شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۲:۰۱:۴۷

اجرای طرح «نذر خون» از ابتدای محرم تا اربعین حسینی

دین و مذهب اسلام زندگی بخش و حیات بخش؛ و نیاز بیماران به خون و فرآورده‌های خونی همیشگی و مستمر است. اجرای طرح «نذر خون» از ابتدای محرم تا اربعین حسینی در استان مرکزی ادامه دارد.

اجرای طرح «نذر خون» از ابتدای محرم تا اربعین حسینی

نذر خون

اجرای طرح «نذر خون» از ابتدای محرم تا اربعین حسینی

به نقل از اراک امروز؛ روزانه افراد زیادی به دلایل بیماری‌های صعب‌العلاج یا حوادث نیاز به خون پیدا می‌کنند. نیاز بیماران به خون و فرآورده‌های خونی همیشگی و مستمر است.

اهدای خون کمکی است برای اینکه بیماران جان تازه گرفته و بتوانند از رنج‌های دوران بیماری رها شوند. دست‌های بخشنده‌ای در که در ایام مختلف سال گرفتن دست نیازمندان به سوی آنان دراز می‌شود در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به اوج خود می‌رسد.

دین و مذهب اسلام زندگی بخش و حیات بخش است ولی به رغم تلاش‌های صورت گرفته برای فرهنگسازی «نذر خون» و جلوگیری از قمه‎زنی در سال‌های اخیر همچنان شاهد قمه‌زنی از سوی برخی افراد ناآگاه و غافل هستیم.

متاسفانه با وجود اینکه بسیاری از علمای شیعه قمه‌زنی را نهی کرده‌اند اما در برخی شهرها این بدعت غلط به خصوص در ایام سوگواری و شهادت امام حسین(ع) و ابتلای افراد به برخی بیماری‌ها از جمله هپاتیت B و C به واسطه باور غلط هستیم.

سه سالی است که طرح نذر خون همزمان با ماه محرم و صفر در استان مرکزی اجرا می‌شود در این طرح افراد با اهدای خون به جای قمه‌زنی ضمن ترویج فرهنگ عاشورایی در میان نسل ها و اقشار مختلف جامعه، به نوعی هم‌صدایی خود را با سرور و سالار شهیدان اعلام کرده و دست یاری به محبان امام حسین(ع) می‌دهد.

۵۶ درصد اهداکنندگان خون در استان مرکزی اهدا کننده مستمر هستند

فاطمه سادات مهدویانی مدیرکل انتقال خون استان مرکزی با اشاره به اینکه اهدای خون در کشور صد در صد داوطلبانه است گفت: در استان مرکزی بیش از ۵۶ درصد اهداکنندگان را اهدا کنندگان مستمر تشکیل می‌دهند به طوری که سالی دو مرتبه برای اهدای خون به مرکز انتقال خون مراجعه می‌کنند.

مهدویانی به شرایط اهدای خون اشاره کرد و افزود: افراد دارای ۱۸ سال تمام تا سن ۶۵ سال از شرایط اهدای خون برخوردار هستند البته اگر فردی برای اولین بار قصد اهدا خون دارد باید زیر ۶۰ سال باشد و وزن بالای ۵۵ کیلوگرم داشته باشد، ثبت‌نام اهدای خون با کارت ملی و با توجه به سن قانونی انجام می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی اظهار کرد: طی ۶ ماهه نخست سال جاری ۲۱ هزار و ۴۹۳ نفر در استان موفق به اهدای خون شدند که ۷.۳ اهداکنندگان را بانوان و ۵۶ درصد از کل اهداکنندگان خون را اهداکنندگان مستمر، شامل شدند.

وی تصریح کرد: ۳۰ هزار و ۵۱۰ واحد از فرآورده‌های تولید شده به مراکز درمانی استان و ۷ هزار و ۳۹۳ واحد به مراکز درمانی خارج از استان ارسال شده است.

مهدویانی افزود: مردم استان مرکزی براساس اعتقادات مذهبی‌شان در ایام مختلف برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: سه سالی است که طرح نذر خون در ایام محرم و صفر به ویزه در روزهای تاسوعا و عاشورا در استان اجرا می‌شود.

طرح نذر خون از ابتدای محرم تا اربعین حسینی ادامه دارد

مدیر کل انتقال خون استان مرکزی با بیان اینکه اجرای طرح نذر خون از ابتدای محرم تا اربعین حسینی ادامه دارد، افزود: برای رفاه حال شهروندان، ساعات خونگیری در مراکز اراک و ساوه در ایام تاسوعا و عاشورا، پذیرش اهداکنندگان در پایگاه انتقال خون شهرستان اراک واقع در خیابان شیرودی صبح ساعت ۸ الی ۱۳ و عصر ساعت ۱۵ الی ۲۰ در مرکز خونگیری ولیعصر(عج) واقع در خیابان امام، کوچه سعدی صبح ساعت ۸ الی ۱۲ و در پایگاه انتقال خون شهرستان ساوه واقع در خیابان مطهری بلوار مدرس صبح ساعت ۸ الی ۱۲ و بعداز ظهر ساعت ۱۴ الی ۱۹ خواهد بود.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی با اشاره به اینکه برخی از افراد در ایام تاسوعا و عاشورا اقدام به قمه زنی می کنند، افزود: قمه‌زنی از منظر علمی و مذهبی مورد تایید نیست.

وی با اشاره به عوارض جسمی ناشی از قمه زدن گفت: قمه زنی از لحاظ بهداشتی سلامتی فرد و جامعه را به مخاطره می اندازد و ممکن است از یک سو باعث خونریزی، عفونت های موضعی و قطع شدن برخی عروق اعصاب فرد قمه زن شود و از سوی دیگر باعث انتقال بیماری‌های عفونی شود.

مهدویانی خاطرنشان کرد: در شرایط که دشمن از هر ترفندی برای ایجاد اسلامی هراسی در میان ملل مختلف استفاده می کند بهترین مسیر برای کسانی که حاضرند خون خود در راه امام حسین (ع) بریزند، این است که خون خویش را به درمانگاه ها و مراکز انتقال خون اهدا کنند و با این کار در اهدای زندگی به بیماران نیازمند سهیم باشند.

با اهدای خون به جای قمه‌زنی در کمک به نجات جان بیماران نیازمند سهیم باشیم

محمدمهدی همتی رئیس مجمع خیّرین سلامت مرکز آموزشی درمانی آیت‌الله خوانساری اراک گفت: در حال حاضر ۶۴ بیمار سرطانی در مرکز آموزشی درمانی آیت الله خوانساری اراک بستری هستند.

همتی اظهار کرد: علاوه بر بیمارانی که بستری هستند، بین ۷۰ تا ۱۰۰ بیمار هم در انتظار خالی شدن تخت برای بستری شدن هستند.

وی با اشاره به اینکه اکثر این بیماران به خون نیاز دارند، تاکید کرد: افراد با اهدای خون خود می‌توانند علاوه بر سلامتی خود جان این بیماران را نجات دهند.

رئیس مجمع خیّرین سلامت مرکز آموزشی درمانی آیت‌الله خوانساری اراک با اشاره به اینکه هر فرد با اهدای خون می‌تواند جان ۳ انسان را نجات دهد، خاطرنشان کرد: اهدای خون رفتاری انسانی و خداپسندانه است که ضرب آهنگ آن نوید بخش سلامتی و زندگی سرشار از نشاط برای همگان به ویژه بیماران و حادثه دیدگان است.

وی ادامه داد: چه بسیار زیبا است که در ایام عزاداری ابا عبدالحسین(ع) با اهدای خون به جای قمه‌زنی که شکلی نازیبا و ناصحیح از اسلام در میان ملتهای دیگر به تصویر می‌کشد، در کمک به نجات جان بیماران نیازمند سهیم باشیم.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت