چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۰:۴۷:۱۶

ایمن‌سازی ۳۳۰ هزار نوبت سر دام در فراهان کلید خورد

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فراهان گفت: ایمن‌ سازی ۳۳۰ هزار نوبت سر دام علیه بیماری‌های مختلف دامی و مشترک بین انسان و دام با هدف حفظ و ارتقای سلامت امسال در این شهرستان کلید خورده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فراهان:

ایمن‌سازی ۳۳۰ هزار نوبت سر دام در فراهان کلید خورد

«جواد مهرعلی» روز جمعه افزود: ۹ هزار راس دام سنگین و ۲۵ هزار راس دام سبک از ابتدای سال‌جاری علیه بیماری‌های مختلف دامی و مشترک بین انسان و دام ایمن‌سازی شدند.

وی از اجرای مرحله بهاره طرح واکسیناسیون طیور بومی شهرستان فراهان علیه بیماری نیوکاسل خبر داد و گفت: این طرح با همکاری دهیاری‌ها برای مقابله با شیوع احتمالی این بیماری در سطح روستاهای شهرستان اجرا می‌شود.

مه علی اظهار داشت: اجرای مرحله بهاره طرح واکسیناسیون رایگان دام‌ها علیه بیماری بروسلوز و طاعون نشخوار کنندگان کوچک در کانون این بیماری‌ها در شهرستان در دستور کار است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فراهان یادآورشد: ۳۱۵ هزار و ۵۳۳ نوبت سر دام پارسال در این شهرستان علیه بیماری‌های مختلف دامی و مشترک بین انسان و دام ایمن سازی شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد افزایش داشته است.

مهرعلی ادامه داد: ۲۸۰ مورد تست سل و بروسلوز و ۴۵ تست مشمشه نیز سال گذشته در راستای شیوع احتمالی این بیماری‌ها در شهرستان فراهان انجام شد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فراهان افزود: ۲ راس دام آلوده در جریان پایش و مراقبت دام‌های شهرستان فراهان علیه این بیماری‌ها شناسایی و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

مهرعلی گفت: ۴۷۵ مورد پایش فعال و غیر فعال و ۳۵۹ مورد نمونه‌برداری پارسال از واحدهای پرورش طیور صنعتی، روستایی و محیط زیست انجام شد که موردی از بیماری‌های واگیردار در این اقدامات مشاهده نشده‌است.

وی ادامه داد: اجرای طرح‌ واکسیناسیون دام‌، پایش و مراقبت بیماری‌های واگیردار از جمله آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و نیوکاسل از برنامه‌های اولویت دار شبکه دامپزشکی شهرستان فراهان در سال جاری است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فراهان از دامداران خواست: با رعایت ضوابط بهداشتی، قرنطینه‌ای و واکسینه کردن به‌موقع دام‌ها از شیوع احتمالی بیماری‌های دام و طیور در واحدهای خود پیشگیری کنند.

مهرعلی جلوگیری حمل و نقل غیر مجاز دام در مبادی ورودی و خروجی شهرستان فراهان با هماهنگی نیروی انتظامی و مراجع قضایی را از دیگر برنامه‌های شبکه دامپزشکی این شهرستان در سال جاری دانست و گفت: با اجرای این طرح یک مورد پرونده حمل و نقل غیر مجاز دام امسال تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع شد.

وی خاطرنشان کرد: بازرسی از مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی از برنامه‌های اولویت‌دار شبکه دامپزشکی شهرستان فراهان در راستای بهبود بهداشت مواد غذایی در شهرستان است و بر این اساس در ایام سپری شده امسال ۲ پرونده با عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع شده‌است.

۱۵ هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین و ۷۰ هزار راس دام سبک در فراهان وجود دارد.
شهرستان فراهان از توابع استان مرکزی بوده که دارای ۲ بخش مرکزی به مرکز فرمهین و خنجین به مرکزیت شهر خنجین با ۲۸ هزار و ۹۹۴ نفر جمعیت است.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت