جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۲۳:۵۶:۱۷

اندر حکایت دعواهای سیاسی نمایندگان مجلس و استاندار مرکزی

افزایش سعه صدر مسئولین و دوری از جناح بازی ها و رشد اخلاق سیاسی لازمه دوران ماست تا درگیری‌های داخلی اضافه بر فشار های خارجی نشود و مردم از آرامش سیاسی برخوردار باشند.

سیاسی؛

اندر حکایت دعواهای سیاسی نمایندگان مجلس و استاندار مرکزی

روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه بود که آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه به مناسبت روز کارگر دیدار صمیمانه ای با برخی از کارگران و تولیدکنندگان کشور داشتند و پای درد و دل‌های آنها نشستند. به مانند چند ساله گذشته نماینده کارگران شرکت هپکو نیز به عنوان یکی از شرکت هایی که با مشکلات متعددی روبه روست، در این جلسه حاضر شد و صحبت های خود را ارائه داد.

در پایان همان جلسه بود که مقرر شد فردای همان روز جلسه ای اختصاصا ویژه شرکت هپکو با حضور نمایندگان وزارت صمت، استاندار مرکزی و همچنین با حضور کارگران برگزار شود تا هم بسیاری از مشکلات باقی مانده بررسی شود و هم اطلاعات غلطی که به مسئولین بالادستی می رسد ترمیم گردد. بنا به همین تصمیم روز پنج شنبه نیز این جلسه با حضور تمامی افراد نام برده و شخص رئیس قوه قضاییه برقرار شد و تصمیمات و قول هایی جهت پیگیری داده شد تا هم در جلسه سران قوا مطرح گردد و هم اینکه در صورت نیاز به اقدام قضایی، اقدام لازم صورت گیرد.

پیگیری‌های رئیس قوه قضاییه در خصوص مشکلات حوزه تولید و ورود مستقیم به آن و همچنین بررسی دلسوزانه مشکلات شرکتی مانند هپکو، علی رغم نشان دادن جدیت ایشان در حوزه مسئولیتی خود، یک نکته مهم را به همگان گوش زد می‌کند و آن اینکه رئیسی در حال و هوای انتخابات ۹۶ و بازی سیاسی قبل و بعد از آن نمانده است و علی رغم اینکه این دست مشکلات و نقص ها می توانست یکی از پرکاربرترین حربه ها برای اثبات ناکارآمد بودن حریف انتخاباتی اش باشد اما به میدان آمده و به دور از هرگونه قیل و قال سیاسی وظیفه خود را پیش می برد.

شاید این نوع نگاه که جریانات و اشخاص بعد از هر انتخابات رقابت های سیاسی را تمام شده بدانند و تمام تمرکز خود را در هر جایگاهی که هستند، به عنوان پیروز و یا شکست خورده در انتخابات، بر رفع مشکلات مردم بگذارند لازمه این روزهای فضای سیاسی کشور باشد. جریانات سیاسی نه تنها در ایام انتخابات باید نهایت موازین اخلاقی و توجه به منافع ملی را رعایت کنند بلکه باید در دوران پسا انتخابات نیز رقابت ها را کنار گذاشته و در راستای پیشبرد اهداف و رفع مشکلات مردم اقدامات لازم را به صورت مشترک و هماهنگ به عمل بیاورند و وحدت را لازمه هر گونه حرکت مثبتی بدانند.

نگاهی به اتفاقات یکی دوهفته اخیر در فضای سیاسی استان مرکزی این نیاز را کاملا به نمایش می گذارد. اتفاقاتی که در شرایط فعلی کشور که از طرفی مردم در فشار روحی و روانی مشکلات اقتصادی و بیماری کرونا قرار دارند و از طرفی دیگر نمودی از وحدت اجتماعی در راستای کمک مومنانه را شاهد هستیم، چون سمی مهلک عمل می کند.

درگیری های لفظی و مکاتبه ای نمایندگان حال حاضر و منتخب مجلس آینده با استاندار مرکزی طی هفته های گذشته نشان داد که سطح بلوغ اخلاق سیاسی به آن جا که باید نرسیده است. نمایندگان در نامه ها و مصاحبه ها از تغییرات در برخی از پست های استانی گله مند بودند و این تغییرات را بر اساس نگاه های جناحی و سیاسی می دانستند و شدت هجوم خود را تا جایی بالا بردند که حتی انتخابات یازدهمین دوره مجلس در استان و مسئولین اجرایی آن را هم مورد حمله و سوال قرار دادند. این درحالی است که این نوع برخوردها تنها القای ناامیدی به جامعه را در پی خواهد داشت.

از سویی دیگر این مشاجرات مکاتبه ای و مصاحبه ای تا جایی پیش رفت که حتی استاندار مرکزی در جلسه ای در شهرستان ساوه، در حضور نماینده منتخب مردم در مجلس یازدهم با به کار بردن الفاظ نامناسبی یکی دیگر از نمایندگان منتخب استان را زیر سوال برد و حتی به گونه ای به مردم نیز هجوم برد و منتخب مردم ساوه نیز آن جلسه را ترک کرد.

این درگیری ها حتی بین رسانه ها و حامیان دو طیف برقرار ماند تا جایی که عده ای با سوء استفاده از آن، این نوع درگیری های سیاسی را از طبیعیات و بدیهیات یک سال آینده دانستند چرا که مجلس اصولگرایی در برابر دولت اصلاح طلبی و یا اعتدالی قد علم می کند و با توجه به باقی ماندن یکسال از عمر دولت دوازدهم و پیش رو داشتن انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری باید نه تنها این سطح از درگیری بلکه فراتر از آن را هم در انتظار باشیم.

مسئله مورد توجه در این اتفاقات این است که گویا از سویی دولت ها در پایان دوران خود نگران از دست دادن برخی از پستها هستند و در صدند که به هر شکلی شده است حتی در پایین ترین مناصب موجود نیز نیروهای هم فکر و هم جناح خود را جای دهند تا در صورت شکست جناحشان در انتخابات آتی، مهره هایی در سیستم دولتی و اداری داشته باشند. این تغییرات بیشتر بر مبنای جناح بندی های سیاسی اتفاق می افتد و شایسته سالاری تماما زیر سوال می رود. این دست اقدامات حزبی و جناحی خود مورد انتقاد است چرا که مغایر با اخلاق سیاسی و عدالت سازمانی است که تنها به دلیل پایان یک دولت افرادی به هر شکل، درون سازمان ها گنجانده شوند و یا که ترفیع پست های ناگهانی بگیرند.

ازطرفی شیوه برخورد با این دست اتفاقات از سوی نمایندگان نباید به گونه ای باشد که ناخودآگاه به ذهن جامعه متبادر شود که یک سال پر از درگیری را در پیش خواهیم داشت و حتی اگر بتوانیم از پس کرونا و مشکلات اقتصادی بر بیاییم مطمئنا درگیری های جناحی و سیاسی گریبان گیرمان خواهد شد. فریاد از تغییر استاندار آن هم در شرایط فعلی استان و از طرفی ناسزا گویی های استاندار خود نشان می دهد که هنوز درک صحیحی از فضای موجود شکل نگرفته است و پای جناح که در میان باشد بسیاری قید مردم و منفعت های ملی را می زنند و یقه پاره می کنند.

این در حالی است که آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه می تواند الگوی مناسبی برای این دست تعاملات سیاسی باشد. اقدام ایشان در مواجهه با کارگران هپکو و تشکیل جلسه خصوصی با آنها تنها در کم تر از ۴۸ ساعت خود گواه این مهم است البته اگر دولتی ها و افراد خاص هم پایبند به این اخلاق سیاسی باشند و نخواهند سر هپکو را با چاقو ببرند و روی دسته آن نام قوه قضاییه را حک کنند.

شهید حاج قاسم سلیمانی هم الگوی مناسبی است برای این دست تعاملات که از سویی در نامه ای از دست بوسی رئیس جمهور برای یک سخنرانی انقلابی نوشت و از سویی دیگر به گفته نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صورت نیاز در جلسات خصوصی به انتقادات سازنده از مسئولین دولتی هم می پرداخت.

مطمئنا افزایش سعه صدر مسئولین و دوری از جناح بازی ها و رشد اخلاق سیاسی لازمه دوران ماست تا درگیری‌های داخلی اضافه بر فشار های خارجی نشود و مردم از آرامش سیاسی برخوردار باشند چرا که زمانی که مردم اعتماد مسئولین به یکدیگر را ببینند به راحتی می توانند به مسئولینشان اعتماد کنند. شاید کلام کارگر هپکو در همان جلسه با گویای همه چیز باشد که گفت: « هنوز در باورمان نمی گنجد که عالی ترین مقام قضایی کشور، ظرف کم تر از ۴۸ ساعت پس از شنیدن سخنان کارگران، دوباره جلسه ای ویژه رفع دغدغه های آنها برگزار کرده است. این موضوع از نظر کارگران قطعا نقطه عطفی در کارنامه عملکرد قوه قضاییه است و این باعث خواهد شد کارگرانی که بر اثر بی مهری های فراوان دولت در این دهه اخیر به شدت بدبین شده اند، به زودی به چنین نظامی بر خود ببالند.»

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت