شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۶:۲۲:۱۹

اجرای قانون حجاب و عفاف در دستگاه‌ها مغفول مانده است

حجت‌الاسلام محمد مهدی ابراهیم پور گفت: در سال ۸۵ این قانون ابلاغ شده و براساس شواهد می‌توان گفت که بسیاری از دستگاهها حتی یک بند آن را اجرا نکرده یا برخی ها خیلی ناقص عمل کرده‌اند.

رئیس مرکز حجاب ریحانه النبی (س):

اجرای قانون حجاب و عفاف در دستگاه‌ها مغفول مانده است

قانون حجاب و عفاف

اجرای قانون حجاب و عفاف در دستگاه‌ها مغفول مانده است

حجت‌الاسلام محمد مهدی ابراهیم پور رئیس مرکز حجاب ریحانه النبی(س) در گفتگو با ندای تفرش، گفت: اجرای قانون حجاب و عفاف یکی از کارهای بر زمین مانده در دستگاههای دولتی است که مصوبات آن خاک می خورد. قانون حجاب و عفاف با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که وظایف دستگاهها به صورت شفاف بیان شده و این قانون لازم الاجرا است.

ابراهیم پور اظهار کرد: این قانون در دستگاهها مغفول مانده است. به نظر می آید باید آسیب شناسی در مورد این قانون انجام شود که چرا این قانون به درستی اجرا نشده است؟ مسئله حجاب و عفاف مسئله ای مهم در همه جوامع است ولی حجاب موجود در جامعه امروز ما زیبنده کشور اسلامی نیست.

وی افزود: در سال ۸۵ این قانون ابلاغ شده و براساس شواهد می‌توان گفت که بسیاری از دستگاهها حتی یک بند آن را اجرا نکرده یا برخی ها خیلی ناقص عمل کرده‌اند. ممکن است در اجرای هر قانونی، مشکلاتی وجود داشته باشد، ولی این مسئله نباید بهانه ای برای کنار گذاشته شدن کل قانون شود. هر چند از سال ۸۵ تاکنون، این قانون چند بار هم اصلاح شده است.

رئیس مرکز حجاب ریحانه النبی(س) ادامه داد: اگر هر دستگاهی به وظیفه خود عمل کند، وضعیت کشور بهبود پیدا می کند. با توجه به مباحث کارشناسی حجاب و عفاف در کشور و دغدغه های موجود، این کم کاری به سمت دستگاههای اجرایی سوق پیدا می کند. هر چند مردم هم بر اساس دیدگاه ملی و مذهبی در این زمینه وظیفه‌ای برعهده دارند ولی وظیفه اصلی بر عهده دستگاهها است.

ابراهیم پور تصریح کرد: موضوع حجاب و عفاف یک موضوع چند جانبه است که هزینه‌هایی در اجرا به همراه دارد. چراکه کارهای فرهنگی هزینه بر است و اگر به درستی هم انجام نشود، آسیب و حرف و حدیث هم به همراه دارد. تاثیر کارهای فرهنگی در دراز مدت مشخص می شود. به همین دلیل برخی ها به قول خودشان دنبال دردسر نیستند.

وی با اشاره به راهکارهای بهتر اجرایی شدن این قانون در جامعه، گفت: قانون حجاب و عفاف نیز همانند سایر قوانین است که اولا باید مجریان آن التزام اخلاقی به اجرای قانون داشته باشند. همچنین مجلس شورای اسلامی، به عنوان نماینده مردم از دستگاهها باید مطالبه‌گری کند. طبیعتا نسبت به وضعیت جامعه، کارهای ایجابی و آموزشی نیز کم انجام شده و سطح دانشی مردم نسبت به موضوع حجاب و عفاف روند متوسط به ضعیف را دارد.

رئیس مرکز حجاب ریحانه النبی(س) یادآور شد: دستگاههای فرهنگی باید دانش‌افزایی داشته باشند و مجلس نظارت و التزام خود را به دولت داشته باشد. از سوی دیگر باید مطالبه‌گری مردم در اینگونه مباحث بالا برود؛ در این میان دستگاههای اجرایی باید پیشقدم باشند و نباید با زور مجلس و اعتراض مردم، از سر رفع تکلیف به موضوع بپردازنند بلکه آن را به عنوان یک آسیب اجتماعی در نظر بگیرند.

ابراهیم پور با بیان این مطلب که حجاب تنها یک مسئله دینی نیست، اضافه کرد: حجاب و چادر میراثی ملی است که هزاران سال قبل از ورود اسلام به ایران در جامعه ایرانی وجود داشته است. موضوع حجاب و عفاف در حال تاراج رفتن توسط دشمنان است. آیا امروز برای دزدیده شدن بحث حجاب و عفاف همانند دزدیده شدن یک خشت از تخت جمشید پیگیری می شود و مسئولان برای حفظ آن تلاش می کنند؟

وی خاطرنشان کرد: حجاب و عفاف یک میراث تاریخی و ملی است که تنها محدود به دوره انقلاب اسلامی و دوره اسلام نیست. بلکه گستره وسیعی از تاریخ، مذهب و دین را دربر می گیرد. از هر بُعدی که به مسئله حجاب و عفاف نگاه شود، این میراث نیازمند حفظ و حراست است.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت