یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۸:۰۹:۱۷

بارش‌ها در استان مرکزی کاهش ۶۴ درصدی داشته است

مدیرکل هواشناسی استان مرکزی گفت: استان مرکزی تنها ۵۱ میلی‌متر بارش تاکنون دریافت کرده که با توجه به اینکه باید ۱۴۲ میلی‌متر دریافت بارش داشته باشد با کاهش ۶۴ درصد بارش روبه رو بوده است.

بارش‌ها در استان مرکزی کاهش ۶۴ درصدی داشته است

کاهش ۶۴ درصدی بارش‌ها در استان مرکزی

بارش‌ها در استان مرکزی کاهش ۶۴ درصدی داشته است

به‌ نقل از خبرگزاری تسنیم،مرتضی ذوالفقاری ظهر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اظهار داشت: بارندگی متوسط ایران از 240 میلی‌متر در سال به 230 میلی‌متر رسیده که بیانگر کاهش بارندگی‌ها بوده و استان مرکزی هم مستثنی از این کاهش‌ها نبوده و جزو هشتمین یا نهمین استان کم‌بارش کشور است.

وی افزود: 15 درصد از اقلیم ایران را اقلیم مرطوب و نیمه‌مرطوب شکل داده و 85 درصد از آن هم مناطق خشک و فراخشک هستند.
مدیرکل هواشناسی استان مرکزی تصریح کرد: متوسط بارندگی 10 استان کشور 134 میلی‌متر است، در استان مرکزی هم کمترین بارش‌ها با بارش کمتر از 200 میلی‌متر در سال مربوط به دلیجان، محلات و ساوه است.

ذوالفقاری بیان کرد: از 43 پدیده مخرب جهان 31 پدیده در کشور ایران و 22 پدیده در استان مرکزی مشاهده می‌شود که خشکسالی یکی از این پدیده‌ها است و استان مرکزی جزو مناطق دارای خشکسالی‌های شدید محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: استان مرکزی امسال تاکنون 51 میلی‌متر بارش دریافت کرده که باید 142 میلی‌متر دریافت می‌کرد و این بیانگر 64 درصد کاهش بارندگی در استان است، در کشور هم با کاهش 72 درصدی بارندگی رو به رو هستیم و خشکسالی کشور هم 56 درصد برآورد شده است.

مدیرکل هواشناسی استان مرکزی عنوان کرد: استان مرکزی به لحاظ دما در آبان‌ماه امسال با 2 و نیم درجه و در دی‌ماه با 3 درجه افزایش دما مواجه بوده است.

ذوالفقاری با اشاره به اقدامات لازم در هنگام خشکسالی گفت: در زمان خشکسالی باید هم اقدامات سازگاری و هم اقدامات مقابله‌ای داشته باشیم.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت