شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۸:۱۴:۱۰

ایران در حوزه تولید ماهی قزل‌آلا جزو ۴کشور نخست جهان است

معاون آبزی‌پروری شیلات گفت: حدود ۴۵۹ هزار تن تولید آبزی‌پروری در کشور داریم و تاکنون در حوزه تولید ماهی قزل‌آلا جزو چهار کشور نخست دنیا هستیم.

معاون آبزی‌پروری شیلات :

ایران در حوزه تولید ماهی قزل‌آلا جزو ۴کشور نخست جهان است

ماهی قزل آلا

ایران در حوزه تولید ماهی قزل‌آلا جزو ۴کشور نخست جهان است

به نقل ازخبرگزاری تسنیم،حسین عبدالحی ظهر امروز در کارگروه تخصصی امور تولیدی و اقتصادی استان مرکزی با موضوع توسعه طرح‌های آبزی‌پروری اظهار داشت: حدود 459 هزار تن تولید آبزی‌پروری در کشور داریم و یک میلیون و 90 هزار تن مجموعه صید آبزی‌پروری است که حدود 42 درصد از آبزی‌پروری است که در چند سال گذشته این رقم حدود زیر 10 درصد بود.

وی افزود: این مهم مرهون تلاش‌های فعالان این عرصه، بخش خصوصی، مدیران استان‌ها و همه دست‌اندرکاران است که در جایگاه بسیار خوبی به لحاظ آبزی‌پروری در منطقه و همین طور جهان قرار داریم و در حال حاضر در حوزه قزل‌آلا جزو چهار کشور نخست دنیا هستیم که افتخاری برای کشور محسوب می‌شود.

معاون آبزی‌پروری شیلات تصریح کرد: در حوزه میگو، ماهیان گرم‌آبی، ماهیان خاویاری و همچنین سایر بخش‌ها در حال حاضر در رده‌های خیلی خوبی قرار داریم، مصرف سرانه کشور با 30 میلیون، یک کیلوگرم در اوایل انقلاب اما الان با 80 میلیون حدود 10.6 کیلوگرم است و این بیانگر این است که تولیدات آبزی‌پروری توانسته جایگاهی را در سطح کشور به دست بیاورد و این مرهون حمایت‌های همه بخش‌ها است.

عبدالحی بیان کرد: سازمان شیلات در واقع نیاز به همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله سازمان آب، وزارت نیرو، سازمان دامپزشکی، امور اراضی و بانک‌ها و غیره دارد و با در کنار هم بودن همه این دستگاه‌ها بوده که این موفقیت‌ها حاصل شده است.

وی ادامه داد: در استان مرکزی موفقیت‌های خوبی را داشتیم و نخستین شهرک ماهیان زینتی در این استان برنامه‌ریزی شده و با پیگیری‌هایی که انجام شده در حال انجام است، ماهیان زینتی از دو جنبه دارای اهمیت بوده یک به لحاظ اشتغال‌زایی که ایجاد می‌کند و دو جنبه سرگرمی آن بوده که با توجه به اینکه ما مسلمان هستیم و نگهداری حیوانان دیگر محدودیت‌هایی را دارد نگهداری این ماهیان زینتی می‌تواند سرگرمی خوبی برای خانواده‌ها باشد که هم جاذبه خوبی دارند و هم تفریح سالم برای خانواده‌ها محسوب می‌شود.

معاون آبزی‌پروری شیلات ایران عنوان کرد: علاوه بر این کنفرانس ماهیان زینتی را بهمن‌ماه امسال در این استان داریم، در زمینه ماهیان خاویاری چند پروژه داریم که یکی از نمونه‌های ما در سطح کشور از استان مرکزی بود که موفقیت خوبی برای این استان است.

عبدالحی اضافه کرد: در حوزه آبزی‌پروری برنامه‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده حالا برخی تعبیر می‌کنند قفس است اما این طور نیست کل آبزی‌پروری به‌عنوان پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در سطح کشور ابلاغ شده، خوشبختانه ما با توجه به تسهیلاتی که از محل صندوق توسعه در نظر گرفته شد برای اشتغال سهم خوبی را برای حوزه آبزی‌پروری که کل این حوزه را پوشش می‌دهد را داریم که توسط وزارت کشاورزی ابلاغ شده و سهم استان‌ها و بانک‌های عامل مشخص شده است.

وی افزود: نکته خیلی خوبی که در بحث آبزی‌پروری وجود دارد اینکه اکثر واحدهای آبزی‌پروری در مناطق روستایی است یعنی در طول مدتی که شیلات به جهاد سازندگی سابق و جهاد تاکنون واگذار شده می‌شود گفت توسعه روستایی، توسعه آبزی‌پروری و توسعه مصرف آبزیان در مناطق روستایی خیلی چشم‌گیر بوده است.

معاون آبزی‌پروری شیلات ایران تصریح کرد: ما از همه فعالیت‌های آبزی‌پروری حمایت می‌کنیم و نکته‌ای که در مورد قزل‌آلا وجود دارد اینکه با توجه به اینکه جزو چهار کشور نخست جهان هستیم اما جزو واردکننده‌ها به‌شمار می‌رویم، سبلان‌گستر در حال حاضر در چند استان از جمله استان مرکزی سرمایه‌گذاری کرده که فرصت مغتنمی است و تقاضا داریم که به این شرکت مهلتی دهند زیرا هر منطقه‌ای که این شرکت زمین خرید برایش مشکل ایجاد شد.

عبدالحی بیان کرد: مجموع تخم چشم‌زده‌ای که وارد می‌شود زیر 10 میلیون دلار است، یعنی 200 تا 250 میلیون تخم وارد می‌شود که چیزی حدود 7 و نیم میلیون دلار می‌شود، ممنوعیت واردات تخم تصمیم ما نبود تصمیم تشکل‌هایی بود که فشار آوردند که چرا اجازه می‌دهید که وارد شود.

وی ادامه داد: اگر کسی قصد دارد در بازار ایران سهم داشته باشد باید در داخل ایران سرمایه‌گذاری کند و در داخل تولید کند، در رابطه با تجهیزات و مکانیزاسیون هم حمایت می‌کنیم، متقاضیان در سامانه ثبت نام کنند، ما باید تولید قزل‌آلا را به سمت صنعتی شدن ببریم زیرا برای کاهش مصرف آب و صرفه‌جویی راهی جز استفاده از سیستم‌های مکانیزه نداریم.

معاون آبزی‌پروری شیلات ایران عنوان کرد: در مورد چاه‌های کشاورزی هم به شکل دو منظوره استفاده می‌کنیم، اما قوانین و مقررات کشور را نمی‌توانیم زیر پا بگذاریم مجبور هستیم تابع مقررات باشیم، وظیفه دامپزشکی وظیفه بهداشتی است اما در مورد ماهیان زینتی اعتقاد ما این است که بیماری مشترکی وجود ندارد.

عبدالحی اضافه کرد: نگاه دامپزشکی باید یک نگاه مشکل‌گشا باشد زیرا در مورد ماهی بیماری مشترکی نداریم و تقاضا داریم یک مقدار در حوزه ماهیان زینتی نگاه ویژه داشته باشند و همکاری کنند زیرا نه آب بسیاری مصرف می‌کند و نه آلودگی ایجاد می‌کند و نه برای سلامت انسان مضر است.

وی افزود: در مورد آب‌های غیرشرب و توسعه آبزی‌پروری در آب‌های پشت سدها هم باید هماهنگی با وزارت نیرو انجام شود تا بتوان در راستای توسعه آبزی‌پروری استفاده کرد، اگر چند شرکت بزرگی که در بحث قزل‌آلا داریم همت کنند می‌توانیم از وابستگی واردات تخم چشم‌زده رهایی پیدا کنیم.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت