دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۳:۲۶:۲۸

بیماران تالاسمی از اولویت های دانشگاه علوم پزشکی اراک

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: رسیدگی به مشکلات بیماران تالاسمی و ارتقای سلامت آنان، یکی از اولویت های دانشگاه علوم پزشکی اراک است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک

بیماران تالاسمی از اولویت های دانشگاه علوم پزشکی اراک

اولویت بیماران تالاسمی

به گزارش پیک راستان به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک ، دکتر بهمن صادقی سده، ضمن تبریک به مناسبت روز جهانی تالاسمی، بیان کرد: تالاسمی یک اختلال ارثی خونی است که هموگلوبین و گلبول‌های قرمز از نظر تعداد در بدن فرد مبتلا نسبت به حالت طبیعی کمتر است، هموگلوبین ملکولی از جنس پروتئین است که در سلول‌های قرمز خون شما وجود دارد و به سلول‌های خونی اجازه‌ حمل اکسیژن را می دهد، این اختلال منجر به تخریب بیش از حد سلول‌های قرمز خون شده و باعث کم خونی می‌شود، کم خونی یک بیماری است که بدن شما سلول های قرمز خون سالم و به اندازه کافی ندارد، تالاسمی یک بیماری ارثی است، به این معنی که حداقل یکی از والدین شما باید ناقل بیماری باشد و یکی از راه های پیشگیری آن، انجام آزمایشات ژنتیکی قبل از ازدواج می باشد.
وی افزود: در مجموعه تابعه دانشگاه علوم پزشکی اراک حدودا ۵۶ بیمار مبتلا به تالاسمی وجود دارد که با فراخوانی به این بیماران و تمایل ایشان، بیش از نیمی از آنها علیه کرونا واکسینه شده اند.
وی در ادامه بیان کرد: همچنین هرساله، تعدادی از بیماران تالاسمی، در صورت تمایل، واکسن آنفولانزا را دریافت می کنند.
وی خاطرنشان کرد: این بیماران، خدمات درمانی تزریقی و خوراکی خود را در مرکز امیرکبیر اراک دریافت می کنند و خدا را شاکریم که مشکل خاصی در زمینه کرونا برای این بیماران نداشته ایم و تاکنون در ۲ الی ۳ نوبت، پک های بهداشتی شامل ماسک و مواد ضدعفونی کننده به این عزیزان اهدا شده است.
وی تاکید کرد: این بیماران شامل بسته های حمایتی وزارت بهداشت می شوند و هزینه های پزشکی، درمانی، ویزیت، آزمایشات، پمپ دارو، سنجش تراکم استخوان، خدمات شنوایی سنجی و بینایی سنجی (در صورت نیاز) رایگان ارائه می گردد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: با اضافه شدن خدمات دندانپزشکی و توانبخشی در بخش دولتی نیز تا سقف معینی، بعضی از خدمات دندانپزشکی و توانبخشی نیز برای این بیماران رایگان محاسبه می گردد.
دکتر صادقی اظهار کرد: MRI Two Star، یک رویه درمانی برای این بیماران بوده که تاکنون در تهران انجام می شده است و با تجهیز مرکز درمانی امیرکبیر به پیشرفته ترین دستگاه های عکس برداری، در صدد هستیم که من بعد این اقدام درمانی نیز در اراک انجام گردد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان گفت: شعار امسال روز جهانی تالاسمی رسیدگی به نابرابری های سلامت در سراسر جامعه جهانی تالاسمی است که تمام تلاش مان این بوده با سر لوحه قرار دادن این شعار، در ارائه خدمات بهتر درمانی به این بیماران بکوشیم.

انتهای پیام/rasouli

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت