جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۵:۲۷:۲۰

اروپا برای حفظ منافع خود در برجام، برخلاف آنچه آمریکا برایش دیکته کرده عمل نمی‌کند/پیوستن ایران به FATF گره‌‌گشای مشکلات کشور نیست

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهای اروپایی در ادامه برجام اولویت را حفظ منافع خود در نظر می‌گیرند، گفت: در حقیقت براساس این مهم منافع‌شان ایجاب می‌کند که رفتاری جدای از آنچه که آمریکا برایشان دیکته کرده است را اجرا نکنند.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی:

اروپا برای حفظ منافع خود در برجام، برخلاف آنچه آمریکا برایش دیکته کرده عمل نمی‌کند/پیوستن ایران به FATF گره‌‌گشای مشکلات کشور نیست

FATF

اروپا برای حفظ منافع خود در برجام، برخلاف آنچه آمریکا برایش دیکته کرده عمل نمی‌کند/پیوستن ایران به FATF گره‌‌گشای مشکلات کشور نیست

علی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص بیانیه سست و غیر قابل اتکای اتحادیه اروپا در پایان نشست مشترک برجام گفت: باتوجه به سبقه‌ تاریخی که از کشورهای اروپایی داریم این قابل پیش‌بینی بود که اتحادیه اروپا در ادامه برجام چنین بیانیه‌ای را صادر می‌کند.

ابراهیمی با بیان اینکه کشورهای اروپایی جزو متحدین آمریکا هستند، اظهار کرد: به دلیل حجم بالای مراودات تجاری که اروپایی‌ها با آمریکا لذا برای حفظ منافع خود، خیلی قدرت مانور برای برآورده کردن توقعات جمهوری اسلامی ایران در مسئله برجام را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه کلیات رفتار اتحادیه اروپا نسبت ایران، تفاوت خیلی جزئی با رفتار آمریکا نسبت به ایران دارد، گفت: علت این تفاوت را می‌توان در این موضوع خلاصه کرد که خصومت آمریکا نسبت به ایران واضح و آشکارتر است ولی کشورهای اروپایی این خصومت خود را کمتر آشکار کرده‌اند.

بعید است که اروپا در برجام بماند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: بعید است که کشورهایی اروپای با خروج آمریکا از برجام و عدم همراهی اتحادیه اروپا بر قرارداد خود در مسئله برجام پایبند بمانند.

ابراهیمی تاکید کرد: در حقیقت با روابطی که بین کشورهای اروپایی و آمریکا وجود دارد، کشورهای اروپایی توان همراهی با جمهوری اسلامی ایران را ندارند و از سوی دیگر قدرت مقابله با تصمیمات آمریکا را هم ندارند.

اروپا برای حفظ منافع خود در برجام، برخلاف آنچه آمریکا برایش دیکته کرده عمل نمی‌کند

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی در ادامه برجام اولویت را حفظ منافع خود در نظر می‌گیرند، گفت: در حقیقت براساس این مهم منافع‌شان ایجاب می‌کند که رفتاری جدای از آنچه که آمریکا برایشان دیکته کرده است را اجرا نکنند.

با خروج آمریکا از برجام؛ شکاف رفتاری و گفتاری اتحادیه اروپا را شاهد هستیم

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با یادآوری این موضوع که در مدتی که آمریکا از برجام خارج شده است، شاهد شکاف گفتاری و رفتاری اتحادیه اروپا نسبت به موضوع برجام بوده ایم، اظهار کرد: ارائه بیانیه روز گذشته نشست مشترک برجام این موضوع را ثابت کرد که نارضایتی اروپایی‌ها از آمریکا برای خروج از برجام از روی ناچاری و از سر اجبار است تا بتوانند منافع خود را کسب کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی در ادامه برجام راه را برای دولت باز گذاشته است و تاکید کرده در این خصوص اقدامات متقابل را انجام دهد؛ همچنین در روزهای آتی پیشنهاد اروپا در سطح عالی کشور بررسی و تصمیم گیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در برجام به همه دنیا ثابت کرد که به تعهدات خود پایبند است، افزود: علیرغم موج تبلیغاتی که علیه جمهوری اسلامی ایران در دنیا انجام شده بود و از ایران به عنوان خطری برای دنیا نام برده بودند، ایران با رفتار منطقی خود این تبلیغات گسترده را خنثی کرد.

تهدیدات، فرصتی برای پیشبرد اهداف نظام است/پیوستن ایران به FATF گره‌ای از مشکلات کشور باز نمی‌کند

ابراهیمی به اعمال تحریم های جدید آمریکا اشاره کرد و افزود: هر چند در ابتدا اعمال تحریم جدید،  مشکلاتی را برای کشور و ملت به همراه دارد ولی با اتحاد و انسجام و اتخاذ تدابیر لازم می توان این تهدید را تبدیل به فرصتی برای پیشبرد اهداف نظام دانست.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در خصوص پیوستن ایران به FATF در این شرایط گفت: پیوستن ایران به FATF در این شرایط، محدودیت های را برای کشور ایجاد خواهد کرد و می‌توان اینگونه بیان کرد که پیوستن ایران به FATF در این شرایط که تحریم ها یکطرفه اعمال می شود هیچ مشکلی را از کشور حل نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون سازمان FATF پیوستن ایران به «قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» را  ۴ ماه به تعویق انداخته و در داخل هم این مسئله مسکوت گذاشته شده است که با توجه به اتکا رفتار اروپا در برجام هفته آینده مورد ارزیابی بیشتری قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت