دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۲:۱۸:۴۵

اقتصادی که از مسواک تا خودرو تحت تاثیر دلار است

هر چه دامنه رشد قیمت دلار طولانی تر باشد ، وزن اثر گذراي آن به روی بازار ، بیشتر خواهد شد . بنابراین رشد صعودی دلار ، رشد نرخ کالاها و مایحتاج جامعه را به دنبال خواهد داشت .

یادداشت بخش ششم جنگ اقتصادی از علی حبیبی؛

اقتصادی که از مسواک تا خودرو تحت تاثیر دلار است

دلار

اقتصادی که از مسواک تا خودرو تحت تاثیر دلار است

امروزه بر همگان روشن است که ایران اسلامی ،در یک جنگ تمام عیار اقتصادی ، با طراحي آمریکایی ها واقع شده است . سایه سنگین این جنگ امروزه در تمام بخش‌های اقتصادی و مالی ، ملموس است . جنگی که امیدها و آرزوهای آرمانی دولت مردان را، از رهگذر برجام و گره گشایی از برنامه‌های اقتصادی دولت. در طول ۵ سال گذشته بر باد داد و دولت تقریبا تمامی آنچه را که در طول این مدت. به عنوان دستاورد و موفقیت به رخ کشیده ، یا از بین رفته است و یا با تنفس مصنوعی به حیات خود ادامه می دهد . دشمنی آمریکا از نیمه دوم سال ۹۶ و بعد از خارج شدن از برجام که ۵ سال دولت ، تمام وقت خود را،برای نشان دادن آن توافق به عنوان کارنامه ای درخشان به مردم صرف کرده بود؛ وارد فاز جدیدی به نام جنگ اقتصادی علیه کشور شد . از این رهگذر نیز تا کنون ، افزایش قیمت ارزهای خارجی و سقوط ارزش پول ملی ، امید گشایش امور از برجام را به حد صفر رسانده و دستاورد هایی چون کاهش تورم و رشد اقتصادی عملا از بین رفته است. آمریکا با دایر کردن اتاق جنگ در وزارت خزانه داری این کشور، ماموریت رهگیری هوشمندانه ، تحلیل و ارائه برنامه اقدام، علیه کشورمان را عهده دار است و این موضوع ، ضرورت جدی گرفتن جنگ اقتصادی و متقابلا دایر کردن اتاق جنگ و مرکز فرماندهی جنگ اقتصادی در ایران را واجب کرده است تا دولت مردان با تدابیر قاطع و امید بخش و عزل مدیران ناتوان ، اعتماد مردم را دوباره به خود باز گردانند . فرمانده اقتصادی کیست ؟
به نظر می رسد، تشت آرای مسئولان و کارشناسان و مشاوران با گرایشهای اقتصادی مختلف ، در بخش هایی چون بانک مرکزی ، وزارت اقتصاد ، سازمان برنامه و بودجه و نهاد ریاست جمهوری، تیم اقتصادی دولت را از گذشته تا شرایط حساس کنونی، ناتوان از وحدت عمل در تصمیم گیری های کلان کرده است که باید نقشه راه دیگری و تغییر رویه در امور ، سریعا مشکلات و نارسایی های این حوزه مهم رفع شود ، تا اوضاع اقتصادی کشور به سمت ثبات بیشتر بهبود یابد. از سوی دیگر نیز ، تیم اقتصادی دولت با فرماندهی واحد ، باید در عرصه میدانی ، تمام کننده داشته باشد و از ناهماهنگی و بی برنامگی سال های اخیر ، فاصله بگیرد و با وحدتی عملی کامل به پیش برود تا ضمن استفاده بهینه از ظرفیت های اقتصادی داخل و منابع ارزی موجود و مفابله قاطع با واردات کالاهای غیر ضروری با دلار ۴۲۰۰ تومانی ، نظیر آنچه در هفته‌های اخیر اتفاق افتاد ، برنامه ریزی لازم برای تامین نیازهای واقعی جامعه و تامین کالاهای سرمایه ای انجام شود. برخی کارشناسان معتقدند : تلاطم فعلی در بخش تصمیم گیر و سیاس گذار دولت در حالی رخ می دهد که اقتصادی کشور با وضعیت رکود تورمی دست و پنجم نرم می کند و راهکار اصلی خروج از رکود فعلی ، حرکت در مسیر اقتصادی مقاومتی ، از طریق به کار گیری ترکیبی از سیاست های انبساطی ، برای حمایت از تولید و انقباضي ، برای مهار تورم است که این مهم بدست نمی آید ، الا با داشتن فرمانده واحد اقتصادی که تمامی بخشهای اقتصادی دولت ، ملزم به تبعیت از آن باشند . سلطه دلار و تحریم مالی در حال حاضر آمریکا ، از سلطه دلار در تجارت جهانی بیش ترین استفاده را می برد و هر زمان که بخواهد دیگر کشورها را تحریم مالی و دلاری می کند . در چنین شرایطی ، برای کاهش اثر گذاری تحریم های آمریکا و همچنین پاسخگویی به اقدامات خصمانه و خارج از عرف بین الملل این کشور ، کاهش وابستگی به دلار ، ضرورت امروز جامعه محسوب می‌شود . وقتی کالاها از مسواک تا خودرو ، تحت تاثیر دلار قرار دارد ؛ در نتیجه تحریم ، زندگی روزمره مردم را تحت فشار قرار می دهد . شاید برخی بر این موضوع خرده بگیرند که بسیاری از کالاهای اساسی ، در داخل تولید می‌شود و تنها بخش کوچکی به خارج وابسته است ؛ اما نکته این است که وقتی همان تولیدات داخلی نیز به نوعی به دلارهای نفتی یا نوسانات ارزی بین المللی وابسته است که هرگونه تحریک ، بازار را با چالش مواجه می کند . به عبارت دیگر وقتی قیمت کالای وارداتی به واسطه افزایش نرخ دلار بالا می‌رود ، کالای داخلی هم ، تمایل به همسويي با قیمت واردات می گیرد و در مجموع کل بازار به سمت افزایش قیمت حرکت می‌کند . هر چه دامنه رشد قیمت دلار طولانی تر باشد ، وزن اثر گذراي آن به روی بازار ، بیشتر خواهد شد . بنابراین رشد صعودی دلار ، رشد نرخ کالاها و مایحتاج جامعه را به دنبال خواهد داشت .

نتیجه گیری :
اقدام دولت در زمینه کاهش وابستگی به دلار ، باید با برنامه ریزی کارشناسانه مدیران کار بلد انجام شود .
و مطابق با سیاست های اقتصاد مقاومتی باید از سبد ارزی متنوع بهره برد ، زیرا تمرکز عملی بر یک ارز ، اقدام پر ريسکي است . توصیه می شود وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به منظور کاهش فشار دلار ، ضمن جدی گرفتن جنگ اقتصادی و ایجاد مرکز فرماندهی مقابله با آن و با اتخاذ تدابیر هوشمندانه. علاوه بر مدیریت دقیق واردات و کوتاه کردن دست تروریست های اقتصادی داخلی به سمت انعقاد پیمان های پولی دو و چند جانبه گام بردارد.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت