شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۲۳:۰۴:۳۱

استقبال خوبی از طرح پیش فروش بلیت نوروزی در استان مرکزی نشده است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: امسال استقبال خوبی تاکنون از طرح پیش فروش بلیت نوروزی نشده است.

استقبال خوبی از طرح پیش فروش بلیت نوروزی در استان مرکزی نشده است

طرح پیش فروش بلیت نوروزی

استقبال خوبی از طرح پیش فروش بلیت نوروزی در استان مرکزی نشده است

به نقل ازتسنیم،با توجه به فرارسیدن نوروز و گرم شدن بازار مسافرت‌ها اهمیت خدمات حمل و نقل هم بیش از پیش مورد توجه و رصد قرار گرفته است.

از این رو لازم است که حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای ارائه خدمات مطلوب در این ایام و همچنین درراستای جلب رضایت مردم نسبت به بهبود خدمات حمل و نقل اقدام کند.

بنابراین اهمیت خدمات حمل و نقل در ایام نوروز بهانه‌ای شد تا خبرنگاران تسنیم در مصاحبه تفصیلی اقدامات انجام شده به منظور آمادگی مجموعه حمل و نقل استان برای سفرهای نوروزی را با “علی زندی‌فر” مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی به گفت‌و‌گو بنشینند.

مشروح گفت‌و‌گوی خبرنگاران تسنیم با مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی در زیر می‌آید:

تسنیم: به منظور آمادگی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی برای سفرهای نوروزی چه اقداماتی انجام شده است؟

زندی‌فر: تمام تمهیدات برای ایجاد سفری ایمن برای مسافران نوروزی اندیشیده شده است، طرح نوروزی از 24 اسفندماه آغاز شده و در استان مرکزی 50 شرکت حمل و نقل مسافری وظیفه جابه‌جایی مسافران را بر عهده دارن، بنابراین با این شرکت‌ها هماهنگی لازم برای جابه جایی ایمن و سفری آسان به عمل آمده است.

تسنیم: نحوه نظارت بر ناوگان حمل و نقل را به چه شکل انجام می‌دهید؟

زندی‌فر: پیش‌بینی شده تا در صورت نقص فنی اتوبوس‌ها در صورت لزوم اتوبوس جایگزین مسافران را به مقصد منتقل کند.

پنج شرکت امداد خودرو در استان فعال است و مانور آمادگی این شرکت‌ها هم انجام شده است، چهار تیم نظارتی، ناوگان حمل و نقل عمومی را در ایام نوروز نظارت و کنترل می‌کند.

این تیم‌های نظارتی علاوه بر ایمنی، تجهیزات و لاستیک و غیره بر فعالیت مجتمع‌های خدمات رفاهی استان از قبیل سوخت‌رسانی و وضعیت سرویس‌های بهداشتی و غیره را برای رفاه حال مسافران نظارت می‌کنند.

تسنیم: نحوه رسیدگی به شکایات به چه شکل انجام می‌شود؟

زندی‌فر: در سطح پایانه‌های مسافری نظرسنجی از طریق پرسشنامه انجام می‌شود و همچنین با ثبت شماره موبایل مسافران نوروزی یک نظرسنجی از طریق پیامک انجام می‌شود تا سطح ارائه خدمات مورد سنجش قرار گیرد.

 مسافران می‌توانند هر گونه  شکایت و اعتراض خود را از شرکت‌های مسافری، وضعیت اتوبوس‌ها و راننده با شماره 33130008-086 در میان بگذارند تا به شکایات آنها رسیدگی شود.

تسنیم: آیا پیک سفرها و پرترددترین روزها پیش‌بینی شده است؟

زندی‌فر: بخشی از سفرهای نوروزی از روزهای پنجشنبه و جمعه 24 و 25 اسفندماه  96 شروع شده و از روز دوشنبه 28 اسفندماه ترددها افزایش یافته و همچنین با توجه به وجود تنها یک روز تعطیل رسمی در هفته دوم تعطیلات انتظار می‌رود بخشی از سفرهای بازگشتی و موج دوم سفرهای رفت از روز جمعه 3 فروردین شروع و در روز شنبه افزایش قابل توجهی پیدا کند.

در روز چهارشنبه 8 فروردین‌ماه با توجه به تعطیلات موجود پرترددترین روز تعطیلات  پیش‌بینی می‌شود و در سفرهای بازگشتی نیز در روزهای، شنبه و یکشنبه 11 و 12 فروردین‌ماه ترددها افزایش ‌یافته و تا روز جمعه 17 فروردین‌ماه هم ادامه دارد.

محدودیت‌های ترافیکی برای وسایل نقلیه سنگین در تمام محورهای کشور در روزهای اوج ترافیک اعمال می شود، که در این راستا در استان مرکزی هم تنها محدودیت ترافیکی برای وسایل نقلیه سنگین در محور قدیم ساوه- همدان اعمال می‌شود و رانندگان برای اطلاع از سایر محدودیت‌های ترافیکی می‌توانند با تلفن گویای 141 تماس حاصل کنند و یا  با مراجعه به سایت مرکز مدیریت راه‌های کشور به آدرس: www.141.ir مطلع شوند.

 هر سال آمار جابه جایی مسافران نوروزی از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی 10 درصد کاهش پیدا می‌کند، در طرح نوروزی سال 92 از مبداء استان مرکزی بالغ بر 380 هزار نفر جابه‌جا شده‌اند در حالی که این تعداد در سال 96 به 178 هزار نفر کاهش یافته و امسال نیز استقبال خوبی تاکنون از طرح پیش فروش بلیت نوروزی نشده است.

به طور متوسط 8 تا 9 هزار نفر در روز از مبدا استان جابه‌جا می‌شوند که سهم جابه‌جایی مسافر از طریق اتوبوس 48 درصد، مینی‌بوس 36 درصد و سواری 16 درصد است.

تسنیم: میزان ترددهای استان در طرح نوروزی سال گذشته چقدر بوده است؟

زندی‌فر: متوسط ضریب اشغال صندلی برای ناوگان حمل و نقل عمومی در نوروز 70 درصد است و در طرح نوروزی سال گذشته 12 میلیون و 400 هزار تردد انجام شد که روزانه تردد 500 تا 600 هزار وسیله نقلیه را شامل می‌شود.

سهم وسیله نقلیه از این ترددهای نوروزی 11 درصد بوده و سرعت متوسط این ترددها 87 کیلومتر بر ساعت بوده و استان مرکزی از نظر میزان تردد وسایل نقلیه در ایام نوروز رتبه 10 کشور را داشته است.

بیشترین مسافر جابه جا شده از مبدا استان را به ترتیب مسافران به استان‌های تهران، قم، اصفهان، خراسان رضوی، البرزٰ، همدان و ایلام به خود اختصاص داده‌اند.

تسنیم: اهم اقدامات قابل انجام در طول طرح ستاد نوروزی را تشریح کنید.

زندی‌فر: کنترل و نظارت بر یگان‌های امداد خودرو ، کنترل مدیران فنی در حمل و نقل کالا و مسافر، کنترل ونظارت فنی بر ناوگان حمل ونقل عمومی، پیش فروش بلیت مسافری از 17 بهمن‌ماه 96 تا 15 فروردین‌ماه سال 97، تامین ناوگان مورد نیاز در ایام پیک سفروهمچنین مسافران در راه مانده، نظارت بر ارتقای سطح خدمات پایانه مسافربری با همکاری سازمان پایانه‌های شهرداری، تعیین لیست کشیک نوروزی، تاکید بر فراهم کردن امکانات لازم برای افزایش فروش اینترنتی بلیط اتوبوس از جمله اقدامات در قالب این طرح هستند.

از دیگر اقدامات مهم می‌توان به رسیدگی و نظارت بر وضعیت خدمات مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌راهی، تشکیل تیم نظارتی در زمینه کنترل پلیس راهی و نامحسوس ناوگان حمل ونقل عمومی به‌ویژه ناوگان مسافری، بازدید از مراکز معاینه فنی و نظارت بر عملکرد این مراکز و برگزاری کمیسیون‌های رسیدگی به تخلفات شرکت‌های مسافری و رانندگان در ایام نوروز اشاره کرد.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت