دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۷:۰۲:۰۸

اشتغال مولد و بارقه‌های جهش تولید در استان مرکزی

اشتغال مولد همواره به عنوان یکی از مهمترین مولفه‌های زیربنای توسعه پایدار مطرح است و این درحالی است که استان مرکزی به واسطه بهره‌مندی از سه هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ می‌تواند با زایش اشتغال در حوزه صنایع به ویژه صنایع کوچک و متوسط یکی از پایه های تحقق شعار جهش تولید در کشور باشد.

اقتصادی؛

اشتغال مولد و بارقه‌های جهش تولید در استان مرکزی

به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ حمایت دستگاه های اجرایی و همراهی بانک‌ها در اعطای تسهیلات کم‌بهره می‌تواند نقطه قوت فرآیند اشتغال مولد باشد موضوعی که هرچند مسوولان تلاش کرده اند، بروکراسی آن را کاهش دهند اما هنوز تنگناهایی از جمله قوانین بیمه و مالیات و دستورالعمل‌های مختلف دست انداز پیش روی کارآفرینان در بزرگراه جهش تولید است.

جوانان جویای کار استان مرکزی می‌کوشند با بهره‌گیری از دانش‌های نوین و مهارت آموزی مسیر دستیابی به اشتغال را تغییر دهند تا زودتر به هدف برسند و در این راه، همراهی مدیران اجرایی و تصمیم‌سازان بیشتر از همیشه نیاز است تا زیرساخت‌های جهش تولید محقق شود.

نیم نگاهی به افق اشتغال در کشور و از جمله استان مرکزی نشان می دهد که امروز زایش اشتغال و کارآفرینی فقط منحصر به شهرها نیست و روستا نیز به کانون های تولید و ارزش‌آفرینی اقتصادی تبدیل شده‌اند و کارآفرینان با بهره‌گیری از ظرفیت روستایی می‌کوشند چرخ تولید را در محیط‌های روستایی به گردش درآوردند.

سه هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی روستایی نوید بخش توسعه اقتصادی استان مرکزی

استاندار مرکزی معتقد است: سه هزار و ۵۰۰ فرصت اشتغال روستایی با پرداخت ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال تسهیلات در نقاط روستایی این استان چشم انداز روشنی در دست یابی به مولفه‌های جهش تولید است.

سید«علی آقازاده» افزود: تبدیل روستاها به کانون اشتغال ضروری است و باید این مهم با حمایت مسوولان و بانک ها جامه عمل بپوشد.

وی خاطر نشان کرد: با تسهیل اشتغال توسط دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها باید ظرفیت‌های روستایی در حوزه اشتغالزایی بارور شود تا ضمن جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها بستر تولید ثروت نیز فراهم شود.
وی ادامه داد: ایجاد اشتغال در روستاها باید به گونه‌ای باشد که زمینه افزایش و ماندگاری جمعیت در این مناطق را رقم بزند.
استاندار مرکزی توسعه اشتغالزایی در رشته‌های صنایع دستی روستاها را از جمله راهکارهای بهبود شرایط معیشتی و اقتصادی در روستاها دانست و ادامه داد: با ایجاد نمایشگاه ها و بازار فروش منطقه‌ای می‌توان ضمن ایجاد اشتغال در مناطق روستایی زمینه افزاش درآمد اقتصادی را فراهم کرد.
آقازاده گفت: برخی بانک ها در زمینه جذب تسهیلات اشتغال اقدامات مناسبی داشته‌اند و برخی دیگر نیازمند تلاش بیشتری در این زمینه هستند.
استاندار مرکزی افزود: از آغاز طرح حمایت از اشتغال روستایی در استان مرکزی سه هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال طرح اشتغال روستایی به بانک های عامل استان معرفی شده که از این تعداد ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال مصوب، ۲هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال انعقاد قرارداد و ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.
وی ادامه داد: با پرداخت ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال تسهیلات بیش از سه هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در نقاط روستایی استان مرکزی ایجاد می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی گفت: ۱۲ هزار میلیارد ریال سال ۹۷ از محل اعتبارات رونق تولید به این استان اختصاص یافت که ۱۵ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال این اعتبارات در استان جذب شد.
«سعید فرخی» افزود: تسهیلات تبصره ۱۸ از جمله مهمترین ابزار ایجاد و حفظ اشتغال در استان ها است و می طلبد که تامین یارانه سود این تسهیلات در زمره برنامه های اولویت دار باشد.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری مرکزی نیز گفت: بهره گیری از منابع ریالی از جمله برنامه های اولویت دار دولت برای ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری است و در این خصوص برنامه‌هایی در هشت رشته از جمله تولید اشتغال در صنعت، کشاورزی، باز آفرینی شهری، حمل و نقل ریلی، شرکت های دانش بنیان، باز آفرینی شهری و حوزه سیاست ها فعال بازار کار به استان ها ابلاغ شده است.
«مجید نیکی ملکی» افزود: هفت هزار و ۴۶۹ میلیارد ریال تسهیلات و ۴۰۰ میلیارد ریال یارانه سود و کمک ها بلاعوض در حوزه صنعت به استان مرکزی اختصاص یافته و مقرر شده است که ۱۱ هزار شغل در این حوزه در استان ایجاد شود.
وی ادامه داد: ۲ هزار و ۳۱۷ میلیارد ریال اعتبار نیز برای بازسازی، نوسازی و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به استان مرکزی اختصاص یافته است.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری مرکزی گفت: ۱۲۸ میلیارد ریال یارانه سود در این زمینه به استان اختصاص یافته و ایجاد ۸۲۷ شغل نیز در این بخش پیش بینی شده است.
نیکی ملکی افزود: ۶۹۷ میلیارد ریال منابع مالی و ۱۵ میلیارد ریال کمک‌های بلاعوض و یارانه سود برای افزایش تولید و اشتغال در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی به استان مرکزی یافته و ایجاد یک هزار و ۲۳۸ شغل در این بخش برای استان پیش بینی شده است.
وی، ایجاد اشتغال و تولیددر حوزه بازار کار را از دیگر برنامه‌های دولت در سال جاری عنوان کرد و گفت: این طرح تسهیلات محور نیست و ایجاد فرصت‌های شغلی با پرداخت کمک‌ها بلاعوض دنبال می‌شود.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری مرکزی افزود: ۶ زیر مجموعه از جمله کارآموزی دانش آموزان، طرح مهارت آموزشی در محیط واقعی، طرح مشوق‌های بیمه و یارانه دستمزد برای افزایش اشتغال در کشور در این طرح توسط دولت اندیشیده شده است.
نیکی ملکی گفت: طرح توسعه حمایت از مشاغل خانگی از دیگر برنامه‌های دولت است که ۲ میلیارد ریال اعتبار در این بخش به استان مرکزی اختصاص یافته و چهار هزار و ۱۶۴ اشتغال برای استان پیش بینی شده است.
وی گفت: برنامه تولید اشتغال در شرکت های دانش بنیان از دیگر طرح های دولت است که ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار و ۳۷ میلیارد ریال یارانه سود به استان مرکزی اختصاص یافته است و یک هزار و ۱۵۸ شغل در این حوزه برای استان پیش بینی شده است.

پنج هزار شغل برای مددجویان کمیته امداد مرکزی هدفگذاری شد

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی گفت: ایجاد پنج هزار و ۵۴۳ فرصت شغلی در سال گذشته برای مددجویان زیر پوشش نهاد حمایتی این استان هدفگذاری شد.

« عدالت بهرامی  » افزود: زمینه ۵۰۴ فرصت شغلی از منابع داخلی این نهاد حمایتی، ۲ هزار اشتغال از منابع بانکی، ۲ هزار و ۲۸۵ شغل از منابع اشتغال روستایی و ۷۵۴ فرصت شغلی از منابع کاریابی در استان مرکزی فراهم شد.
وی ادامه داد: ۸۴ میلیارد ریال از منابع مالی کمیته امداد، ۵۵۰ میلیارد ریال از منابع بانکی و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع مالی از محل تبصره ب امسال برای این نهاد حمایتی در استان پیش‌بینی شده  است.
سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی اظهار داشت: خوداشتغالی مددجویان، تحکیم و توسعه اشتغال و راهبری شغلی در دستور کار این نهاد حمایتی برای توانمندسازی مددجویان زیر پوشش است.
بهرامی با اشاره به ایجاد ۳۰۰ شغل از طریق راهبری شغلی گفت: در راهبری شغلی از ظرفیت کارآفرینان و فعالان حوزه کسب و کار برای اشتغال مددجویان زیرپوشش کمیته امداد استفاده می ‌شود.
وی ادامه داد: میزان منابع مالی در حوزه تسهیلات اعطایی برای اشتغالزایی در کمیته امداد امام خمینی (ره) استان سال گذشته  از ۲۰۰ به ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است و این فرصت خوبی برای افزایش اشتغال و رونق تولید است.

نمره قبولی شهرستان خمین در جذب تسهیلات و ایجاد اشتغال پایدار 
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: بهزیستی این شهرستان در جذب تسهیلات و ایجاد اشتغال پایدار برای مددجویان زیر پوشش عملکرد مطلوبی دارد و در استان نمره قبولی گرفته است.

«زهرا امینی » افزود: خمین تجربه موفقی در اشتغال مددجویان زیرپوشش به خصوص معلولان در استان دارد.
وی ادامه داد: شرکت‌های تولیدی کفش و شرکت چینی‌سازی در این شهرستان توانسته اند برای شمار قابل توجهی از مددجویان اشتغال ایجاد کنند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی اظهار داشت: پنج هزار و ۷۰۰ نفر در سطح استان پست نوبت چرخه حمایتی بهزیستی و دریافت مستمری قرار دارند.
امینی افزود: اگر چه از جمعیت تحت پوشش این نهاد حمایتی با استفاده از تسهیلات اشتغالزایی کاهش می‌یابد اما ورودی ها همچنان رو به افزایش است.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی اظهار داشت: ۷۰ مددجو در این استان سال گذشته از چرخه حمایتی این نهاد با بازتوانی خاص نظیر ازدواج و دریافت تسهیلات اشتغالزایی در سال های قبل و کسب درآمد خارج شدند.
امینی ادامه داد: یکهزار و ۶۸۲ مددجوی زیر پوشش این نهاد حمایتی سال گذشته تسهیلات اشتغالزایی دریافت کردند.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی توضیح داد: ۶۴۴ مددجو برای ایجاد اشتغال جدید و یکهزار و ۳۸ مددجو برای اشتغال تثبیتی مبلغ ۴۶ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی از محل اعتبارات تبصره ۱۶ قانون بودجه دریافت کردند.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: سقف وام اشتغالزایی مددجویان این نهاد حمایتی از ۲۰۰ به ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

زهرا امینی افزود: ۴۵۰ نفر از مددجویان این نهاد حمایتی سال گذشته برای دریافت وام اشتغال به بانک‌های عامل معرفی و تسهیلات دریافت کردند.

وی اظهار داشت: ۳۳۷ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال از سوی بانک مرکزی به بهزیستی استان مرکزی تخصیص داده شده که  ۱۳ بانک عامل پرداخت آن را بر عهده دارند.

وی اظهار داشت: این تسهیلات فقط برای اشتغال‌زایی و رفع بیکاری بوده و اعطای آن به صاحبان مشاغل دایر و فعال مجاز نیست.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: این تسهیلات از منابع مالی بند ب تبصره ۱۶  قانون بوجه سال جاری در بخش‌های کارآفرینی، راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک، توانمندسازی و خود اشتغالی معلولان پرداخت می‌شود.

امینی افزود: رویکرد این نهاد حمایتی توانمندسازی مددجویان است و در این زمینه اقدامات و حمایت‌ها باید به صورت علمی، مستمر و در دراز مدت باشد تا اشتغال فراهم شود.

وی اظهار داشت: ایجاد شرایط اشتغال برای مددجویان و کاهش اتکا به نهادها و موسسات خیریه از اهداف پرداخت تسهیلات اشتغال است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: بهزیستی در این راستا با کمک بانک‌های عامل استان سعی کرده این شرایط را برای مددجویان فراهم کند تا با دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی به خودکفایی برسند و از چرخه حمایت خارج شوند.

امینی افزود: توجه به اشتغال و توانمندسازی شغلی مددجویان و معلولان در سازمان بهزیستی از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است.

وی اظهار داشت: کمک به راه‌اندازی طرح‌های خود اشتغالی و تجهیز و توسعه زمینه‌های کسب و کار موجود و آموزش فنی حرفه‌ای از جمله راهکارهای خودکفایی معلولان است.

 

 کارآفرینی مطالبه جدی بسیاری از معلولان است

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اشتغال را مطالبه بسیاری از معلولان دانست و گفت: پاسخگویی مسوولان به این مطالبه و بسترسازی موثر برای حضور معلولان در عرصه کار امری ضروری است.

«علی‌اکبر کریمی» افزود: دستگاه‌های دولتی طبق سهمیه سه درصد ملزم به جذب افراد معلول هستند و باتوجه به محدودیت در به‌کارگیری این افراد لازم است بخش غیردولتی نیز اشتغال آنان را مورد توجه قرار دهد تا شاهد کارآفرینی توانجویان در تحقق جهش تولید باشیم.

وی اظهارداشت: بخش خصوصی و کارآفرین می‌تواند در جذب افراد معلول فعال و عملیاتی اقدام کند و دغدغه معیشتی این قشر را کاهش دهد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت به تنهایی نمی‌تواند در ارایه فرصت های اشتغال به قشر معلول اقدام کند، بنابراین باید از ظرفیت خیران و عرصه مردمی بیشتر بهره برد و هنر بهزیستی این است که ظرفیت این موسسات و خیران را با نیازها مرتبط کند و با ایجاد کارآفرینی به ویژه در حوزه اشتغال خانگی و مشاغل خُرد، ضمن ایجاد ارزش افزوده به معیشت این قشر نیز کمک شود.

اشتغال۴۰ درصد از کارآموزان فنی و حرفه‌ای استان مرکزی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی گفت: ۴۰ درصد از کارآموزان جویای کار در مراکز مهارتی این استان سال گذشته جذب بازار کار شدند.
سعیدرضا شاه محمدی  افزود: هر ۶ ماه یکبار رهگیری کارآموزان مراکز فنی و حرفه‌ای انجام می‌شود تا از ارایه آموزش‌ها و بکارگیری مهارت آموزان اطمینال حاصل شود.

وی اظهار داشت: دانشجویان، زندانیان، سربازارن پادگان ها و تحصیل کنندگان در مقطع کار و دانش باقی افرادی هستند که جذب کار نشدهاند و امکان فعالیت در واحدها صنعتی برای آنان فراهم نبوده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی گفت: کارآموزان دانش آموخته از مراکز فنی و حرفه‌ای استان در مشاغل خدمات خودرویی، آرایشگری، خیاطی و تعمیرات بکار گرفته شده اند.

شاه محمدی افزود: نبود تعامل بین صنعت و آموزش باعث شده تا مهارت آموزان این مراکز در بخش صنعت بکار گرفته نشوند که این ضعف نیازمند مشارکت هر دو بخش است.

وی اظهار داشت: در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده باید این نقیصه برطرف و برای تولید افزون از مهارت آموزان استفاده شود.

مدیر سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: ﻃﺮﺡ ﻣﻠﻲ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪ‌ﺳﺎﺯﻱ اقتصادی ﺯﻧﺎﻥ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﺧﺎﻧﻮاﺭ اﺳﺘﺎﻥ ﺑﺎ ﻛﺎﺭﻓﺮﻣﺎﻳﻲ ﻣﻌﺎﻭﻧﺖ ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﺧﺎﻧﻮاﺩﻩ ﺭﻳﺎﺳﺖ ﺟﻤﻬﻮﺭﻱ و ﻧﻆﺎﺭﺕ ﻭﺯاﺭﺕ ﺗﻌﺎﻭﻥ ﻛﺎﺭ و ﺭﻓﺎﻩ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺩﺭ اﺳﺘﺎﻥ ﻣﺮﻛﺰﻱ برای ۱۳۱ ﺯن ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﺧﺎنوار در سال گذشته شغل ایجاد کرد.

فاطمه غنی پور افزود: اﻳﻦ ﻃﺮﺡ ﺑﺎ ﻫﺪﻑ ﺧﻮﺩ اﺷﺘﻐﺎﻟﻲ ﺯﻧﺎﻥ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﺧﺎﻧﻮاﺭ و ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪﻱ اﺯ ﻇﺮﻓﻴﺖﻫﺎﻱ ﻣﺸﺎﻏﻞ ﺧﺎﻧﮕﻲ برای اﻳﺠﺎﺩ اﺷﺘﻐﺎﻝ ﭘﺎﻳﺪاﺭ و اﺗﺼﺎﻝ ﺑﻪ ﺑﺎﺯاﺭ ﻫﺪﻑ ﺩﺭ اﺳﺘﺎﻥ اﺟﺮا ﺷﺪ.

وی اظهار داشت: ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﻳﺠﺎﺩ اﺷﺘﻐﺎﻝ ﭘﺎﻳﺪاﺭ اﺯ اﻫﺪاﻑ اﺻﻠﻲ اﻳﻦ ﻃﺮﺡ و ﺭﻓﻊ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﻱ ﻣﻌﻴﺸﺘﻲ ﺯﻧﺎﻥ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﺧﺎﻧﻮاﺭ و ﻛﻤﻚ ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ اﺷﺘﻐﺎﻝ ﺯاﻳﻲ ﻣﺒﻨﺎﻱ اﻟﮕﻮﻱ ﻧﻮﻳﻦ ﻣﺸﺎﻏﻞ ﺧﺎﻧﮕﻲ ﺑﻮﺩﻩ اﺳﺖ.
ﻋﻀﻮ ﻫﻴﺎﺕ ﻋﻠﻤﻲ ﺟﻬﺎﺩﺩاﻧﺸﮕﺎﻫﻲ و ﻣﺪﻳﺮ اﺟﺮاﻳﻲ ﻃﺮﺡ ﻣﺬﻛﻮﺭ ﮔﻔﺖ: ﺩﺭ ﺭاﺳﺘﺎﻱ ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻲ ﻛﺮﺩﻥ ﻃﺮﺡ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻠﻲ ﻣﺸﺎﻏﻞ ﺧﺎﻧﮕﻲ ﺗﺎﻛﻨﻮﻥ ﻧﺸﺴﺖ ﻫﺎی ﺗﺨﺼﺼﻲ ﻣﺘﻌﺪﺩﻱ ﺑﺎ ﺻﺎﺣﺒﻨﻆﺮاﻥ و ﭘﻴﺸﺮاﻧﺎﻥ و ﻛﺎﺭآﻓﺮﻳﻨﺎﻥ ﺑﺮﮔﺰاﺭ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ.
غنی پور افزود: اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ اﺯ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﻣﺸﺎﻏﻞ ﺧﺎﻧﮕﻲ و اﺗﺼﺎﻝ ﺻﺎﺣﺒﺎﻥ ﻛﺴﺐ ﻭ ﻛﺎﺭ ﺑﻪ ﺑﺎﺯاﺭ ﻛﺎﺭ ﺑﺎ ﺑﻬﺮﻩ ﮔﻴﺮﻱ اﺯ ﺣﻀﻮﺭ ۱۵ ﭘﻴﺸﺮاﻥ ﺩﺭ ﺭﺷﺘﻪ ﻫﺎﻱ ﻓﺮﺵ ﺩﺳﺘﺒﺎﻓﺖ و ﺗﺎﺑﻠﻮ، ﻣﻴﻨﺎ ﻛﺎﺭﻱ ﺗﻮﻟﻴﺪ پوشاک ﺑﻴﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻧﻲ، ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ ﺩاﺭﻭﻳﻲ و ﮔﻴﻮﻩ ﺑﺎﻓﻲ اﺯ ﻣﺰﻳﺖ ﻫﺎﻱ اﻳﻦ ﻃﺮﺡ ﺑﻮﺩﻩ اﺳﺖ.
ﻭﻱ اظهار داشت: ﻣﺸﺎﻭﺭﻩ ﻫﺎﻱ ﻋﻤﻮﻣﻲ، اﺳﺘﻌﺪاﺩ ﺳﻨﺠﻲ، ﻣﻌﺮﻓﻲ ﺑﻪ ﭘﻴﺸﺮاﻧﺎﻥ، ﺑﺮﮔﺰاﺭﻱ ﺩﻭﺭﻩ ﻫﺎﻱ ﺁﻣﻮﺯﺷﻲ ﺗﺨﺼﺼﻲ ﺗﻮﺳﻄ ﭘﻴﺸﺮاﻧﺎﻥ، ﻛﻴﻔﻲ و ﺑﺮﻧﺪ ﺳﺎﺯﻱ، ﻛﻤﻚ ﺑﻪ ﺑﺎﺯاﺭﻳﺎﺑﻲ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ، ﺷﺒﻜﻪ ﺳﺎﺯﻱ و اﻳﺠﺎﺩ ﺯﻧﺠﻴﺮﻩ اﺭش براﻱ ﻣﺸﺎﻏﻞ ﺧﺎﻧﮕﻲ از جمله فعالیت های ﺟﻬﺎﺩ ﺩاﻧﺸﮕﺎﻫﻲ استان مرکزی در این طرح بوده اﺳﺖ.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: سال گذشته از راه اندازی ۱۱ طرح گردشگری در استان که در سامانه کارا ثبت شد ۱۵۴ شغل برای فعالان این صنعت به وجود آمد.

علیرضا ایزدی افزود: ۱۳۳ هزار و ۹۴۰ میلیون ریال تسهیلات برای این تعداد اشتغال توسط بانک ها به متقاضیان پرداخت شد.

وی اظهار داشت: ۴۵۱ شغل نیز در بخش صنایع دستی سال گذشته در استان با پرداخت چهار هزار میلیون ریال تسهیلات اشتغال ایجاد شد که شامل ۳۳۰ شغل در شهر و ۱۲۱ شغل است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: از محل تبصره ۱۸ نیز ۹ طرح گردشگری راه‌اندازی شده که یک هزار و ۲۳۳ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت و ۵۵۶ شغل ایجاد شد.

ایزدی افزود: تسهیلات حوزه صنایع دستی از ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون ریال بعد از آموزش و صدور پروانه پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: ۷۴۰ نفر از صنعتگران صنایع دستی استان سال گذشته ۱۷ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال تسهیلات دریافت کردند.

ایزدی افزود: آموزش بیش از ۸۳۰ نفر در حوزه صنایع دستی، ۸۰ نفر از شاغلان صنایع دستی (در رشته‌های قلمزنی، طراحی سنتی، معرق چوب و پیکرتراشی)، تجهیز کارگاه‌های صنایع دستی در شهرستان خمین و ساوه، تکمیل سه پرونده درجه هنری هنرمندان، تکمیل ۲ پرونده برای ثبت ملی میراث ناملموس، زنده کردن رشته سفال در روستای برجک، برگزاری بیش از ۵۰ نمایشگاه موقت در سطح استان و بهره مندی ۲۳۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی از بیمه روستاییان و عشایر از دیگر برنامه ها سال گذشته در این استان بوده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: ۲ هزار و ۱۶۵ میلیارد ریال در نیمه نخست سال گذشته در بخش گردشگری این استان سرمایه‌گذاری شد.

سید«حسن حسینی»  افزود: این میزان سرمایه‌گذاری‌ از سوی بخش خصوصی پی گرفته شده و ۶۸۴ فرصت شغلی ایجاد کرد.

وی اظهار داشت: این سرمایه‌گذاری‌ها در قالب ۳۵ طرح شامل ۲۰ مجتمع خدمات گردشگری، ۲ مکان بوم‌گردی، یک متل، ۱۰ سفرخانه سنتی و ۲ هتل در دست انجام است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: تاکنون برای سه  مورد از این طرح‌های سرمایه‌گذاری مجوز موفقت اولیه، ۲۵ طرح مجوز موافقت اصولی و هفت طرح مجوز ایجاد صادر شده است.

حسینی افزود: جذب سرمایه و ایجاد بستر مناسب توسعه گردشگری در استان سیاست اصلی اداره کل میراث فرهنگی استان است که با ادامه این روند، سهم مهمی از اشتغال در بخش گردشگری محقق می‌شود.
وی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری با تولید ثروت می‌تواند بیشترین نقش را در افزایش تولید ناخالص داخلی داشته باشد.

 

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت