دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۲:۱۵:۳۷

اقتصاد و صنعت مرکزی آسیب‌دیده از بی‌برنامگی و سیاسی‌کاری است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس معتقد است؛ اقتصاد و صنعت استان مرکزی طی چند سال اخیر از بی برنامگی و سیاسی کاری آسیب فراوان دیده و نیازمند یک نسخه درمان کننده اصولی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ؛

اقتصاد و صنعت مرکزی آسیب‌دیده از بی‌برنامگی و سیاسی‌کاری است

کالای ایرانی

اقتصاد و صنعت مرکزی آسیب‌دیده از بی‌برنامگی و سیاسی‌کاری است

به نقل از مهر، این روزها که دولت دوازدهم کار خود را آغاز کرده و به دنبال تغییر و تحولاتی که در مسئولان ارشد استان ها در دست انجام است، صحبت های بسیاری در رابطه با نحوه عملکرد مدیر عالی استان ها طی چهار سال گذشته مطرح می شود.

ازجمله مباحثی که در این بحث ها و ارزیابی ها بیان می شود وضعیت عملکرد مسئولان استان ها در حوزه های اقتصادی است، چراکه این مهم  در حال حاضر یکی از اصلی ترین دغدغه های کشور بوده و به تبع آن در استان ها نیز مورد توجه قرار دارد و از سوی دیگر مساله اقتصادی دقیقا با معیشت مردم سر و کار دارد و قابل لمس است.

در استان مرکزی نیز با توجه به آن که یک استان صنعتی است طی چند سال اخیر دغدغه های اقتصادی بیش از پیش پر رنگ شده و از آنجا که بخش عمده ای از صنایع استان با مشکلات اقتصادی، فقدان نقدینگی، بدهی های معوق فراوان و سایر مشکلات اقتصادی روبرو شدند، این مساله بر وضعیت تولید و درآمد، اشتغال و معیشت تاثیر منفی گذاشت؛ به طوری که طی چند سال اخیر شاهد تجمعات کارگری متعدد در این استان بودیم، افرادی که مطالبات معوقه چندماهه خود را خواستار بودند و کارفرمایان به دلایل مختلف اقتصادی، مدیریتی و… توان پرداخت این مطالبات را نداشتند یا شانه خالی می کردند.

مسائل پیش آمده موجب شد که نقدهای فراوانی از زوایای مختلف در رابطه با عملکرد دولت در استان مرکزی طی چهار سال اخیر مطرح شود که با آغاز به کار دولت دوازدهم و پیش آمدن بحث تغییر مسئول ارشد استان ها، این نقدها نقش پررنگ تری به خود گرفت.

در رابطه با مباحث ذکرشده با محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی، در دفتر خبرگزاری مهر استان مرکزی به گفت و گو نشسته ایم که در ادامه می خوانید؛

صنعت و اقتصاد استان مرکزی طی چند سال اخیر چه شرایطی را سپری کرده است؟

استان مرکزی از شرایط خاصی طی چند سال اخیر برخوردار بوده و با توجه به تاثیرات تحریم ها و همچنین عدم مدیریت صحیح، در حقیقت دچار یک جنگ زدگی شد که به استان لطمه زیادی وارد کرد.

در چهار سال گذشته مسئولان استان بر این مسائل اشراف پیدا کردند، اما نتوانستند خوب موضوعات را مدیریت کنند که اگر به درستی مدیریت می شد، طی روزهای اخیر شاهد تجمعات کارگری و همچنین افزوده شدن بر مشکلات عدیده واحدهای صنعتی در استان نبودیم.

از سوی دیگر به دنبال به وجود آمدن چالش در صنایع بزرگ استان، واحدهای صنعتی کوچک و صنایع جانبی نیز با مشکل مواجه شدند که بر دغدغه های استان دامن زد و بدتر شدن وضع تولید و اقتصاد را به دنبال داشت.

به وجود آمدن این شرایط ناشی از چه عواملی بوده و کدام قسمت از کار با ضعف مواجه بود؟

این مسائل عمدتا به سبب فقدان مدیریت اصولی تیم اقتصادی استان، عدم استفاده از پتانسیل های موجود و نبود هماهنگی و برنامه ریزی برای رفع مشکلات به وجود آمد و نتوانستیم به درستی در مسیر تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در رابطه با اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال حرکت کنیم.

چنانچه تیم منسجم و مجربی ازسوی استاندار تشکیل می شد، امروز شاهد مشکلات متعدد حوزه صنعت و اقتصاد در استان نبودیم و آشوب ها و تجمعات کارگری شکل نمی گرفت، مساله آنجا است که در بسیاری از مسائل، اطلاعاتی به استاندار ارائه نمی شد و در جریان قرار نمی گرفت.

چه اقدامی باید انجام می شد تا با شرایط کنونی مواجه نشویم؟

باید شناخت و مدیریت اصولی بر تولید، منابع و مصارف استان حاکم شود، استان مرکزی طبق بودجه امسال بایستی حدود ۳۰هزار میلیارد ریال مالیات بپردازد، بنابراین تحقق این رقم در گرو حل مشکلات صنایع و تولیدکنندگان و رونق تولید در استان است.

وضعیت صنعت و اقتصاد استان مرکزی در حال حاضر همچون فرد بیماری است که نیاز به نسخه درمان کننده اصولی و مراقبت دارد تا به وضعیت حاد و مراقبت های ویژه کشیده نشود.

اقتصاد استان امروز از بی برنامگی و سیاسی کاری ها زیان بسیار دیده و افرادی که برای این حوزه انتخاب شده اند در این ارتباط متخصص، با تجربه و بابرنامه نبوده اند و همین مساله ضربه بیشتری را بر پیکر اقتصاد مرکزی وارد کرده است.

حال که صحبت از تصمیم گیری دولت برای تعیین مسئولان ارشد استان ها است، به نظر شما که نماینده مردم بوده و از مطالبات آنها آگاه هستید، مردم استان مرکزی از مدیرعالی استان چه انتظاری دارند؟

مردم استان مرکزی امروز انتظار دارند که دولت نگاه ویژه ای به این استان داشته باشد و اولین توقع آنها این است که فردی به عنوان نماینده عالی دولت برای این استان انتخاب شود که در مباحث اقتصادی خبره بوده و راهکار و برنامه برای حل مشکلات موجود را داشته باشد. به عقیده بنده نیز اگر راهکاری برای حل مشکلات کنونی استان مدنظر استاندار نباشد، کار به جایی نخواهد رسید و مساله ای حل نمی شود.

فردی که به عنوان استاندار مرکزی انتخاب می شود، بایستی از همان ابتدا یک تیم قوی که به ویژه در حوزه اقتصادی مجرب باشد را تشکیل دهد، چرا که معاونان استاندار نقش اصلی در برنامه ریزی ها و تدبیر برای مشکلات استان ایفا می کنند و قرار دادن افراد متخصص و با تجربه در این سمت ها بسیار ضروری است.

نمایندگان استان در رابطه با ویژگی های استانداری که انتخاب می شود، چه نظری دارند؟

در این رابطه مجمع نمایندگان استان مرکزی اخیرا مکاتباتی با دولت داشته و در این مکاتبات، اصلی ترین شاخصه های مورد نیاز استاندار مرکزی را عنوان کرده اند که این خصوصیات شامل داشتن تخصص در زمینه صنعت و اقتصاد، دارا بودن تجربه در حوزه وزارت کشور، برخورداری از دامنه ارتباطات گسترده و ملی، داشتن روحیه فسادستیزی، بومی بودن و شناخت سیاست ها و برنامه های دولت است.

یکی از معضلات ما در استان مرکزی این است که نیروهای بومی را سرکوب می کنیم و به بهانه های واهی به حاشیه می رانیم و از ظرفیت های موجود بهره نمی گیریم در حالی که بزرگان این استان در طول تاریخ، اداره کننده کشور بوده اند.

به نظر می رسد برای سکانداری مدیریت استان، بهره گیری از نیروهای بومی بهتر باشد، اما سیاست های دولت را نباید در این زمینه نادیده گرفت، به هر حال انتخاب استاندار از تکالیف و اختیارات دولت است و آنطور که مشخص شده دولت قصد ندارد استانداران بومی انتخاب کند.

از نظر شما فردی که سکان مدیریت استان را در دست می گیرد، در وهله اول چه اقداماتی را باید در دستور کار قرار دهد؟

همانطور که عنوان شد، مهمترین کاری که سکاندار بعدی استان باید صورت دهد، جمع کردن یک تیم اقتصادی قوی، کارآمد و باتجربه است، تیمی که صاحب برنامه برای حل مشکلات استان باشد و استاندار را در جریان کامل امور قرار دهد.

همچنین باید اتاق فکری به منظور هم اندیشی برای رفع مشکلات و دغدغه های استان تشکیل شود، چرا که قطعا یک نفر و یک فکر نمی تواند کارساز باشد و مشورت و کار جمعی قطعا راهگشا خواهد بود.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت