جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۳:۰۱:۲۶

انقلاب دوم موشکی

صبح روز گذشته و همزمان با ایام سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اتفاق بزرگی درعرصه صنایع دفاعی و نظامی کشور رخ داد و نیروی هوافضای سپاه توانست اولین ماهواره نظامی ایران را با موفقیت به‌فضا پرتاب کرده و درمدار تعیین‌شده قرار دهد.

نیروی هوافضای سپاه پاسداران میراث انقلاب موشکی شهید طهرانی‌مقدم را با پرتاب ماهواره استراتژیک نور به فضا ارتقا داد

انقلاب دوم موشکی

صبح روز گذشته و همزمان با ایام سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اتفاق بزرگی درعرصه صنایع دفاعی و نظامی کشور رخ داد و نیروی هوافضای سپاه توانست اولین ماهواره نظامی ایران را با موفقیت به‌فضا پرتاب کرده و درمدار تعیین‌شده قرار دهد. اتفاقی که باعث شد نیروهای نظامی کشورمان جزو معدود نیروهای نظامی قرار گیرند که یگان‌های تخصصی فضایی و ماهواره‌ای دارند.  ماهواره نور، ساخته شده به‌دست متخصصان جوان نیروی هوافضای سپاه، دیروز درحالی از کویر مرکزی ایران و سایت تازه‌تاسیس شاهرود به‌مدار ۴۲۵ کیلومتری پرتاب شد که عملیات انتقال آن به‌مدار ۲۵۰ و سپس ۴۲۵ کیلومتری توسط یک پرتابگر پیشرفته با فناوری نوین جهانی به‌نام قاصد انجام شد. این پرتابگر توانست با استفاده از موتور بومی و صددرصد ایرانی سلمان طی دو مرحله ابتدا نور را به‌مدار کم‌ارتفاع و سپس ۴۲۵ کیلومتری برساند.

طبق آنچه سپاه پاسداران درخصوص عملکرد این پرتابگر پیشرفته منتشر کرده است، موشک مورد استفاده در این پروژه علمی با‌عنوان «ماهواره‌بر قاصد» دارای عملکرد سه‌مرحله‌ای بوده و ترکیبی از سوخت جامد و مایع را مورد استفاده قرار داده است. اتفاقی که گفته می‌شود ازجمله میراث‌های سردار شهید حسن طهرانی‌مقدم بوده و حالا عملیاتی شده است. سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران درباره ویژگی‌های این دستاورد علمی روز گذشته گفت: «این یک فناوری جدید بود و تفاوتی با کارهای گذشته دارد و آن تفاوت ‌هم این است که در پیشران آن از سوخت ترکیبی جامد و مایع استفاده شده بود. این پیشران همان پیشران با بدنه غیرفلزی و کامپوزیتی (موتور فضایی سلمان) است که چندی قبل رونمایی شده بود.»

اما زمانی می‌توان به ارزش واقعی این دستاورد پی‌برد که اولا بدانیم ایران سال‌هاست ذیل شدیدترین تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های علمی و فناوری ازجمله فناوری‌های نظامی قرار دارد و ثانیا اینکه این فناوری تنها در دست چند کشور معدود و محدود بوده و به‌واقع یک امکان عادی و قابل دسترس برای عمده کشورهای جهان نیست.

از سوی دیگر باید به چند اتفاق مهم ذیل این موضوع اشاره کرد، اول اینکه در دوران صلح این ماهواره‌ می‌تواند به‌سادگی احتمال وقوع سیل، توفان و دیگر اتفاقات و بلایای طبیعی را رصد و در پیشگیری و مواجهه با آنها به کشور یاری رساند. همچنین تحولی که با این اقدام صورت گرفته است، می‌تواند زمینه‌ساز ارسال ماهواره‌های مخابراتی و پیشرفته‌ای به‌فضا شود که با ارسال آنها زمینه‌های گسترده‌ای از علوم جدید و پژوهش‌های فناورانه در مقابل کشور باز می‌شود. علاوه‌بر این می‌توان از پیشران این پرتابگر برای انتقال ماهواره‌هایی چون ظفر که پرتاب ناموفقی داشته‌اند، استفاده کرد.

مساله مهم دیگر در این زمینه امکانی است که این ماهواره می‌تواند درزمان مواجهه نظامی با مهاجمان و دشمنان کشور ازجمله گروه‌های تروریستی برای نیروهای نظامی فراهم آورد. این ماهواره می‌تواند با دقت بسیار بالایی نسبت به اسکن تحرکات نظامی در سطح منطقه با دقت بالایی اقدام کند و اساسا همان‌طورکه سردار سلامی، فرمانده کل سپاه عنوان کرد، تحولی در صنعت دفاعی کشور ایجاد شده که می‌تواند نقشه دفاعی کشور را کامل کند. این موضوع خود نویدبخش افزایش قابل‌توجه توان‌دفاعی کشور و ایجاد یک بازدارندگی بسیار سطح بالا در مقابل دشمنان ایران خواهد بود.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت