شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۴:۰۵:۲۲

امام سجاد(ع) احیاگر فرهنگ عاشورا بود/تربیت نفوس جامعه با زبان دعا

معاون فرهنگی تبلیغات استان مرکزی گفت: پس از حماسه عاشورا، دستگاه خلافت سعی در انحراف واقعه عاشورا داشت تا سران قیام را به عنوان فتنه‌گر معرفی کند؛ اما امام سجاد(ع) هم در دوران اسارت و هم پس از آن پرده از حقایق عاشورا برداشت و پیام نهضت را اشاعه دادند.

معاون فرهنگی تبلیغات استان مرکزی:

امام سجاد(ع) احیاگر فرهنگ عاشورا بود/تربیت نفوس جامعه با زبان دعا

امام سجاد(ع)

امام سجاد(ع) احیاگر فرهنگ عاشورا بود/تربیت نفوس جامعه با زبان دعا

حجت الاسلام داود چمانی معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات استان مرکزی در گفتگو با ندای تفرش با اشاره به سیمای تربیتی گفت: امام سجاد(ع) پس از واقعه عاشورا امام سجاد(ع) در مدت ۳۵ سال امامت خویش باتوجه به خفقان شدیدی که در آن دوره حاکم بود، در راستای ترویج معارف اسلام، اقدام به کادرسازی و تربیت شاگردانی در مکتب اسلام کردند.

چمانی با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) برده‌ها بسیاری را پس از خرید آزاد کرده و به دین اسلام دعوت می‌کرد، گفت: برده های آزاد شده بسیاری در محضر امام (ع) تربیت شدند که در راستای اشاعه معارف اسلام در جامعه بسیار نقش آفرین بودند.

وی با اشاره به سیمای حماسی امام سجاد(ع) افزود: پس از حماسه عاشورا، دستگاه خلافت به منظور عبرت‌آموزی و مظلوم‌نمایی، سعی در انحراف واقعه عاشورا داشت تا سران قیام را به عنوان فتنه‌گر معرفی کند؛ اما امام سجاد(ع) هم در دوران اسارت و هم پس از آن پرده از حقایق عاشورا برداشت و پیام نهضت را اشاعه دادند و توانستند هم از طریق خطبه در شام و هم سخنرانی در مجلس عبیدالله و یزید جایگاه حقیقی نهضت عاشورا را تبیین و دستگاه خلافت را رسوا کنند.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات استان مرکزی ادامه داد: امام سجاد(ع) در طول ۳۵ سال امامت، از واقعه عاشورا و مظلومیت سیدالشهدا(ع) بسیار سخن گفتند و افراد را ترغیب به زیارت امام حسین(ع) می کردند، که در این زمینه روایات متعددی وجود دارد. همچنین ایشان در سفرهای حج، نقش هدایتگری، ارشاد و معرفت افزایی داشتند و در قالب دعا، مباحث و معارف را به شکل ملموس بیان می کردند.

چمانی اضافه کرد: در زمان امامت امام سجاد(ع) حوزه علمیه، خطابه و کتابت، تعطیل و تدریس هم ممنوع شده بود. امام سجاد(ع) در کنار ایجاد دانشکده سری، زبان دعا را انتخاب کرد که جنبه هدایتگری و ارشاد داشت. ایشان در قالب مناجات و دعاها مضامین عرفانی و معرفتی را بیان می‌کردند. دعاهای ارزشمندی نظیر صحیفه سجادیه، مناجات خمس عشر، دعای ابوحمزه ثمالی، رساله حقوق از جمله این معارف ناب هستند.

وی با اشاره به تاثیر خطبه امام سجاد(ع) در شام، بیان کرد: سیطره بنی امیه و تبلیغات منفی خلفای جور و تحریفات متعدد اوضاع فکری مردم را در طول ۴۰ سال تغییر داده بود و چشم مردم را به روی حقایق بسته بود. اما با تشکیل جلسه ای در زمان خلافت یزید و حضور و خطبه خوانی مفصل امام سجاد(ع)، تحول عظیمی در میان جامعه آن زمان ایجاد شد. به طوری که بعد از این مجلس، مردم چند روزی را برای سیدالشهدا(ع) عزاداری کردند.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات استان مرکزی گفت: متاسفانه در واقعه عاشورا سیمای حماسی امام سجاد(ع) کمتر از بحث بیماری آن حضرت مورد توجه قرار گرفته است، چراکه بیماری آن حضرت در واقعه عاشورا در واقعه تتمیم قیام عاشورا و نهضت سیدالشهدا(ع) است. دفاع از جان امام بر همه افراد واجب است. اگر امام سجاد(ع) مریض نبود، بنابر تکلیف شرعی باید در راه دفاع از جان امام زمان خویش ایثار می‌کرد که در این صورت نسل امامت منقطع می شد.

چمانی خاطرنشان کرد: بیماری امام سجاد(ع) استمرار بخش نهضت عاشورا است. اگر ایشان بیمار نبودند چه کسی می توانست همراه کاروان اسرا باشد و افکار عمومی شامیان را تغییر دهد. هرچند در این سفر، حضرت زینب(س) سرپرست کاروان بود ولی راهنمای اصلی امام سجاد(ع) بود و حضرت زینب(س) با اذن امام سجاد(ع) اقدامات را انجام می دادند.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت