پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۶:۳۱:۳۷

افزایش بی‌رویه قیمت دلار فشار به جامعه و به‌نوعی ظلم درحق مردم است

عضو کمیسیون اصل ۹۰ و کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش بی‌رویه قیمت دلار فشار به جامعه و به‌نوعی ظلم درحق مردم است.

نماینده مردم ساوه و زرندیه؛

افزایش بی‌رویه قیمت دلار فشار به جامعه و به‌نوعی ظلم درحق مردم است

قیمت دلار

افزایش بی‌رویه قیمت دلار فشار به جامعه و به‌نوعی ظلم درحق مردم است

تشکیل و راه‌اندازی میزهای تخصصی و موردی با حضور مسئولان و کارشناسان از جمله اقداماتی است که دفتر خبرگزاری تسنیم در استان مرکزی در سال 1397 و به‌دنبال برگزاری بیش از یکصد میزگرد موفق در استان مرکزی اقدام به این مهم کرده است.

هدف از تشکیل این میزهای تخصصی بررسی مورد و جزئی مسائل مهم و روز کشور و استان مرکزی خواهد بود که در قالب نشست تخصصی همراه با ارائه راهبردهای عملیاتی به‌عنوان عملیات کلی در امور موضوعی به‌بحث گذاشته می‌شود.

باتوجه به اینکه اغلب در میزگردها و نشست‌های خبری، ورود به مسائل و موارد جزئی و دقت بالا قدری محدود است، در این میزهای تخصصی به‌صورت جامع به موضوعات مهم و مصداقی روزآمد کشور ورود می‌شود.

باتوجه به گرانی ارز و التهاب بازار ارز در کشور نخستین میز تخصصی “اقتصاد صنعت” دفتر خبرگزاری تسنیم در استان مرکزی به موضوع ارزی و تأثیر آن بر جامعه و تولید کشور اختصاص یافت.

در این میز تخصصی خبرگزاری تسنیم استان مرکزی، “علی‌اکبر کریمی” رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی و نائب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، “محمدرضا منصوری” عضو کمیسیون اصل 90 مجلس و عضو کمیسیون صنایع مجلس و “محمد حسینی” عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

مشروح صحبت‌های “محمدرضا منصوری” عضو کمیسیون اصل 90 مجلس و عضو کمیسیون صنایع مجلس در زیر می‌آید:

تسنیم: وضعیت بازار ارز و التهابات ارزی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

منصوری: افزایش بی‌رویه قیمت دلار فشار و به‌نوعی ظلم درحق مردم است زیرا اکثر قیمت کالاها با دلار است و این برای مردم سنگین است در حالی که اگر تولیدکننده توانایی تولید خوب و صادرات را داشته باشد چون قیمت حامل‌های انرژی, دستمزد و مواد داخلی نیز با افزایش دلار افزایش پیدا نمی‌کند ولی صادرات و فروش به دلار است بنابراین برای تولیدکننده سودآور است.

این درحالیست که اگر مواداولیه وارداتی باشد ممکن است 30 الی 50 درصد افزایش قیمت داشته و به همان مقدار سود برای تولیدگر و سنگینی برای مردم خواهدبرد.

تسنیم: تأثیر این گرانی و التهابات در بازار ارز کشور در بخش‌های دیگر چگونه خواهد بود؟

منصوری: کنترل قیمت دلار با صادرات امکان‌پذیر است زیرا ملتی می‌تواند خوب زندگی کند که درآمد داشته باشد و درآمد حاصل از  نفت روزی تمام می‌شود و حفظ این درآمد با صادرات امکان‌پذیر است.

بنابراین شرایط باید به‌سمتی برود که درآمد بیشتر از هزینه‌ها باشد و این مهم با تحقق اقتصاد مقاومتی میسر است و هزینه‌ها را کم کنیم زیرا ملتی که درآمد آن پایین است باید به همان نسبت هزینه‌های آن کاهش پیدا کند, توانمندی را بالا ببریم, سطح توقعات را کاهش بدهیم و اینکه جلوی اختلاس‌ها گرفته شود.

چرابا وجود این‌همه کارخانجات نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم؟ بنابراین ما باید به آن توانمندی برسیم که تحت هرشرایطی بتوانیم درآمد داشته باشیم.

تسنیم: فعالیت و وظیفه دولت در راستای آرامش‌بخشی به بازار ارز چگونه است؟

منصوری: کشور ما امروز به‌دلیل درآمد نفتی سمت‌وسوی واردات را پیش گرفته و هرساله روند واردات انواع کالاها در حال افزایش است و در این شرایط به‌طور حتم تولیدکننده داخلی هیچ توانی برای رقابت و فعالیت ندارد.

جالب اینجاست این روزها شاهد رشد افسارگسیخته قیمت دلار در کشور هستیم که این موضوع نیز بر شعاری بودن حمایت از تولید داخلی اضافه کرده و تا زمانی که کشور درگیر هیجانات ارزی است نباید به بهبود اوضاع تولید خوش‌بین بود.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت