یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۳:۵۱:۴۱

احتمال وقوع عملیات نظامی آمریکا در عراق/معنای تحرکات اخیر آمریکا در عراق چیست؟

سردبیر القبس نوشته است: «آمریکا تا ۷۲ ساعت آینده به عملیات گسترده‌ای علیه نیروهای مقاومت زیر نظر سپاه پاسداران ایران در عراق دست خواهد زد».

زیر سایه موج اخبار کرونایی؛

احتمال وقوع عملیات نظامی آمریکا در عراق/معنای تحرکات اخیر آمریکا در عراق چیست؟

طی روزهای گذشته تحرکات آمریکایی ها در عراق با  پوشش عقب نشینی نیروهای امریکایی و تحویل پایگاه های آن به ارتش عراق در حال انجام است که به عقیده بخشی از تحلیل گران، این تحرکات تصادفی و برای انجام عملیات استقرار مجدد نیروهایش و جابجایی آنها نیست، بلکه آمریکا اهداف دیگری را دنبال می‌کند و سعی دارد به آن دست یابد.

حضور گسترده بالگردهای آپاچی در عراق
در همین باره، شبکه خبری الحدث شامگاه دوشنبه در گزارشی به نقل از منابع خبری در آمریکا و عراق از احتمال آغاز عملیات گسترده نیروهای آمریکایی با نام «طلوع نور» علیه شبه نظامیان شیعی در عراق خبر داد.

الحدث در این گزارش اعلام کرد که سخنگوی نیروهای آمریکا در عراق گفته است بهتر است مردم از پایگاه و مراکز شبه نظامیان دور باشند.

از سوی دیگر، «عبدالله غازی» سردبیر القبس در اکانت توئیترش نوشته است: «آمریکا تا ۷۲ ساعت آینده به عملیات گسترده‌ای علیه نیروهای مقاومت زیر نظر سپاه پاسداران ایران در عراق دست خواهد زد».

این شبکه خبری همچنین یادآور شد که از زمان جنگ آمریکا و عراق پس از حمله به کویت، این حجم از حضور بالگردهای آپاچی و پهپادهای آمریکا بر فراز بغداد و عراق تاکنون سابقه نداشته است.

تروریست‌های آمریکایی در عراق سیستم های پاتریوت را مستقر می کنند
نظامیان ارتش آمریکا روز دوشنبه سیستم دفاع هوایی پاتریوت را در پایگاه عین الاسد واقع در عراق مستقر کردند.

بر اساس این گزارش در حال‌حاضر نظامیان آمریکایی در پایگاه عین الاسد مستقر هستند.

همچنین سیستم دفاع موشکی پاتریوت در پایگاه حریر واقع در اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق در حال استقرار است.

قرار است بخش های دیگر از این سیستم دفاعی که همچنان در کویت مستقر است به عراق منتقل شود.

لازم به ذکر است پیش از این شبکه خبری الحدث شامگاه دوشنبه در گزارشی به نقل از منابع خبری در آمریکا و عراق از احتمال آغاز عملیات گسترده تروریستهای آمریکایی با نام «طلوع نور» علیه نیروهای حشد شعبی در عراق خبر داده بود.

پیام آمریکا به عادل عبدالمهدی در خصوص حمله به مواضع حشد شعبی

«کمال الحسناوی» از فرماندهان الحشد الشعبی و دبیرکل جنبش «الابدال» عراق در گفت‌وگویی از تهدید آمریکا برای هدف قرار دادن گروههای مقاومت سخن گفت.
او به وبسایت بغداد الیوم گفت که «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر مستعفی عراق پیام‌هایی از جانب آمریکا در خصوص حمله به گروههای مقاومت و حشد شعبی دریافت کرده است.

الحسناوی همچنین گفت که سیاسیون عراقی از اقدامات آمریکا در هنگام خروج از برخی پایگاهها نگرانند و این خروج را به حساب آمادگی آمریکا برای حمله به الحشد الشعبی می‌گذارند.

او هدف آمریکا از دادن این پیام به عبدالمهدی را ایجاد ترس در میان نیروهای عراقی عنوان کرد تا از این رهگذر، عقب‌نشینی نیروهای آمریکا در آرامش صورت گیرد و این تهدیدات همچنین با این قصد و نیت است که القاء شود آمریکا هنوز قدرتمند و مسلط بر اوضاع است و ترسی از گروههای مقاومت ندارد.

الحسناوی افزود: «ما نیروهای مقاومت در برابر آمریکا هستیم و نیروهای آمریکایی را ضعیف می دانیم و آن‌ها توانایی پاسخ گویی به گروههای مقاومت را ندارند».

دبیرکل جنبش الابدال عراق عقب‌نشینی آمریکا از برخی پایگاهها در این کشور را کاستن از فشارها بر خود و دوری از تلفات جانی در هنگام حملات دانست.

سخنان این فرمانده الحشد الشعبی در خصوص پیام آمریکا به نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق پس از آن صورت می‌گیرد که عبدالمهدی امروز نسبت به پروازهای بدون مجوز ائتلاف آمریکایی در نزدیکی مناطق نظامی به شدت ابراز نگرانی کرد.

گردان‌های حزب‌الله: تحرکات اخیر آمریکا در عراق اتفاقی نیست
«محمد محیی» سخنگوی گردان های حزب الله عراق روز دوشنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که تحرکات آمریکا (عقب نشینی نیروهای امریکایی و تحویل پایگاه های آن به ارتش عراق) تصادفی و برای انجام عملیات استقرار مجدد نیروهایش و جابجایی آنها نیست، بلکه آمریکا اهداف دیگری را دنبال می‌کند و سعی دارد به آن دست یابد.

وی تصریح کرد: اما آمریکا به خوبی می داند که گروه های مقاومت عراق مانع محکمی در برابر طرح ها و سناریوهای آن هستند.

سخنگوی گردان های حزب الله عراق افزود: ما هر باری که نیروهای آمریکایی را هدف قرار می دهیم، به صراحت مسئولیت آن را می پذیریم. گروه های مقاومت عراق برای پاسخ به هرگونه حمله آمریکا یا اصرار بر ابقای نیروهای آمریکایی در خاک عراق آمادگی کامل دارند.

وی گفت: واشنگتن به خوبی می داند که گردان‌های حزب الله اولین مانع اجرای سناریوهای آمریکایی در خاک عراق است و به همین دلیل سعی در تضعیف آن را دارد.

محمد محیی تاکید کرد که دولت آمریکا تلاش می‌کند از بحران بزرگ کرونا فرار کند و دونالد ترامپ دریافت که در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری شکست خواهد خورد.

پنجشنبه هفته گذشته «مایلز کاگینز» سخنگوی ائتلاف بین‌المللی موسوم به ائتلاف ضد داعش در توئیتی نوشت: فرماندهی نیروهای ائتلاف مقرهای این ائتلاف در پایگاه‌های عراق را به وزارت دفاع تحویل می‌دهد و صدها سرباز و مستشار نظامی، عراق را موقتاً برای حفظ سلامتی خود از ویروس کرونا ترک می‌کنند. در همین راستا، این ائتلاف پایگاه هوایی «القیارة» در جنوب موصل در استان نینوی را به نیروهای امنیتی عراق تحویل داد.

سخنگوی ائتلاف آمریکایی: در عراق و سوریه می‌مانیم
سخنگوی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش می‌گوید که این ائتلاف آموزش نیروهای عراقی را به دلیل کرونا و به صورت موقت متوقف کرده است.

«مایلز کاگینز» سخنگوی ائتلاف بین المللی ضد داعش درباره عقب نشینی نیروهای ائتلاف از چندین پایگاه نظامی در عراق گفت: «ائتلاف چند ماهی بود برای تحویل این پایگاه‌ها به نیروهای عراقی برنامه داشت و این قضیه ارتباطی با شیوع کرونا ندارد».

او حضور عناصر باقیمانده از داعش در کوه‌های حمرین، قرجوغ، نینوی، الانبار و شمال بغداد را بهانه ادامه حضور ائتلاف در عراق خواند و گفت:« شراکت ما با نیروهای امنیتی عراق به منظور مطمئن شدن از ناتوانی داعش در تسلط بر جایی است و از همین رو در اتاق عملیات مشترک به دنبال سرکوب نهایی داعش هستیم».

به گزارش پایگاه خبری رووداو، کاگینز تعلیق موقت آموزش نیروهای عراقی و پیشمرگه  به دلیل شیوع ویروس کرونا در عراق را تایید کرد و گفت: کارکنان ائتلاف بین المللی به محض رسیدن به عراق و منطقه کردستان به قرنطنینه فرستاده شدند.

او بر ادامه حضور نیروهای ائتلاف در عراق تاکید کرد و افزود: «احتمال می‌رود که آموزش نیروهای عراقی پس از پایان ماه رمضان از سر گرفته شود اما دلیل تعلیق فعلی شرایط بهداشتی حساس در عراق است واهتمام ما به سلامت جان نیروهایمان است».

ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش بیش از یک هزار و ۱۰۰ نظامی در منطقه کردستان عراق دارد که از اتباع کشورهای مختلف هستند.

کاگینز درباره ادامه حضور نیروهای ائتلاف در سوریه و حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه گفت:« ائتلاف یک پایگاه کوچک در مقر قسد دارد و ما به فعالیت خود در آنجا ادامه خواهیم داد که از جمله آن حفاظت از چاه های نفتی است که داعش می خواهد از آن برای تامین مالی حملات خود استفاده کند».

ائتلاف آمریکایی ظرف یکی دو هفته اخیر از برخی پایگاه‌هایش در عراق عقب نشینی کرده است و برخی منابع عراقی می‌گویند بیم آمریکا از ادامه حملات مقاومت به این پایگاه‌ها دلیل آن بوده است.

آمریکا از عراق خارج شود وگرنه مردم عراق اخراج‌شان می کنند
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به برخی تحرکات در عراق از سوی آمریکا واکنش نشان داد.

وی نوشت: هرگونه اقدام نظامی آمریکا در عراق مانند حمله به داعش است.ترور و تجاوز در شکل دولت و گروه فرقی ندارد. آمریکا از عراق خارج شود وگرنه مردم عراق اخراج‌شان می کنند.

واکنش عشایر دیالی به تهدیدات آمریکا علیه الحشدالشعبی
سرتیپ «علی محمود الربیعی» مدیر امور عشایر دیالی بر مخالفت با هر گونه تهدیدی علیه سازمان الحشد الشعبی تأکید کرد.

الربیعی در مصاحبه با وبگاه «المعلومه» گفت که الحشد الشعبی یک گروه ملی است که خون‌های پاکی را در راه آزادسازی کشور از تروریست‌های داعش، اعطا کرده است.

او افزود که عشایر دیالی با هر گونه تلاشی برای هدف قرار دادن نیروهای مجاهد الحشد الشعبی و یا هر تهدیدی علیه هر یک از رهبران آن مخالف است و هر گونه اقدامی علیه الحشد الشعبی اقدام علیه همه عراقی‌هاست.

الربیعی همچنین گفت که خروج نظامیان آمریکا از عراق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به ثبات و امنیت کشور منجر می‌شود و الحشد الشعبی موافق خروج این نظامیان است به خصوص اینکه ارتش، الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی قادر هستند نبرد مقابله با تروریسم را ادامه داده و بدون دخالت آمریکا و غیره بر آن پیروز شوند.

احتمال درگیری وجود دارد اما امریکا در موضع دفاعی است
مهدی محمدی، کارشناس مسائل بین المللی در تحلیلی پیرامون تحرکات آمریکایی ها  در صفحه شخصی خود نوشت: درباره عراق، روزنامه های امریکایی می گویند پنتاگون دستور آمادگی برای عملیات تهاجمی علیه کتائب حزب الله را داده است. در عمل اما، آنچه می بینیم تلاش پیگیر امریکا برای منتقل کردن نیروهای خود به پادگان های امن با هدف کاهش آسیب پذیری در مقابل حملات پی در پی موشکی است. واشینگتن تصور می کرد پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس نفوذ ایران در عراق یک شبه صفر می شود، حشد فرو می پاشد و سیاستمداران عراقی هم بالکل فرمان بر امریکا می شوند. قضایا ظاهرا طور دیگری پیش رفته. امریکا قادر به انتصاب نخست وزیر مدنظر خود نیست و عملا عادل عبدالمهدی ابقا شده، گروه های شیعه منسجم تر شده و رویکرد عملیاتی علیه امریکا پیدا کرده اند، و تهاجمی مستمر و ظاهرا تمام نشدنی علیه نیروهای امریکایی آغاز شده. در واقع، قضیه اینطور است تا چند ماه قبل امریکا در عراق تلفات نمی داد اما حالا می دهد. این احتمال که امریکا قصد عملیات نظامی علیه کتائب در روزهای آینده داشته باشد وجود دارد اما به یاد بیاورید که ارتش امریکا همین چند هفته قبل پادگان های حشد را بمباران کرد به این امید که در مقابل حملات علیه نیروهای خود ‘بازدارندگی’ ایجاد کند اما تنها نتیجه ای که گرفت افزایش حملات بود. اکنون هم وضعیت تغییر اساسی نکرده. برخلاف آنچه رسانه ها می گویند هدف راهبردی امریکا درگیر شدن با حشد نیست، بلکه امریکا بیشتر دنبال آن است که سریال حملات علیه نیروهای آن متوقف شود و یکی از راه های رسیدن به این هدف را ایجاد بازدارندگی از طریق ‘تهدید معتبر به تلافی’ می داند؛ چیزی که تا امروز کارساز نبوده و پس از این هم نخواهد بود. بنابراین، احتمال درگیری وجود دارد اما امریکا در موضع دفاعی است و به صحنه ای کشانده شده که موضع راهبردی آن را روز به روز ضعیف تر خواهد کرد. تلفات امریکایی هر چه زمان به انتخابات ۲۰۲۰ نزدیک تر شود، برای ترامپ مهلک تر خواهد بود. توان نامتقارن را نیز با عملیات متعارف نمی توان مهار کرد.

ماجراجویی در عراق با واکنش فلج‌کننده در نقطه‌ای دیگر همراه خواهد بود
در همین باره، هادی محمدی تحلیل گر مسائل منطقه در تحلیلی نوشته است: یک گزارش مطبوعاتی چند روز قبل و به نقل از مقامات آمریکایی و پنتاگون، حکایت از ایجاد آمادگی برای حمله به «کتائب حزب الله» عراق و مقاومت در این کشور داشت.

این در حالی بود که آمریکا پایگاه های فرعی و محدود خود در القیاره، کی وان(k1) و القائم را تخلیه و در پایگاه های تاجی و برخی دیگر از پایگاه ها، کاهش و یا جابجایی نیرو به عین الاسد را اجرا کرده و کارمندان سفارت در بغداد و کنسولگری در اربیل را از عراق خارج کرده است. این رخداد که تلاش شد، هراس در عراق را دامن بزند، در ابعاد تاکتیکی و راهبردی دارای مفهوم و ارتباط ویژه ایست.

۱- اقدام تروریستی آمریکا در شهادت رساندن سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس که رفتاری غیرقانونی و تروریستی و مداخله گرانه و نقض حاکمیت عراق محسوب می‌شد به راهبرد اخراج آمریکا منتهی و به جز واکنش اولیه ایران در عین الاسد، به مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج سریع این نیروها و تکلیف دولت عراق مبنی بر ضرورت پیگیری این مصوبه، رسید.

آمریکا دچار سردرگمی شدیدی در عراق شد و دست به اقدامات متناقض زد، که شامل تهدید و تمرد از قواعد همکاری طبیعی بین آمریکا و عراق بود ولی مقامات آمریکایی از عزم خود مبنی بر ماندن در عراق سخن راندند. به موازات اقدامات آمریکا، هشدار و نوعی آمادگی هوشمندانه در نیروهای مقاومت عراقی و دیگر دستگاه‌های مسئول عراقی به اجرا گذاشته شد. هدف قرار دادن پایگاه های ارتش و حشدالشعبی موجب همگرایی و همکاری بیشتر بین این دو سازمان نظامی عراقی و عزم بیشتر برای اخراج آمریکا گردید.

لذا آمریکا دست به اقدامات نقض حاکمیتی بیشتر در عراق زده و بدون هماهنگی با فرماندهی نظامی و ارتش عراق، پروازها و جابجایی و تقویت پایگاه‌ها خود در عراق را به اجرا گذاشت و پروازهای شناسایی بر روی پایگاه های ارتش و حشدالشعبی را افزایش داده که با اعتراض حکومت عادل عبدالمهدی روبه‌رو شد.

۲- به موازات اقدامات نظامی در عراق، آمریکا تلاش کرد، از طریق رهبران سازش‌کار و یا وابسته و یا نفوذی‌های خود در دستگاه اطلاعاتی عراق در مسیر تعیین نخست وزیر جدید کارشکنی و یا مداخله جدی نمود نموده و افراد وابسته به آمریکا را بر رهبران عراقی تحمیل نماید. این پروژه نیز آنچنان رسوا و فاقد وجاهت پیش رفت‌ که امید آمریکا در این عرصه نیز به حداقل تنزل پیدا کرد.

۳- اقدامات امنیتی در عراق، فضای سنگینی را علیه نیروها و پایگاه‌های نظامی آمریکا، ثبت کرد و مجموعه متغیرهای سیاسی، نظامی و امنیتی، در مسیر مطلوب آمریکا به پیش نرفت. از آنجا که آمریکا، صراحتاً از چشم داشت تجاوزکارانه به نفت و ثروت عراق سخن گفته بود و جنگ بیولوژیک کرونایی نیز، همبستگی عراقی را افزایش و موقعیت اجتماعی و سیاسی حشدالشعبی را ارتقا داد، آمریکا و سعودی به جنگ قیمت نفت روی آورده که آن هم به چشم انداز مطلوب دست نیافت.

۴- آنچه از طرف آمریکا در عراق و انتقال بخشی از نیرو و تجهیزات خود به شمال سوریه و شرق فرات ملاحظه می‌شود، یک استراتژی منطقه ایست که با اقدامات چند ماه اخیر در پرونده یمن تکمیل می شود. آمریکایی توازن قدرت کلان و تاکتیکی در یمن را به شدت به زیان خود و هم‌پیمانان سعودی، اماراتی، اسرائیلی و انگلیسی ارزیابی کردند، و در واکنش به اقدام فقدان امنیت نظامیان، ناوها و پایگاه‌های خود در بحرین و ناوگان پنجم دریایی خود و دیگر پایگاه‌های مستقر در عربستان و امارات و … به شکل چراغ خاموش، استقرار در جزیره سقطره و تعدادی دیگر از جزایر دریای سرخ و بنادر عدن و مکلا و… را به عنوان جایگزین، و توانمندی‌های خود در خلیج فارس در نظر گرفتند.
آمریکا و ترامپ که باج خواهی جهانی را در سال‌های اخیر علنی‌تر از قبل به اجرا می‌گذارند، غارت نفتی و گازی یمن را در دستور کار قرار دادند و به موازات قلدری و استقرار در آبراه استراتژیک باب‌المندب، دریای سرخ و بخش جنوبی دریای عمان، استقرار در استان‌های نفت‌خیز یمن به عنوان اولویت فوری تعیین شد و لذا «گریفیتس» نماینده دبیرکل با نگرانی از پیشروی‌های ارتش و انصارالله یمن به سمت استان مآرب، خواستار آتش بس فوری گردید.

مآرب، شاهراه نفتی در بین استانهای  یمن و در مسیر انتقال نفت و گاز به دریای عمان و دریای سرخ قرار دارد. از نگاه آمریکا و غرب، همانگونه که آشوب در لیبی و تسلط بر منابع نفتی باید بخشی از برنامه‌های جهانی آمریکا در مدیریت نفت و قیمت آن و اقتصاد کشورها باشد، تسلط بر منابع عظیم گازی و نفتی یمن، حلقه تکمیلی برنامه جهانی آمریکاست. لذا با واکنش ناوگان روسیه در باب المندب و تا حدودی چین در این آبراه ها مواجه شده است.

۵- اگر قرار باشد که پنتاگون و ترامپ از مشغله‌های دولت‌های منطقه در جنگ بیولوژیک برای هدف قرار دادن مقاومت منطقه‌ای بهره بگیرد، واکنش‌های مقاومت نیز منطقه ای و استراتژیک خواهند بود.

عملیات موشکی و پهپادی در ریاض، جیزان، نجران و عسیر که در دو روز گذشته از سوی انصارالله و ارتش یمن به اجرا در آمد، دارای پیام و کارکردهای تاکتیکی و استراتژیک هستند.

این عملیات از یک سو در پاسخ به تجاوزات روزانه ائتلاف سعودی و بمباران همه مناطق  یمن و مجبور کردن آنها به شرایط آتش بس در یمن است و از سوی دیگر، پیامی راهبردی، دارد.

آمریکایی‌ها که با خروج از خلیج فارس، نیروها و ناوگان خود را از مرزهای امنیتی ایران دور کرده ولی از تهدیدات روزانه در منطقه دست برنمی‌دارند، آنها به خوبی از شعاع عملیاتی موشک ها و پهپادهای یمنی با هدف قرار دادن ریاض مطلع هستند و می دانند که پایگاه‌های آمریکایی در سقطره و مکلا و دریای سرخ و شبوه و حضرموت و مهره در شعاع محدودتری قرار دارند.

این پیام نامرئی ولی محسوس، به خوبی تأکید دارد که به جز آسیب پذیری راهبردی حاکمان وابسته در ریاض و امارات، هرگونه ماجراجویی در عراق و اجرای عملیات احتمالی نظامی، اطلاعاتی و امنیتی و ربایش و ترور و یا فراری دادن چند هزار داعشی از زندانی‌های آمریکا در جنوب حسکه و یا جلوگیری از پایان جنگ یمن که وارد سال ششم شده است، می تواند خسارت و پیامدهای راهبردی برای آمریکا و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن در بر داشته باشد.

امروز رخدادهای منطقه در غرب آسیا، شرایط پیچیده ای دارند و نمی‌توانند غیرمرتبط تحلیل شوند. هر کنش و رفتار غیرعادی از سوی آمریکا و متحدان آن، می‌تواند با واکنش هم طراز و متناسب در نقطه ای دیگر از منطقه مواجه شود. همان گونه که پرونده یمن، خلبان صهیونیستی که اسیر در دست ارتش یمن و انصارالله است، با فلسطینی‌های دستگیر شده در عربستان معاوضه می شوند، ماجراجویی در عراق و خارج شدن از قواعد بازی در عراق نیز، واکنش فلج کننده در یک نقطه دیگر از منطقه در بردارد.

این بازدارندگی و موازنه قدرت برتر مقاومت، منحنی صعودی و فزاینده خود را در مقابل امریکا و متحدانش با شتاب به پیش می‌برد. و از یک مدیریت هوشمند منطقه ای و قدرتمند برخوردار است.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت