سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت: ۰۴:۰۹:۵۵

افزایش ۱۶ برابری جریمه شکار پلنگ ایرانی/ تصادفات جاده‌ای عامل ۷۰ درصد مرگ و میر گوشتخواران

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با ارزیابی مثبت افزایش ۱۶ برابری جریمه شکار پلنگ ایرانی گفت: اشد مجازات باید برای ضاربان پلنگ در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

افزایش ۱۶ برابری جریمه شکار پلنگ ایرانی/ تصادفات جاده‌ای عامل ۷۰ درصد مرگ و میر گوشتخواران

پلنگ ایرانی

افزایش ۱۶ برابری جریمه شکار پلنگ ایرانی/ تصادفات جاده‌ای عامل ۷۰ درصد مرگ و میر گوشتخواران

به نقل از خانه ملت، علی ابراهیمی با ارزیابی مثبت افزایش 16 برابری جریمه شکار پلنگ ایرانی، گفت: جریمه شکار پلنگ ایرانی در سال 94 حدود 5 میلیون تومان بود و این مبلغ در سال 97، 16 برابر افزایش و به 80 میلیون رسید.

لزوم در نظر گرفتن اشد مجازات، زندان و محرومیت های اجتماعی برای ضاربان پلنگ ایرانی

وی افزود: هر چند کاهش نرخ جرائم یکی از عوامل موثر در افزایش شکار و کاهش آمار گونه‌های در معرض انقراض است اما با توجه به وضعیت بحرانی پنگ ایرانی باید اشد مجازات مانند زندان و محرومی‌ های اجتماعی برای شکارچیان و ضاربان در کنار افزایش جریمه شکار در نظر گرفته شود، زیرا دیده شده که برخی افراد برای تفریحات خود حتی بیشتر از 80 میلیون تومان نیز هزینه می‌کنند.

روند شتابان کاهش جمعیت پلنگ ایرانی

وی از روند شتابان کاهش جمعیت پلنگ ایرانی ابراز نگرانی کرد و افزود: متاسفانه جمعیت پلنگ ایرانی که از نمادهای مهم طبیعت کشور به شمار می‌رود به شدت در حال کاهش است و به طور قطع اگر مسئولان برای حفاظت از آن تدابیر لازم را اتخاذ نکنند در آینده‌ای نزدیک این‌گونه نادر را مانند ببر مازندران و شیر خوزستان از دست خواهیم داد و تنها عکسی از آن به یادگار خواهد ماند.

این نماینده مردم در مجلس دهم خشکسالی، احداث جاده در مسیر زیستگاه، کمبود محیط‌بان، ساخت و احداث جاده در محل تردد، حضور دام و سگ‌های گله، تله‌گذاری، شکارچیان غیرمجاز و شکار بی‌رویه، عدم اجرای قوانین، کمبود آذوقه، تخریب و اشغال زیستگاه را از عوامل موثر در تهدید نسل پلنگ ایرانی دانست و گفت: بر اساس گزارشات محیط بانان تنها 400 قلاده پلنگ در استان‌های مختلف کشور مشاهده شده است البته این آمارها درست نیست و ممکن است بیشتر یا کمتر از این تعداد باشد.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه باید از جدیدترین فناوری‌ها برای حفاظت از پلنگ ایرانی استفاده کرد، ادامه داد: عوامل موثر در تهدید نسل انقراض این‌گونه باید شناسایی و مرتفع شوند در این رابطه با احیای زیستگاه‌ها، تکثیر و حفظ آمار فعلی می‌توان گامی موثر در حفاظت از این گونه در حال انقراض و ارزشمند جانوری برداشت.

تصادفات جاده‌ای عامل 70 درصد مرگ و میر گوشتخواران بزرگ جثه

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی تصادفات جاده‌ای را مهم‌ترین علت مرگ حیات وحش دانست و گفت: بر اساس آمارهای سازمان محیط زیست تصادفات جاده‌ای عامل 70 درصد مرگ و میر گوشتخواران بزرگ جثه است.

ساخت و احداث جاده در مسیر زیستگاه حیات وحش اقدامی بسیار نامناسب

وی ادامه داد: ساخت و احداث جاده در مسیر زیستگاه حیات وحش اقدامی بسیار نامناسب است؛ حیات وحش مسافت‌های طولانی را برای یافتن غذا طی می‌کنند بنابراین ممکن است در این میان با عبور از جاده‌ها و برخورد با خودروها تلف شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: برای جلوگیری از بروز خطر برای پلنگ ایرانی باید وزارت راه و شهرسازی و محیط زیست نسبت به تعبیه سیستم‌های هشدار ایجاد روگذر و زیرگذر، نصب علائم رانندگی در جاده‌های محل زیست این گونه نادر جانوری اقدام کنند همچنین تامین آب شرب و غذای آن نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

آمار بالای تلفات پلنگ با گرفتار شدن در تله‌های سیمی

ابراهیمی با هشدار نسبت به آمار بالای تلفات پلنگ با گرفتار شدن در تله‌های سیمی، ادامه داد: در این رابطه نیاز است رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما با فرهنگ سازی مناسب و همچنین سازمان حفاظت محیط زیست با ایمن سازی محل تردد و زیست این گونه در حال انقراض روستاییان را نسبت به خطر تله‌گذاری برای حیات وحش آگاه کنند از سویی روستاییان باید فنس کشی زمین‌های کشاورزی را جایگزین  تله‌گذاری کنند و در صورت تله گذاری به گونه‌ای مراقبت‌های لازم صورت گیرد که خطری متوجه حیات وحش نشود.

 برای حفاظت از پلنگ ایرانی خلاء قانونی نداریم/ ضعف در اجرای قوانین دیده می‌شود

نمایند مردم شازند در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه برای حفاظت از پلنگ ایرانی خلاء قانونی نداریم، گفت: متاسفانه در این رابطه ضعف در اجرای قوانین دیده می‌شود و باید دولت جدیت لازم را در اجرای قوانین داشته باشد البته حمایت از محیط بانان می‌تواند در حفاظت از حیات وحش بسیار موثر باشد و در این رابطه نیاز است حمایت‌های اجتماعی، قضایی و معیشتی از آنها افزایش و تعداد آنها به استانداردها نزدیک شود و این موارد در لایحه‌ای جامع دیده شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: مجلس در برنامه ششم وظایف زیست محیطی دولت را تعیین کرده که تدوین و اجرای برنامه‌های حفاظت از مناطق چهارگانه محیط زیست و خطر انقراض حیات وحش با رویکرد بهره گیری از ظرفیت‌های داوطلبانه اشخاص حقیقی و حقوقی یکی از این وظایف است در این رابطه می‌طلبد دولت اعتبارات تحقق این مصوبه را تامین کند به طور قطع اگز سازمان حفاظت محیط زیست با ابزارهای مجهز روز در جهت حفاظت از پلنگ ایرانی اقدام نکنند روز به روز بر تعداد تلفات پلنگ افزوده خواهد شد.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت