شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۲۰:۵۵:۳۵

اشتغال جوانان و افزایش درآمدهای روستائیان مهم‌ترین دغدغه دولت است

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: اشتغال جوانان و افزایش درآمدهای روستائیان مهم‌ترین دغدغه دولت است.

اشتغال جوانان و افزایش درآمدهای روستائیان مهم‌ترین دغدغه دولت است

دغدغه دولت

اشتغال جوانان و افزایش درآمدهای روستائیان مهم‌ترین دغدغه دولت است

به نقل از تسنیم، سید ابوالفضل رضوی ظهر امروز در نشست تخصصی اشتغال روستایی استان که در استانداری مرکزی برگزار شد اظهار داشت: توسعه امری برنامه‌ای، هدف‌دار و بدون توقع بوده و عملی است با اراده و اختیار انتخابی و حرکتی جمعی که به منظور بهبود کمی و کیفی دائمی و مستمر زندگی افراد و جامعه انجام می‌شود.

وی افزود: هدف، عامل و مانع توسعه انسان است و جامعه توسعه‌یافته نیازمند انسانی توسعه‌یافته است که باید باورها، توانایی‌ها و خصلت‌های ویژه داشته باشد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه ویژگی‌های باوری انسان توسعه یافته باید بر مبنای خداباوری، عقل‌باوری و تغییر باوری باشد، این انسان باید از توانایی‌هایی اعم از برقراری ارتباط و تعامل با دیگران نیز برخوردار باشد.

رضوی بیان کرد: عوامل توسعه‌ای نقش بسیار موثری در سرنوشت همگانی دارند زیرا در پروژه‌های گذشته شاهد مواردی بوده‌ایم که بدون شناخت عوامل توسعه تنها سبب هدررفت وقت و منابع کشور شده و هزینه‌های دیگری را به کشور اعمال کرده که این موارد سبب بروز ناامیدی برای مردم و سلب اعتماد از آنها می‌شود ضمن اینکه این طرح‌ها هزینه‌های پنهان نام دارند.

وی ادامه داد: اگر هزینه‌هایی که دولت متقبل می‌شود با محاسبه و در حوزه ایجاد اشتغال صرف می‌شد اثرات دو چندان داشت  برای مثال اگر هزینه زندانی‌ها اعم از هزینه‌های نگهداری آنها در حوزه ایجاد اشتغال آنها صرف می‌شد تاثیرگذاری بهتری داشت.

اعتبارات امسال اشتغال روستایی در همه استان‌ها تا پایان سال پرداخت شود

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور عنوان کرد: بانک‌های مربوطه در حوزه تسهیلات اشتغال روستایی، موظف هستند تا پایان امسال اعتبارات امسال اشتغال روستایی همه استان‌ها را بپردازند و اگر این گونه نبود گزارش مربوطه از استان‌ها باید ارائه داده شود.

رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه 45 درصد تسهیلات اشتغال روستایی در کشور به مشاغل حوزه کشاورزی تعلق دارد و حوزه گردشگری بهره کمتری در این زمینه برده است، پیشنهاد می‌دهیم بانک‌های مربوطه پرداخت تسهیلات در حوزه مشاغل صنایع دستی و گردشگری را هم مدنظر قرار دهند.

وی اضافه کرد: خراسان جنوبی امسال در راستای دریافت اعتبار و ایجاد اشتغال روستایی رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده و تاکنون بالای 380 نفر اشتغال در مناطق روستایی ایجاد کرده است.

خراسان جنوبی در جذب تسهیلات اشتغال روستایی موفق عمل کرد

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تصریح کرد: این میزان اشتغال در استان خراسان جنوبی با اعطای 270 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی به وجود آمده و به سبب عملکرد موفق در این زمینه، مقرر شد به‌عنوان مشوق، سهم تسهیلات اشتغال روستایی این استان 50 میلیارد ریال افزایش یابد.

رضوی بیان کرد: استانداران اجازه دارند با ارزیابی شرایط استان خود در حوزه مشاغل روستایی، 20 درصد از سهم هر بخش را به سایر حوزه های مشاغل روستایی اختصاص دهند.

وی ادامه داد: ردیف بودجه طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری در سال 93 زنده شد، ردیف اعتباری بودجه در سال‌های 94، 95 تا سال 96 مبلغ دو هزار و 500 میلیارد ریال است که این نشان می‌دهد بحث اشتغال جوانان و افزایش درآمدهای روستائیان مهم‌ترین دغدغه دولت است.

5 میلیون شغل در سال‌های آینده در دنیا حذف می‌شود

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور عنوان کرد: در سال 93 با اجازه مقام معظم رهبری درخواست پول از صندوق توسعه ملی مطرح و در شورای اجتماعی کلید آن تایید و برای گرفتن مصوبه قانونی به مجلس فرستاده شد و برای نخستین بار  لایحه دوفوریتی برای اشتغال روستائیان با کارمزد تک‌رقمی در آذر‌ماه سال 95 ابلاغ شد و مجلس هم در اواخر مرداد طرح یک فوریتی آن را تصویب و در تاریخ 19 شهریورماه امسال به دولت ابلاغ کرد.

رضوی خاطرنشان کرد: این طرح صرفا مختص به روستائیان و عشایر بود که با مذاکراتی که برخی نماینده‌ها داشتند شامل شهرهای زیر 10 هزار نفر هم شد و ما با آگاهی این طرح را آغاز کردیم و تا آخر پاییز سال آینده روستائیان مهلت دارند تا اعتبار را جذب کنند.

وی اضافه کرد: در سال‌های آینده در دنیا 5 میلیون شغل حذف و 2 هزار و 100 شغل جدید ایجاد می‌شود زیرا شغل‌های سنتی هیچ آینده‌ای ندارند و باید به سمت ایجاد شغل‌های جدید برویم.

بازاریابی محصولات از اقدامات مهم در حوزه اشتغال روستایی است

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تصریح کرد: بازاریابی محصول از دیگر اقدامتی است که باید در این حوزه انجام داد، باید در این راستا به سرمایه‌گذاران هم مشورت بدهیم، سومین بحث موضوع آموزش بوده که پروژه‌های مشارکتی در اولویت و پروژه‌ای که محصول صادراتی داشته باشد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رضوی بیان کرد: بانک‌ها حق پرداخت تسهیلات به هیچ پروژه‌ای را تا زمانی که به تصویب کمیته 3 نفره سازمان برنامه‌ریزی و بودجه، معاونت دفتر امور روستایی و اداره کل کار و رفاه و تامین اجتماعی نرسیده ندارند، مدت بازپرداخت پروژه‌های سرمایه‌گذاری سه سال بوده که سال نخست، تنفس و مشارکت است و از سال چهارم به مدت 6 سال پرداخت اقساط شروع می‌شود که کارمزد این طرح 10 درصد است.

وی ادامه داد: نخستین وثیقه که توسط بانک‌های عامل باید مورد توجه قرار گیرد وثیقه محل اجرای پروژه است که اگر محل از رقم تسهیلات و کارمزد کمتر باشد امکان دریافت سفته یا سند ملکی و مسکونی روستایی وجود دارد و پذیرفتن هرگونه سند شهری تخلف محسوب می‌شود.

اجرای طرح تولید و اشتغال پایدار در مناطق روستایی نسبت به سال گذشته عقب است

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تصریح کرد: فرصت یک ماهه بانک‌ها به منظور توجیه مالی پروژه‌های معرفی شده و فرصت سه ماهه متقاضی تسهیلات برای تامین وثایق را می‌توان بخشی از الزامات این طرح دانست،  سازمان برنامه و بودجه و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم هم ناظر اجرای طرح هستند و در استان‌ها هم دفتر امور روستایی پیش‌برنده کار است و علاوه بر آن تشخیص پروژه با استان‌ها بوده و رسته‌های تعیین شده در طرح پیشنهادی است و تسهیلات می‌تواند به بخش‌های دیگر انتقال یابد.

رضوی بیان کرد: اگر یک روستا ظرفیت و امکان سرمایه‌گذاری دارد نباید منعی برای او قائل شد و هیچ پروژه ای بدون تایید سازمان برنامه و بودجه، دفتر امور روستایی و اداره کل کار تسهیلات دریافت نمی‌کند.

وی ادامه داد: در اجرای پروژه ارتقای تولید و اشتغال پایدار در مناطق روستایی و دشت‌ها در راستای اقتصاد مقاومتی نسبت به سال گذشته عقب هستیم و باید تلاش بیشتری انجام شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور عنوان کرد: میزان ارزش‌گذاری ملک از سوی بانک سینا پایین است که بر این اساس به منظور ارزیابی دقیق املاک به منظور قبول به عنوان وثیقه کارشناسانی با معرفی معاون عمرانی استان کار ارزیابی را به انجام می‌رساند.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت