جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۰:۱۶:۰۱

امضا شدن تفاهم نامه احیای محور گردشگری “عراق عجم”

تفاهم نامه همکاری به منظور توسعه گردشگری استان‌های مرکزی، اصفهان و قم به امضا رسید که برمبنای آن محور گردشگری «عراق عجم» احیا می‌شود.

مابین سه استان مرکزی، قم و اصفهان:

امضا شدن تفاهم نامه احیای محور گردشگری “عراق عجم”

عراق عجم

امضا شدن تفاهم نامه احیای محور گردشگری “عراق عجم”

به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان مرکزی، سیدمحمد حسینی در همایش توسعه گردشگری که در شهر قم برگزار شد، گفت: نشستی با مدیران کل میراث فرهنگی  استان های قم و اصفهان داشتیم تا بتوانیم با رسم مجدد مشترکات فرهنگی و تاریخی بین این سه استان، محور گردشگری مرکزی ایران که در گذشته با عنوان عراق عجم شناخته می شد را تشکیل دهیم.

وی افزود: این اقدام می تواند جرقه یک حرکت ثمر بخش باشد و انسجامی را برای توسعه گردشگری سه استان رقم زند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: نقطه قوت هر استان شامل گردشگری تاریخی در اصفهان، مذهبی در قم و طبیعی، تاریخی و فرهنگی در استان مرکزی ویژگی های خاصی است که می تواند با متصل شدن به یکدیگر، محوری جامع، کامل و امن را برای گردشگران داخلی و خارجی محیا کند.

حسینی بیان کرد: این تفاهم نامه سه جانبه به یک برنامه ریزی جامع نیاز دارد تا بتوان جاذبه های گردشگری را به بهره وری اقتصادی رساند، زیرا امروز در جهان دومین اقتصاد پرسود را گردشگری در بر گرفته و ایران نیز جزو 10 کشور پرجاذبه فرهنگی و تاریخی و جزو پنج کشور با جاذبه های گردشگری طبیعی است.

وی عنوان کرد: عقد چنین تفاهم نامه هایی به طور قطع می‌تواند گامی در راستای انسجام بین استانی در مسیر توسعه گردشگری در کشور باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان هم در این نشست گفت: به لحاظ پیشینه تاریخی، پیوستگی‌های عمده ای بین این سه استان وجود دارد که ابتدا سرزمین ماد و در انتها عراق عجم نام داشته است.

الله‌یاری افزود: گردشگری طبیعی شاخصه دیگری است که بین این سه استان مشترک است و از سلسله کوه‌های کرکس تا کویرهای مشترک ادامه دارد، اکنون در شرایطی هستیم که با در نظر گرفتن اهداف باید بر روی مشترکات استان ها کار کنیم و با برندسازی در این باره ظرفیت جذب گردشگران را افزایش دهیم.

وی بیان کرد: تنظیم تفاهم‌نامه و تشکیل یک دبیرخانه بین این سه استان، می‌تواند گامی محکم در اجرای اهداف از پیش تعیین شده باشد، در این میان باید از توان بخش خصوصی به نحو احسن استفاده کرد و حتی می‌توان دبیرخانه را به بخش خصوصی واگذار کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم هم در این همایش گفت: توسعه گردشگری یک مقوله فرابخشی است که اگر سیستم‌ها به این مهم توجه نداشته باشند به طور قطع نمی‌توان روند رشد مثبتی را برای آن متصور بود، امنیت، خدمات، راه، اسکان، تفریحات سالم و حمل و نقل مطلوب و بسیاری موارد دیگر که در گردشگری دخیل هستند حاکی از نیاز فرابخشی به این مهم است.

رضایی اضافه کرد: تاسیس پلیس گردشگری می‌تواند در القا حس امنیت بیشتر گردشگران خارجی موثر باشد زیرا سالانه 5.5 میلیون گردشگر خارجی را پذیرا هستیم از آنجاکه بیشتر گردشگران خارجی که وارد کشور می‌شوند گردشگران فرهنگی هستند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند، باید فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی‌اجتماعی را در راستای پذیرش عمومی گردشگران داشته باشیم.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت