دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۹:۰۲:۱۵

اجرای طرح۵۵متری اراک فاقد توجیه اقتصادی است/شورا اختیار لغو ندارد

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اراک گفت: ۱۵سال قبل که اجرای پروژه خیابان ۵۵متری اراک برنامه ریزی شد دارای توجیه ترافیکی، اقتصادی و اجتماعی بود اما در حال حاضر هیچگونه توجیه اقتصادی ندارد.

نایب رئیس شورای شهر اراک؛

اجرای طرح۵۵متری اراک فاقد توجیه اقتصادی است/شورا اختیار لغو ندارد

طرح۵۵متری

اجرای طرح۵۵متری اراک فاقد توجیه اقتصادی است/شورا اختیار لغو ندارد

علی جعفر محصولی در گفت و گو با خبرنگار مهر، در مورد معضل طرح ۵۵متری که به یکی از گره های کور و باز نشدنی شهر اراک مبدل و پس از گذشته ۱۵ سال هنوز اجرایی نشده، اظهار داشت: از جمله کسانی هستم که از ابتدا در جریان شرایط و اطلاعات کامل این طرح قرار دارم؛ طرح ۵۵متری ۱۵سال پیش زمانی که در شورای عالی شهرسازی و معماری بعد از طی مراحل قانونی تصویب شد، توجیه اقتصادی، ترافیکی و اجتماعی داشت.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اراک بیان کرد: در آن مقطع مخالفت برخی از اعضای شورای شهر وقت با اجرای این پروژه باعث شد که به مرور زمان دیوان عدالت اداری بخشی از محدوده موردنظر این طرح را از گستره طرح خارج کند.

در پایان دوره دوم شوراهای اسلامی، پیش نویس قرارداد پروژه ۵۵ متری توسط معاون عمرانی وقت استانداری مرکزی نوشته شد که در آن زمان اجرای طرح توجیه اقتصادی داشت، به این معنی که علاوه بر تامین هزینه خود، ۲۵درصد هم برای شهرداری سود دهی به همراه داشتمحصولی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر اجرای این طرح اصلا توجیه اقتصادی ندارد و مسئولین بالادستی باید بررسی کنند حال که این طرح توجیه اقتصادی ندارد آیا می توانند بودجه ملی برای آن جذب کنند؟ چراکه پروژه ۵۵متری، در زمره طرح های ملی است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به اینکه شورا نمی تواند طرح را لغو کند، بیان داشت: امکان لغو این پروژه از سوی شورای شهر اراک وجود ندارد، بلکه شورای شهر فقط می تواند به شورای عالی شهرسازی وزارت کشور پیشنهاد دهد طرح را بررسی و برای آن تصمیم گیری کنند.

وی در بخش دیگر سخنان خود یادآور شد: در پایان دوره دوم شوراهای اسلامی که ریاست شورا را برعهده داشتم، پیش نویس قرارداد پروژه ۵۵ متری توسط بازوند، معاون عمرانی وقت استانداری مرکزی نوشته شد که در آن زمان اجرای طرح توجیه اقتصادی داشت، به این معنی که علاوه بر اینکه پروژه هزینه خود را تامین می کرد، ۲۵درصد هم برای شهرداری سود دهی به همراه داشت.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اراک ادامه داد: در آن شرایط چند نفری در شورا با اجرای طرح مخالفت کردند تا اینکه شورای دوم عمرش پایان یافت و شورای سوم که روی کار آمد که بیشتر به جنجال ها و دعواهای خود مشغول بودند، به این طریق شش سال و نیم وقت شورا تلف شد و آبادانی شهر و رفع مشکل طرح ۵۵متری مورد توجه قرار نگرفت.

آنچه مسلم شده اینکه اجرای این طرح بدون تخصیص اعتبار ملی محال است، بنابراین یا باید دولت در این موضوع وارد شده یا نسبت به لغو طرح در اسرع وقت اقدام شودمحصولی عنوان کرد: امروز طرح ۵۵متری به یک معضل بزرگ و گره کور و در هم پیچیده در شهر اراک تبدیل شده که همه مسائل شهری را تحت شعاع قرار داده و در این رابطه هرگونه نگرانی و مطالبه مردم به ویژه کسانی که در محدوده این طرح هستند، درست و به حق است و باید به آن رسیدگی شود.

وی خاطرنشان ساخت: شورای پنجم مصمم است که اجرا یا لغو این طرح را هرچه سریع تر تعیین تکلیف کند و یکی از اولویت های شهردار آینده اراک بایستی پیگیری و به سرانجام رساندن این موضوع باشد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اراک تصریح کرد: در این رابطه آنچه مسلم شده اینکه اجرای این طرح بدون تخصیص اعتبار ملی محال است، بنابراین یا باید دولت در این موضوع وارد شده یا نسبت به لغو طرح در اسرع وقت اقدام شود.

گفتنی است عدم تعیین تکلیف پروژه ۵۵ متری شهر اراک پس از ۱۵ سال، موجب بلاتکلیفی، سرگردانی و نارضایتی ساکنان منازل محدوده این طرح که ۱۴هزار نفر از جمعیت اراک را در بر می گیرد شده است و روز گذشته نیز جمعی از شهروندان محدوده پروژه ۵۵ متری، با تجمع جلوی ساختمان شورای اسلامی شهر اراک، خواستار تعیین تکلیف هر چه سریعتر موضوع شدند.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت