دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۶:۲۰:۵۶

ایرالکو اراده ای برای بهسازی خط پنج کارگاه احیا ندارد/سهم آلایندگی شهرستان های استان تعیین می شود

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با تاکید بر اینکه ایرالکو اراده ای برای بهسازی خط پنج کارگاه احیا ندارد گفت: مدیران اایرالکو به بهانه های مختلف وعده های خودشان را برای بهسازی خط پنج به تعویق انداخته اند که این موضوع به نفع مردم اراک نیست.

در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک مطرح شد؛

ایرالکو اراده ای برای بهسازی خط پنج کارگاه احیا ندارد/سهم آلایندگی شهرستان های استان تعیین می شود

سهم آلایندگی

ایرالکو اراده ای برای بهسازی خط پنج کارگاه احیا ندارد/سهم آلایندگی شهرستان های استان تعیین می شود

به نقل از اراک امروز؛ کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک بعد از هشت ماه در حالی که اراک ۳۸ روز ناسالم را سپری کرده است برای اولین بار در سال ۹۶ تشکیل شد.

اراک، با اثرات تجمعی آلودگی هوا مواجه است

سعید محمودی مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در این کارگروه گفت: کلانشهر اراک به دلیل شرایط خاصی که دارد جزء یکی از شهرهای آلوده دنیا است.

photo_2017-10-28_13-26-37

محمودی اظهار کرد: قرار داشتن در معرض طوفان های غرب کشور و استقرار لجام گسیخته صنایع در اراک از ویژگی های خاص این شهر است.

وی با تاکید بر اینکه صنایع مستقر در اراک فاقد سیستم فیلتراسیون هستند افزود: برخی از صنایع در بافت مرکزی شهر مستقر هستند.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: وجود ۳۰۰ هزار خودروی نقلیه در اراک و تردد ۳۰ هزار خودرو از کمربندی شمالی اراک بخشی از آلایندگی اراک را شامل می شوند.

وی با تاکید بر اینکه در اراک با اثرات تجمعی آلودگی هوا روبه رو هستیم گفت: چهار واحد صنعتی بزرگ پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه و ایرالکو از نظر حجم آلایندگی بیشترتاثیر را بر آلوذگی اراک دارند.

محمودی با اشاره به اینکه بیشتر دغدغه محیط زیست از آلودگی صنایع به ایرالکو بر می گردد افزود: بر اساس قول های مکرری که مسئولین شرکت ایرالکو داده بودند قرار بر این بود تا پایان سال ۹۵ خطوط پنج ایرالکو را که به عنوان بحرانی ترین خطوط از نظر آلودگی هستند،بهسازی شود که هنوز محقق نشده است.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با تاکید بر اینکه ایرالکو اراده ای برای بهسازی خط پنج کارگاه احیا ندارد گفت: مدیران ایرالکو به بهانه های مختلف وعده های خودشان را برای بهسازی خط پنج به تعویق انداخته اند که این تاخیر ها به نفع مردم اراک نیست.

رئیس اداره نظارت و واحد پایش آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان:
۳۸ روز ناسالم اراک برای گروههای حساس

مهدی مصطفوی رئیس اداره نظارت و واحد پایش آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت:  در هفت ماهه نخست امسال کلانشهر اراک ۱۷۸ روز سالم، ۳۶ روز ناسالم برای گروه های حساس و ۲ روز ناسالم برای تمامی گروه های مردم را سپری کرده است.

photo_2017-10-28_13-26-22

مصطفویی با اشاره به اینکه از سال ۸۶ تشکیل کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک مصوبه شده است اظهار کرد: تا به امروز ۵۰ جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک تشکیل و ۳۷۲ مصوبه ماحصل این جلسات بوده است.

تحقق ۳۴ درصد از اعتبارات کاهش آلودگی هوا و اجرایی شدن ۷۰ درصدی طرح ها

وی ادامه داد: علیرغم اینکه تا کنون کمتر از ۳۴ درصد از اعتبارات جهت اجرای طرح کاهش آلودگی هوا محقق شده است تا کنون ۷۰ درصد از طرح ها اجرایی شده اند.

رئیس اداره نظارت و واحد پایش آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خروج ۲۴ هزار دستگاه انواع وسیله نقلیه از رده خارج، کمک به احداث ۷ مرکز معاینه فنی، احداث ۲۰ جایگاه سی ان جی، تکمیل کنار گذر شمالی، گاز رسانی به کوره های آجر پزی و … را از مهمترین مصوبات اجرایی شده بیان کرد.

مصطفویی اظهار کرد:عدم اجرای طرح هزار هکتار فضای سبز، عدم تخصیص اعتبار مناسب در راستای احیای باغات سنجان و کرهرود، عدم وجود طرح های مطالعاتی در خصوص آلودگی هوا، عدم انتقال واحدهای آلاینده مستقر در حریم شهر، عدم راه اندازی کامل مرکز پایش کیفیت هوای اراک، کمبود نیروی انسانی در بخش پایش، عدم افزایش متناسب سهم حمل و نقل عمومی و نوسازی حمل و نقل شهری، روند کند طرح انتقال آند سازی به خارج از شهر، اجرایی نشدن بهسازی خط ۵ احیای ایرالکو و … سبب شده تا اثر بخشی مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا ملموس نباشد.

استاندار مرکزی:

اجرایی نشدن مصوبات ایرالکو بر عهده مدیریت شرکت است/بر اساس قانون با تخطی کنندگان از مصوبات کارگروه برخورد می کنیم

سید علی آقازاده استاندار مرکزی گفت: برگزاری جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک در اولین روزهای کارم نشان از اهمیت بالای این موضوع دارد و در ادامه جلسات را به صورت منظم برگزار خواهیم کرد.

 

آقازاده اظهار کرد: به منظور پیگیری بیشتر مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک جلسه بعدی کارگروه را با حضور کلانتری معاون رئیس جمهور برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه اجرایی نشدن مصوبات ایرالکو بر عهده مدیریت شرکت است گفت: متاسفانه ایرالکو مصوبات کارگروه را اجرایی نکرده است.

استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه مصوبات کارگروه لازم الاجرا است افزود: سازمان محیط زیست استان یک بازه زمانی را به صورت ضرب العجل برای بهسازی خط ۵ ایرالکو تعیین کند و ایرالکو هم موظف باشد بر اساس آن تاریخ، کار خود را انجام دهد.

آقازاده بیان کرد:قرار نیست که دستگاه ها و شرکت ها از زیر بار مشکلات شانه خالی کرده و مصوبات را اجرایی نکنند همه دستگاه ها برای اجرایی شدن مصوبات باید تلا ش کنند.

وی با تاکید بر اینکه جان و سلامت مردم از همه چیز بالاتر است اضافه کرد:بر اساس قانون با هر شرکت و دستگاهی که مصوبات کارگروه را اجرایی نکند برخورد شدید خواهیم کرد.

استاندار مرکزی خاطر نشان کرد: به منظور تامین سهم آلایندگی شهرستان های اراک، شازند و خنداب کارگروه تشکیل و ظرف ۱۰ روز آینده سهم هر سه شهرستان را تعیین و ابلاغ خواهیم کرد.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت