سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۰:۱۳:۴۱

بازار تاریخی اراک تا ثبت جهانی، ۳۰ میلیارد تومان فاصله دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در خصوص ثبت جهانی بازار تاریخی اراک گفت: به دلیل اینکه بازار اراک برای ثبت جهانی نیازمند مرمت و بازسازی است در حال حاضر آمادگی لازم برای بازدید کارشناسان یونسکو را ندارد.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان مرکزی:

بازار تاریخی اراک تا ثبت جهانی، ۳۰ میلیارد تومان فاصله دارد

بازار تاریخی اراک تا ثبت جهانی، ۳۰ میلیارد تومان فاصله دارد

به نقل از اراک امروز؛ سید محمد حسینی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، در جمع خبرنگاران در اراک گفت: به دلیل کم توجهی هایی که در سال های گذشته به آثار تاریخی، خانه‌های تاریخی، مناطق گردشگری و … در استان مرکزی شده است اکثر این آثار در آستانه تخریب هستند.

 حسینی اظهار کرد: هچنین از حدود ۱۳۰ پروزه عمرانی که توسط بخش های دولتی و خصوصی در حوزه گردشگری در دست اجرا بوده اند ۹۰ درصد پروژه ها تعطیل هستند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۶۰ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است افزود: حفظ، نگهدار و مرمت این آثار سالانه نیازمند اعتباری بالغ بر ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان است در حالی که اعتبارات این اداره سالانه بالغ بر سه میلیارد تومان است و با این اعتبارات نمی توان اقدامات مناسب را در خصوص حفظ و احیای این آثار انجام داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، بیان کرد: البته این بدان معنا نیست که این آثار به حال خود رها شده باشند؛ احیا و مرمت آثار در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: تعدادی از آثار را به بخش خصوصی واگذار کرده ایم که علاوه بر ایجاد اشتغال بحث مرمت و نگهداری آثار را هم برعهده دارند.

 اراک با مناطق نمونه گردشگری احاطه شده است

حسینی با اشاره به اینکه  کلانشهر اراک یکی از شهر های آلوده کشور است بیان کرد: به منظور کاهش آلودگی هوای اراک در مصوبه ای از هیات دولت، دور تا دور کلانشهر راک به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، بیان کرد: در این مناطق مجوز هیچ گونه احداث و فعالیت صنایع آلاینده داده نخواهد شد و طرح های گردشگری هم در برخی از این مناطق از جمله دره گردو، منطقه نظام آباد، کویر میقان، تخت سادات، منطقه خان میران و .. آغاز شده است.

ایجاد ۳۰۰ شغل در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی

وی با اشاره به اینکه تعهد اشتغال میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در سال گذشته ایجاد ۲۲۹ شغل بوده است افزود: با اقدامات صورت گرفته سال گذشته ۳۰۰ شغل به صورت مستقیم و ۸۰۰ شغل غیر مستقیم در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ایجاد شده است.

حسینی با اشاره به استعداد روستاهای استان در اشتغالزایی ادامه داد: در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی به دنبال ایجاد اشتغال در زمینه های توسعه گردشگری و ایجاد مشاغل خانگی در روستاهای استان هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، بیان کرد: روستاهای استان در این زمینه وضعیت بسیار مطلوبی دارند، اگر بتوانیم از این استعداد با توجه به اینکه شرایط بسیار خوبی در حوزه میراث فرهنگی در راستای اشتغالزایی ایجاد شده، استفاده کنیم از خالی شدن روستاها از سکنه جلوگیری می شود.

بازار تاریخی اراک آمادگی بازدید کارشناسان یونسکو را ندارد

حسینی در خصوص ثبت جهانی بازار اراک گفت:  هر چند ثبت جهانی بازار اراک نیاز به کارهای مرمتی و بازسازی دارد ولی بازار اراک در لیست آثار جهانی سازمان میراث فرهنگی کشور قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه درخواست ثبت ملی بازار تاریخی اراک به سازمان یونسکو ارسال شده است و کارشناسان سازمان یونسکو باید بازدید هایی را از این مکان داشته باشند افزود: به دلیل جابه جایی سیم ها از دیوار به زیر زمین و مرمت های بازار، بازار اراک آمادگی لازم را برای بازدید کارشناسان یونسکو ندارد.

حسینی بیان کرد: همچنین برای ثبت جهانی بازار باید درهای بازار متحد الشکل و سرای های بازار بازسازی شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزیبا تاکید بر اینکه، برای آماده شدن بازار برای ثبت جهانی نیازمند اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان هستیم خاطرنشان کرد: امیدواریم این اقدامات ظرف دو سال آینده انجام شود.

انتهای پیام/س

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت