شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۲۳:۱۷:۲۷

اجرای طرح عقیم‌سازی کرم گلوگاه انار در ساوه

معاون فنی جهاد کشاورزی ساوه گفت:به دلیل زمان بر بودن روش پاک کردن تاج انار ، محققان مرکز تحقیقات انار ساوه در مقیاس باغ تحقیقاتی را آغاز کردند و توانستند با پرتو دهی ، این حشره را عقیم کرده و مانع از تولید نسل بعدی شوند.

عضو هیئت‌علمی پردیس تحقیقات و آموزش ایستگاه تحقیقات انار ساوه خبر داد:

اجرای طرح عقیم‌سازی کرم گلوگاه انار در ساوه

کرم گلوگاه بزرگ‌ترین آفت محصول انار در شهرستان ساوه است که تاکنون سم یا ماده شیمیایی برای از بین بردن آن تهیه نشده است.

آفت کرم گلوگاه، کرمی به طول حدود ۲۱ میلی‌متر است که فصل زمستان را داخل میوه‌های آفت‌زده باقیمانده از فصل قبل درروی و زیر درختان سپری می‌کنند، این کرم پس از گذران دوران شفیرگی در فروردین ظاهرشده و اردیبهشت‌ماه که مصادف با ظهور گله‌ای انار است پروانه آن‌ها به پرواز درمی‌آیند و بر روی تاج انار تخم‌ریزی می‌کنند و لارو آن به داخل نفوذ و از دانه‌های انار تغذیه می‌کند.

هرسال با فرارسیدن فصل برداشت دانه‌های یاقوتی انار، باغداران استان به دلیل جولان دادن کرم گلوگاه انار متحمل ضرر بسیاری می‌شوند. این آفت هرسال ۱۰ تا ۲۵ درصد محصول انار استان را به تاراج می‌برد و کشاورزان نیز به دلیل نبود مبارزه تلفیقی و هماهنگ، به‌سادگی بخشی از محصول خود را تقدیم این آفت و از سود حاصل از آن چشم‌پوشی می‌کنند.

معاون فنی جهاد کشاورزی ساوه:

کرم گلوگاه ۲۰ درصد محصول انار ساوه را از میان می‌برد

محمود رضا خلیلی معاون فنی جهاد کشاورزی ساوه در گفتگو با خبرنگار  نار خبر با اشاره به مشکلات روش‌های مختلف مبارزه با کرم گلوگاه انار گفت: به دلیل زمان‌بر بودن روش پاک کردن تاج انار، محققان مرکز تحقیقات انار ساوه در مقیاس باغ تحقیقاتی را آغاز کردند و توانستند با پرتودهی، این حشره را عقیم کرده و مانع از تولید نسل بعدی شوند.

وی ادامه داد: برای به‌کارگیری این روش در سطح وسیع باغات، نیاز به تائید نهایی نتایج در وزارتخانه و تأمین بودجه برای اجرای طرح پایلوت در سال‌های آینده هستیم.

خلیلی بیان کرد: کرم گلوگاه در سال‌های طغیان که فراگیری آفت را شاهد هستیم تا ۲۰ درصد محصول را می‌تواند خراب کند و این خسارت از زمان برداشت تا پایان انبارداری است.

وی افزود: در سال گذشته به دلیل کف بری باغات انار یخ‌زده در سال ۹۵ ، شاهد کاهش محصول تا میزان ۵۵ هزار تن بودیم و کرم گلوگاه هم آسیب کمتری به باغات زد و پیش‌بینی می‌کنیم با رشد درختان در سال آینده ، شاهد برداشت حدود ۱۱۰ هزار تن انار از باغات ساوه شویم.

این مسئول جهاد کشاورزی ساوه تأکید کرد: روش عقیم‌سازی حشره بالغ کرم گلوگاه چون بر خود حشره پرتودهی می‌شود اثر منفی در ارگانیک بودن انار ساوه نمی‌گذارد.

معدوم‌سازی اصولی انارهای خراب، مانع از طغیان آفت می‌شود

خلیلی اظهار کرد: با توجه به اینکه باغداران در این فصل، انارهای انبارشده را برای فروش بسته‌بندی می‌کنند، توصیه می‌شود با معدوم‌سازی اصولی انارهای آلوده به کرم گلوگاه از طغیان این آفت در سال‌های بعد که میزان محصول بیشتر می‌شود جلوگیری کنند.

وی افزود: باغداران باید انارهای خراب‌شده را حداقل در زیر لایه‌ای باضخامت ۱۵ سانتی‌متر خاک مدفون کنند یا به خوراک دام برسانند تا کرم‌های گلوگاه تبدیل به حشره نشوند و تولیدمثل نکنند.

عضو هیئت‌علمی پردیس تحقیقات و آموزش ایستگاه تحقیقات انار ساوه:

اجرای طرح عقیم‌سازی کرم گلوگاه انار

سید ضیاء‌الدین طباطبایی عضو هیئت‌علمی پردیس تحقیقات و آموزش ایستگاه تحقیقات انار ساوه به اجرای طرح عقیم‌سازی کرم گلوگاه انار اشاره کرد و گفت: در این طرح شب‌پره‌ای که از پروانه کرم گلوگاه انار تولید می‌شود با استفاده از پرتو یون‌ساز گاما، عقیم‌سازی می‌شود .

وی افزود: هم‌اکنون اجرای این طرح در سایت مزرعه‌ای ایستگاه تحقیقات انار ساوه با همکاری پژوهشکده انرژی هسته‌ای استان البرز با موفقیت انجام‌شده است.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت