکل شبانه‌روزی آماده ارائه خدمت است و در نخستین فرصت حادثه را به تیم‌های عملیاتی گزارش می‌دهد.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت