پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۶:۱۸:۳۴

اولین همایش تعزیه‌خوان در زرندیه برگزار می‌شود

به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زرندیه نخستین همایش تعزیه‌خوان در این شهرستان برگزار می‌شود.

با هدف ایجاد همدلی و مودت میان هنرمندان تعزیه

اولین همایش تعزیه‌خوان در زرندیه برگزار می‌شود

تعزیه‌خوان

اولین همایش تعزیه‌خوان در زرندیه برگزار می‌شود

هنر تعزیه یک نمایش آیینی مذهبی است که مختص ایرانیان بوده و در مصیبت اهل بیت(ع) اجرا می‌شود.

تعزیه‌خوانی از هنرهای اصیل ایرانی است که قدمت بسیاری طولانی داشته و در دوره پادشاهان مختلف اجرا می‌شده است.

تعزیه‌خوانی در دوران صفویان که پایه‌گذار مکتب تشیع در ایران بودند، به رشد و پیشرفت قابل توجهی دست پیدا کرد، در دوران زندیه نیز با استقبال خوبی مواجه بود و در دوران قاجار به اوج رسید، در دوران پهلوی نیز به دلیل سیاست‌های ضد دینی با چالش‌هایی مواجه شد که بعد از انقلاب تا حدودی دوباره احیا شد.

هنرمندان تعزیه با به تصویر کشیدن مصائب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) توانسته‌اند ذهن مخاطبین را بصورتی ملموس با آن وقایع آشنا کنند که این مهم بسیار ارزشمند و تاثیرگذار است.

 به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرندیه اولین همایش تعزیه‌خوان شهرستان زرندیه با هدف ایجاد همدلی و مودت میان هنرمندان تعزیه دهه سوم ماه مبارک رمضان در شهر مامونیه برگزار می‌شود.

 نشست برگزاری این همایش با حضور ائمه جمعه و جماعات، فرماندار، اعضای شورای اسلامی شهر مامونیه، مسئولان فرماندهی انتظامی و اعضای هیات امناء انجمن تعزیه در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.

احمد جوانمرد با تاکید بر تاثیرگذاری بسیار زیاد هنر آئینی تعزیه، نقش این هنر را در حفظ و صیانت از ارزش‌های دینی مذهبی بی‌بدیل دانست.رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرندیه در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: گروه‌های منتخب تعزیه‌خوانان شهرستان به مدت سه شب در محل میدان تعزیه مسجد علی ابن ابیطالب(ع) شهر مامونیه به اجرای تعزیه خواهند پرداخت.

وی گفت: انجمن تعزیه این شهرستان را انجمنی نوپا، اما منظم  معرفی کرد و ادامه داد: این انجمن توانسته در راستای ساماندهی به هنر تعزیه در شهرستان قدم‌های بسیار مهمی بردارد.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت