دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۱:۰۹:۰۹

احتمال ابطال آرای انتخابات شوراها در برخی شعب استان

تخلفات انتخابات شورای اسلامی در استان مرکزی به صورتی بود که هیات نظارت خبر از احتمال ابطال صندوق رای در برخی از شعبه ها به صورت محدود داد.

رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان مرکزی:

احتمال ابطال آرای انتخابات شوراها در برخی شعب استان

احتمال ابطال آرای انتخابات شوراها در برخی شعب استان مرکزی

احتمال ابطال آرای انتخابات شوراها در برخی شعب استان

به نقل از اراک امروز؛ در استان مرکزی هم همانند سراسر کشور ثبت‌نام انتخابات شوراهای شهر و روستا از ۳۰ اسفندماه سال۹۵ آغاز و تا ششم فروردین ماه ۹۶ ادامه داشت.

در فرصت یک هفته ای ثبت نام ۶ هزار و ۶۱۰ نامزد شامل یکهزار و ۲۹۶ نامزد حوزه های شهری و پنج هزار و ۳۲۳ نامزد در مناطق روستایی برای رقابت های شورایی پنجم در این استان ثبت نام کرده بودند.

بعد از ثبت نام بررسی صلاحیت ثبت نام کنندگان در هیات های اجرایی و نظارت آغاز شد، هیات های اجرایی آمار رد صلاحیت شدگان انتخابات شورا را ۲۱۰ نفر اعلام کرد که در ادامه در بررسی هیات های نظارت استان مرکزی تعداد رد صلاحیت شدگان از ۲۱۰ نفر به ۳۰۰ نفر افزایش یافت که البته تعدادی از این افراد با ریزانی های مختلفی که در استان و تهران داشتند دوباره به جرگه انتخابات بازگشتند.

سلیمی رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان مرکزی در خصوص افزایش آمار رد صلاحیت ها گفت: افزایش ۹۰ نفری آمار رد صلاحیت شدگان در هیات های نظارت به دلیل عدم توجه هیات های اجرایی به استعلامات مراجع چهارگانه بوده که تخلف است و هیات های نظارت براساس قانون و با استناد به استعلامات، صلاحیت ۳۰۰ داوطلب را تائید نکردند.

وی با تاکید بر اینکه در عمل به قانون، استعلامات مراجع چهارگانه را نادیده نخواهیم گرفت، گفت: به هیچ وجه تحت تاثیر جوسازی ها و شائبه افکنی هایی که علیه هیات عالی نظارت استان صورت می گیرد قرار نگرفته و به همه کسانی که به اینگونه رفتارها اقدام می کنند توصیه می کنیم در برابر قانون گردن کشی سیاسی نداشته باشند چرا که قانون ملاک رفتار این مجموعه نظارتی است.

فشارهای به هیات عالی نظارت تا روز انتخابات وجود داشت

فشارها به هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان مرکزی به اندازه ای بود که حتی در روز انتخابات هم اعلام می شد که فلان کاندیدا رد صلاحیت شد در حالی که هنوز در صحنه انتخابات حضور داشت.

همچنین تا روز انتخابات بیش از ۳۰۰ نامزد انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا استان از گردونه رقابت های انتخاباتی کناره گرفتند.

جریان سیاسی اصلاح طلبان استان که در سال های قبل جایگاهی در شوراهای شهر و روستای استان نداشتند برای کسب کرسی های بیشتر شورا با ثبت نام زیاد وارد عرصه شدند که بسیاری از این افراد برای مردم شناخته شده نبودند.

این جریان در ادامه برای جو سازی به نفع جریان خود به اختیار و به اجبار تعداد زیادی از ثبت نام کنندگان را به نفع لیست خودشان کنار کشیدند.

پنجمین دوره از انتخابات شوراهای اسلامی در ۸۶۳ مناطق روستایی و ۳۳ شهر استان مرکزی برای کسب ۲ هزار و ۶۶۹ کرسی شورایی برگزار شد.

با آغاز انتخابات یکهزار و ۴۲۰ شعبه برای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان مرکزی دایر بود و از یک میلیون و ۵۳ هزار و ۹۵۶ نفر واجد شرایط اخذ رای در استان مرکزی تعداد ۷۸۸ هزار و ۱۳۰ نفر در این دوره از انتخابات رای خود را به صندوق ها انداختند.

پنج هزار و ۵۲۸ داوطلب شامل یکهزار و ۲۰۴ نامزد در ۳۳ منطقه شهری و پنج هزار و ۱۷۱ نامزد در ۸۶۳ روستای واجد تشکیل شورا با هم رقابت کردند.

احتمال ابطال صندوق رای در برخی از شعبه های استان مرکزی

متاسفانه تخلفات انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در استان مرکزی به اندازه ای بودکه هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان مرکزی اعلام کرد که احتمال ابطال صندوق رای در برخی از شعبه ها هم وجو دارد.

اعتراض های متعدد نامزدهای شورای اسلامی شهر و روستای استان مرکزی

مرتضی جودکی دبیر اجرایی هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان مرکزی گفت: اعتراض های متعددی از طرف نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستای استان مرکزی به هیات های نظارت ارایه شده است که پس از بررسی در هیات های نظارت شهرستان ها و هیات عالی استان و محرز شدن این اعتراض ها با نظر هیات مرکزی نظارت برخی از این صندوق ها بازشماری و یا ابطال می شوند.

جودکی اظهار کرد: بازشماری برخی صندوق های شوراهای اسلامی شهر و روستای این استان در صورت احراز اعتراض نامزدها با نظر هیات مرکزی نظارت بر انتخابات انجام می شود.

تخلفات فراوان در پنجمین دوره از انتخابات شوراهای اسلامی استان مرکزی

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی در استان مرکزی با اشاره به اعتراضات برخی کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان مرکزی گفت: اعتراضات کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر و روستاهای استان مرکزی به هیئت‌های نظارت شهرستان‌ها ارسال شده است.

سلیمی اظهار کرد: در گزارش اجمالی که شهرستان ها به هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان ارسال کرده است بیانگر این است که تخلفات فراوانی در زمان انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان صورت گرفته که این تخلفات احتمالی، نسبت به دوره های قبلی خیلی بیشتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه اعترضات قانونی به دقت توسط هیئت نظارت مورد بررسی قرار می گیرد، ادامه داد: معترضین باید تخلف‌های احتمالی را به همراه مستندات به هیئت اجرایی تحویل دهند تا موضوع با دقت بیشتری پیگیری شود.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در صورتی که مستندات ارائه شده تغییری در نتیجه انتخابات داشته باشد حتما مدنظر قرار خواهد گرفت.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی در استان مرکزی خاطرنشان کرد: ممکن است مستنداتی که در خصوص تخلفات احتمالی ارائه شده است باعث ابطال یک یا دو صندوق رای در برخی از شعبه‌ها شود.

 تاکنون چهار دوره از شوراهای اسلامی شهر و روستا با انتخاباتی که در سال‌های ۱۳۷۷، ۱۳۸۱، ۱۳۸۵ و ۱۳۹۲برگزار شد، تشکیل شده اند. شوراهایی که عمر قانونی آنها چهار سال است به استثنای شورای سوم که با قانونی که در مجلس مصوب شد انتخابات خبرگان با مجلس و انتخابات شوراها با ریاست‌جمهوری ادغام شد بر همین اساس عمر شورای سوم هفت سال به درازا کشید.

در سال ۱۳۹۶ پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در حالی برگزار شد که ۱۹ سال از عمر این پارلمان شهری در کشور می‌گذرد.

در اصل ۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۵۸) به لزوم وجود شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره شده و در اصل ۱۰۰ نیز به برگزاری انتخابات برای تشکیل آن‌ها اشاره شده‌ است. برای قوانین اجرایی نیز قانون‌های متعددی تصویب شده‌است که آیین‌نامه اجرایی قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور (۱۳۶۸) از آن‌جمله است.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت