جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۱:۵۶:۳۷

اما و اگرهای شبکه شاد در استان مرکزی

فعالیت شبکه شاد در سطح کشور و استان مرکزی با وجود مزیت‌ها با مشکلاتی نیز همراه است که برخی دانش‌آموزان روستاها و شهرهای استان مرکزی به دلیل نبود زیرساخت‌های فنی لازم، به این شبکه دسترسی مناسبی ندارند.

اجتماعی؛

اما و اگرهای شبکه شاد در استان مرکزی

با شیوع کرونا و خانه نشینی دانش آموزان، وزارت آموزش و پرورش از راه‌های مختلف از جمله مدرسه تلویزیونی و بهره‌گیری از فضای مجازی و شبکه شاد تلاش کرد تا دامنه سیر آموزش همچنان ادامه یابد.

ایجاد شبکه شاد از جمله اقدامات مهم آموزش و پرورش برای استمرار ارتباط درسی دانش‌آموزان با محیط درس و مدرسه بود که نبود برخی زیر ساخت‌ها مشکلاتی را برای دانش آموزان به همراه داشته‌ است.

به گفته مسوولان آموزش و پرورش در راستای جلوگیری از تضییع حق دانش آموزانی که به فضای مجازی و شبکه شاد دسرسی ندارند مقرر شده که امتحانات پایان ترم و آخر سال تحصیلی بر اساس ۸۰ درصد از محتوای کتاب‌ها که تا پایان بهمن‌ماه تدریس شده برگزار شده و ملاک امتحانات تدریس معلم و مدرسه در نظر گرفته شود.

بنا بر اعلام نظر مسوولان بهداشتی کشور، پاییز امسال احتمال موج جدید ویروس کرونا و آنفلوآنزا در کشور و استان مرکزی دور از ذهن نخواهد بود و برای جلوگیری از وقفه در آموزش نیاز است زمینه بهره‌مندی تمامی دانش آموزان در روستاها و شهرها از شبکه مجازی و شاد تسهیل شود.

دانش‌آموزان ۳۰۰ روستای استان مرکزی اینترنت ندارند

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی، دانش آموزان ۳۰۰ روستابه دلیل ضعف در بسترهای ارتباطی از اینترنت بهره مند نیستند.

«شهریار فولادوند» گفته است: حدود ۸۰ درصد محتوای کتاب‌های درسی تا پایان بهمن ماه تدریس شده‌ و برای جلوگیری از دغدغه های دانش آموزان و والدین، شاخص برگزاری امتحانات در این روستاها مواردی است که توسط معلم آموزش داده شده است.
وی می گوید: شمار روستاهای فاقد اینترنت و شبکه ارتباطی به مسوولان امر ارایه شده و انتظار می رود تا دسترسی دانش آموزان محروم از بسترهای ارتباطی تسهیل شود.
آن طور که مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی می گوید: حدود ۷۱ درصد دانش آموزان استان با احراز هویت و شماری از آنان از طریق دعوت وارد شبکه شاد شدند.
به گفته فولادوند، ۹۰ درصد معلمان و کادر آموزشی استان مرکزی در شبکه شاد حضور دارند و به رفع مشکلات درسی و دانش آموزان می‌پردازند.

کمبود سه هزار نیروی آموزشی موظفی و کلاس هایی که تعطیل نیست

مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی معتقد است: به رغم کمبود حدود سه هزار نیروی موظفی درنظام آموزشی استان مرکزی، هیچ کلاس درسی در  استان بدون آموزگار نیست و کمبودها با بهره‌گیری از خدمات حق التدریس ها و بازنشستگان تامین می‌شود.
آن چنان که فولادوند می‌گوید با وجود بازنشستگی حدود ۸۵۰ نفر از کادر آموزشی استان در سال تحصیلی پیش رو، تمهیدات لازم برای ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان پیش بینی شده است.
فولادوند، ایجاد استودیوی الفبا را گامی مهم در راستای تقویت تدریس و آموزش در استان عنوان کرد و توضیح داد: ۵۰۷ فایل درس‌های دوره‌های ابتدایی، متوسطه اول و دوم و فنی و حرفه‌ای در این استودیو ضبط و در بستر وب بارگذاری شده است.
۲۲۹ روستای استان مرکزی زیر پوشش سه اپراتور ارتباطی هستند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی نیز در خصوص بهره‌مندی روستاهای استان از اینترنت می گوید: از ۸۶۱ روستای بالای ۲۰ خانوار استان، ۴۸۶ روستا دارای پوشش اینترنت همراه اول، ۳۹۴ روستا دارای پوشش ایرانسل، ۶۶۲ روستا دارای پوشش های وب  و ۲۵۱ روستا دارای شبکه کابل و ADSL هستند.

«لادن مهدوی هزاوه» می افزاید: ۲۲۹ روستای استان مرکزی تحت پوشش هر سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و های وب بوده و ۱۷۴ روستا نیز دارای هر چهار سرویس ( پوشش اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و های وب و شبکه کابل و ADSL ) هستند.

وی ادامه داد: اکنون امکان دسترسی به شبکه اینترنت در ۶۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان فراهم شده و ارائه سرویس اینترنت مناسب به بخش عمده‌ای از روستاهای فاقد سرویس در قالب یک طرح، با اجرای بیش از ۲۴۰ کیلومتر فیبر نوری امسال در سطح استان مرکزی در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی ادامه داد: اجرای طرح هوشمندسازی مدارس در تمامی فضاهای آموزشی آموزش و پرورش استان در روستاها و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار خانوار اجرا و یا در حال اجرا است و تا پایان سال‌جاری تمامی این فضاها به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.

مهدوی هزاوه افزود: در گام نخست طرح هوشمندسازی مدارس، عملیات اجرایی اتصال ۳۷۳ مدرسه روستایی استان به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت انجام شده و در ماه جاری به بهره برداری می‌رسند.

مشکلات برخی دانش آموزان در ورود به شبکه شاد

«سمیرا میرمحمدی» مادر یکی از دانش آموزان اراکی در این خصوص می‌گوید: گاهی اوقات ورود فرزندم به شبکه شاد امکان پذیر نیست و با ورود کد ملی و اطلاعات این شبکه اعلام می‌کند که کد ملی وارد شده معتبر نیست.

وی ادامه داد: با وجود اینکه فعالیت این شبکه چند وقتی است آغاز شده، برخی از دانش‌آموزان موفق به حضور در کلاس‌هایی که از طریق این شبکه برگزار می‌شود نشده و دروس را از طریق پیام رسان سروش از معلم خود دریافت می‌کنند.

میرمحمدی، اجرای طرح مدرسه تلویزیونی توسط آموزش و پرورش برای دانش آموزان را بسیار مفیدتر عنوان کرد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از دانش آموزان و خانواده‌ها به تلویزیون دسترسی دارند، مناسب‌تر بود به جای حضور دانش آموزان به فضای مجازی، در این فرصت باقی مانده از آموزش‌های صوتی و تصویری بهره‌مندی بیشتری می‌شد.

وی ادامه داد: اگر چه اکنون نیز مدرسه تلویزیونی فعال است ولی استفاده از آموزش‌های شبکه شاد نوعی سردرگمی برای دانش آموزان به وجود می آورد.

پدر یکی از دانش‌آموزان که ۲ فرزند در دوره متوسطه اول و ابتدایی دارد در این خصوص گفت: کلاس‌های درس برای دخترم که در یکی از مدرسه‌های غیر دولتی به تحصیل اشتغال دارد در شبکه شاد تشکیل نشده و تدریس از طریق سایر شبکه‌های مجازی در حال انجام است.

وی ادامه داد: برای یکی دیگر از فرزندانم که در دوره ابتدایی به تحصیل اشتغال دارد کلاس مجازی در شبکه شاد تشکیل شده و برخی از همکلاسی‌های فرزندم در این شبکه حضور ندارند.

وی گفت: با توجه به عدم حضور برخی دانش آموزان در شبکه شاد اکنون تدریس هم از طریق شبکه شاد و هم از طریق سایر پیام رسان‌های دیگر انجام می‌شود.

مادر یکی دیگر از دانش آموزان اراکی پایین بودن سرعت شبکه شاد را از جمله مهمترین مشکلات این شبکه دانش آموزی عنوان کرد و گفت: اکنون کلاس درس فرزندم در این شبکه تشکیل شده ولی به دلیل سرعت پایین آن، دانش آموزان برای اینکه پیام‌های جدید را ببینند باید برنامه را بسته و دوباره وارد شوند.

۲۲۷ هزار دانش آموز در۲ هزار و ۲۶۹ مرکز آموزشی در استان مرکزی به تحصیل اشتغال دارند.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت