یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۲۲:۵۶:۰۷

بازگشایی مدارس و لزوم توجه به زیرساخت‌های شاد

راه‌اندازی سامانه” شاد ” به عنوان شبکه آموزشی دانش آموزان در روزهای کرونایی، ایده تصمیم سازان نظام آموزشی کشور بود که اکنون پس از چند ماه با بازگشایی مجدد مدارس نیازمند توجه به تقویت نقاط قوت برای بهره‌مندی مناسب‌تر است.

آمورشی؛

بازگشایی مدارس و لزوم توجه به زیرساخت‌های شاد

کووید-۱۹ به عنوان یک بحران بین‌المللی صرف‌نظر از پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی که داشت، نظام آموزشی را در آستانه یک تهدید جدی قرار داد و  ظهور یک سامانه آموزشی به نام “شاد” و استفاده از ظرفیت معلمان و داده‌های آموزشی در فضای مجازی ایده مناسبی برای هدایت مسیر آموزش کشور شد.

ایران یکی از کشورهایی است که تقریبا از ابتدای اعلام شیوع بیماری اقدام به تعطیلی منطقه‌ای و سپس سراسری مدارس کرد و نظام آموزشی تلاش کرد با استفاده از شبکه های اجتماعی، تلویزیون و سامانه شاد نبود فضای فیزیکی را جبران کند تا دانش آموزان بتوانند سرفصل‌های کتاب‌های درسی خود را مرور کنند.

آموزش در شبکه های سیما، آموزش معلمان در شبکه‌های مجازی جایگزین کلاس درس شد تا دانش آموزان به ویژه کنکوری ها از درس و تحصیل عقب نمانند اما به دلیل اینکه آموزش نیازمند محیطی امن و تعاملی است تا فقط برای آموزش استفاده شود، شبکه شاد راه‌اندازی شد تا همان ارتباط‌هایی که در محیط مدرسه بین معلم و دانش‌آموز وجود دارد، در بستر این شبکه نیز فراهم شود.

در شبکه شاد هر دانش‌آموز در کلاس خود به‌صورت مجازی فعالیت می‌کند و با سایر همکلاسی‌ها و معلم نیز در ارتباط است و این  ارتباط تعاملی مناسبی برای آموزش بین آن‌ها برقرار است و می‌تواند در پیوند دوباره دانش آموزان با کلاس درس تاثیرگذار باشد.

روشن است که این وضعیت موقت و در واکنش به یک بحران و اضطرار روی داده و در کنار نقاط قوت با برخی کاستی‌ها نیز همراه است اما این تجربه می‌تواند آموزش‌های جایگزین را به عنوان مولفه‌های نظام آموزشی در مقابل سیاستگذاران نظام آموزشی  قرار دهد تا ایده ایجاد بسترهای مطمئن و مناسب در فضای مجازی با قوت و قدرت بیشتری پیگیری شود و در سطح کلان کشور نیز می‌تواند روش‌هایی را برای آموزش در مناطق محروم و حذف شکاف نابرابری آموزشی ارائه نماید.

ضعیف بودن زیرساخت‌های مخابراتی، نبود دسترسی به اینترنت در برخی مناطق روستایی، مشکلات مالی خانواده‌ها در تامین زیرساخت‌های ارتباطی، نداشتن گوشی هوشمند تلفن همراه و تبلت برای دانش‌آموزان از مهمترین چالش‌هایی بود که همزمان با راه‌اندازی سامانه شاد نمود پیدا کرد.
مساله‌ای که برنامه ریزان آموزشی می بایست بدان توجه بیشتری نشان دهند، روحیه دانش آموزان است چراکه نمی توان از یک دختر یا پسر هفت ساله انتظار داشت با یک سیستم جدید آموزشی با سرعت تطبیق کامل پیدا کند و از طرفی دیگر در ارزیابی دانش‌آموزان زمانی که در شرایط یکسان دسترسی به اینترنت و گوشی هوشمند قرار ندارند، باید تجدید نظر داشت.
خمین در جنوب استان مرکزی قرار دارد و ۱۹ هزار و ۱۱۶ دانش‌آموز در ۲۸۶ مرکز آموزشی این شهرستان تحصیل می‌کنند.
مادر یکی از دانش آموزان خمینی که کارمند است معتقد است: سامانه شاد از این حیث که آموزش دانش آموزان را در شرایط کرونا تعطیل نکرد، ارزشمند است اما باید در جهت غنی‌تر شدن محتواها و تقویت بیشتر خدمات آن گام‌هایی برداشته شود.

خانم عبدی افزود: رسیدگی به کارهای خانه تحت تاثیر آموزش‌های این سامانه قرار گرفته است و باید تمام کارهای منزل را در ساعت مشخصی رها کنم.
بانوی خانه دار اهل خمین نیز ادامه داد: مادران و پدران باید ابتدا آموزش‌های دروس را در این سامانه کمی فرا بگیرند و سپس برای فرزندان خود آموزش دهند.
وی بیان کرد: درس‌های مقطع ابتدایی نیاز به توضیح بیشتری دارد و فرزندان به خاطر در خانه بودن و تعطیلات، به فکر بازی هستند و تمرکز کامل ندارند.

حضور ۸۵ درصدی دانش آموزان خمین در سامانه شاد

رییس آموزش و پرورش خمین گفت: ۸۵ درصد از دانش‌آموزان این شهرستان تحت پوشش سامانه شاد قرار گرفتند و به مرور زمان این تعداد افزایش پیدا می‌کند.
« عبدالرضا پیرحسینلو» افزود: تاکنون ۸۵ درصد از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، ۷۹ درصد فراگیران مقطع متوسطه اول و ۸۲ درصد از دانش آموزان دوم متوسطه خمین موفق به ثبت‌نام در سامانه شاد شدند.
وی بیان کرد: حدود ۲۵ درصد دانش‌آموزان خمین هنوز به‌دلیل مشکل اینترنت، نبود موبایل هوشمند و تبلت در خانواده‌ها، ضعف بنیه مالی و کم‌برخوردار بودن والدین و همچنین ناآشنایی والدین و دانش‌آموزان با کار در محیط مجازی، نتوانسته‌اند تاکنون در این سامانه آموزشی ثبت‌نام کنند.

رییس آموزش و پرورش خمین ادامه داد:  ۹۷ درصد از معلمان خمین و ۱۰۰ درصد مدیران و عوامل اجرایی مراکز آموزشی زادگاه امام راحل در سامانه ویژه یادگیری و یاددهی آنلاین وزارت آموزش و پرورش ثبت نام کردند.

وی یادآور شد: برای دانش آموزانی که به دلیل نداشتن اینترنت و گوشی هوشمند نتواند وارد این سامانه شوند، محتوای آموزشی در قالب لوح فشرده ارسال می شود.
رییس آموزش و پرورش خمین بیان کرد: تاکنون ۳۷۰ لوح فشرده دروس ابتدایی برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی ۴۸روستای خمین که به اینترنت دسترسی ندارند، ارسال شده است.
ویروس کرونا جزو خانواده بزرگی از ویروس‌ها است و از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود و در معمولی‌ترین حالت، باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان “سارس” می‌شود که نشانه‌های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.
این ویروس از کشور چین به دیگر کشورهای جهان سرایت کرد و ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع را تحت تاثیر قرار داده است.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و توصیه وزارت بهداشت مبنی بر قرنطینه خانگی و به حداقل رساندن رفت‌وآمدها جهت حفظ سلامتی افراد، وزارت آموزش‌وپرورش اقدام به راه‌اندازی سامانه آموزش مجازی «شاد» کرده است تا مربیان پیش‌دبستانی، آموزگاران، دبیران و هنرآموزان بتوانند از طریق کلاس‌های مجازی، نوآموزان، دانش‌آموزان و هنرآموزان را در سراسر کشور آموزش دهند.

۱۹ هزار و ۱۱۶ نفر از جمعیت ۱۰۵ هزار نفری خمین دانش آموز هستند.

تا بیست و هشتم اردیبهشت ۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۸۰۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده‌اند و مجموع بیماران کرونا در کشور به ۱۲۰ هزار و ۱۹۸ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۱ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶ هزار و ۹۸۸ نفر رسید.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت