یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۴:۲۸:۴۱

اسنادی مانند 2030 علاوه بر دین، ملیت ما را هم نشانه گرفته اند/ هر چه تلاش کردیم نتوانستیم بنی صدر را دوست داشته باشیم

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام با انتقاد از وضعیت نظام آموزشی کشور گفت: مسئولین ما به جای پذیرش سند ۲۰۳۰ از غرب، سند اسلام در حقوق بشر، تربیت و آموزش را به آنها ارائه دهند.

آیت الله اراکی:

اسنادی مانند 2030 علاوه بر دین، ملیت ما را هم نشانه گرفته اند/ هر چه تلاش کردیم نتوانستیم بنی صدر را دوست داشته باشیم

آیت الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام در مراسم جشن میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام که جمعه شب در حسینیه حضرت علی اصغر علیه السلام اراک برگزار شد در تبیین چرایی نام گذاری روز «جمعه» و پیوند آن با حضرت ولی عصر(عج) گفت: جمعه روز جمع شدن و اجتماع مسلمین است و آن چیزی که باعث جمع شدن مسلمین می‌شود وجود مقدس امام زمان(عج) است.

آیت الله شیخ محسن اراکی با بیان اینکه محبت و دوست داشتن دارای آثاری در وجود و زندگی انسان است اظهار کرد: در زندگی مان این را تجربه کرده‌ایم که گاهی برخی افراد هر چه به انسان خوبی ‌می‌کنند هم محبتشان در دل انسان نمی‌نشیند. این تجربه را در طول تاریخ انقلاب اسلامی زیاد داشتیم. یکی از شخصیت‌های برجسته انقلاب که اگر اسم بیاورم؛ شاید همه او را بشناسند، در سال ۵۴ یا ۵۵ نوشته‌هایی از بنی صدر را آورد و گفت: نظر شما نسبت به این متن چیست؟ من گفتم این آدم از لحاظ فکری منحرف است. همین بنی صدر در وقایع انقلاب آمد و یک سری حرف‌ها زد و عده‌ای را جذب کرد ولی ما هر چه تلاش کردیم که دلمان محبت او را بپذیرد، نشد. معلوم شد از جنس دیگری است.

وی افزود: غیر از بنی صدر آدم‌های دیگری هم داشتیم که خوب به نظر می‌آمدند ولی مانند او بودند. البته این احساس در همه یکسان نیست. اما این یک حقیقت است که برای محبت به دیگری یا باید بین دو نفر یک تشابه باشد یا باید در اثر القا، انسان به تدریج و با تلاش تغییر یافته و با آن آدم تشابه پیدا کند. یعنی حب و بغضش عوض ‌شود.

آیت الله اراکی با اشاره به آیه ۶۸ سوره مبارکه انعام گفت: محبت قلبی عنصری است که انسان را با آن طرفی که به او محبت دارد هم‌سان، هم‌نوع و هم‌جنس می‌کند. استهزا و به مسخره گرفتن معارف دینی در این آیات همان چیزی است که امروز از آن به عنوان کار تبلیغاتی یاد می‌شود.

وی تصریح کرد: امروز می بینیم با کار تبلیغاتی یک چیزی را که هیچ کمالی در آن وجود ندارد با تبلیغات و رسانه و کارهای روانی، برای انسان محبوب و چیز دیگری را مبغوض می‌کنند. شخصیت‌هایی هستند که نه دانشی دارند که بتوان به دانش آنها دل خوش داشت، نه اخلاق خوبی، نه خدمتی به بشر کردند. هیچ چیزی ندارند فقط روی بعضی مسائل و منافع، با تبلیغات صرف آن قدر از او تعریف می‌شود که خود او هم باورش می‌شود که یک آدم حسابی است اما بعدا معلوم می‌شود که هیچ آدم حسابی نبوده است. برعکس این هم وجود دارد.

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری گفت: گاهی در حال مطالعه کتب و بررسی تاریخ از شرایطی که برای امیرالمومنین(ع)، امام مجتبی(ع) ساختند گریه می‌کنم. پس از آن صلح ادعایی با معاویه، شرایط بسیار سختی برای امام حسن(ع) پیش آمد به گونه‌ای که افراد از آن طرف دنیا به مدینه می‌آمدند و وسط مسجد رسول الله(ص) در برابر مردم، امیرالمومنین(ع) را سب کرده و بدترین دشنام‌ها را می‌دادند. بنابراین حلم حسنی کمتر از صبر حسینی نیست.

آیت الله اراکی در ادامه با انتقاد وضعیت نظام آموزشی کشور تاکید کرد: بچه شیعه‌ها در مساجد و مدارس باید با قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه آشنا شوند. البته ما در نظام آموزش و پرورش مشکل داریم. حتی همان سعدی و حافظ را هم دیگر به بچه هایمان یاد نمی‌دهند. ‌دانش‌آموزان ما پس از ششم ابتدایی از ادبیات فارسی چیزی بلد نیستند. ادبیات و خط فارسی را که از ما گرفتند. از دین که چیزی نمانده، گویا از ملیت ما هم چیزی باقی نمانده است. می‌خواهند تحت عنوان ۲۰۳۰ و مزخرفاتی از این قبیل دین ما را بگیرند.

وی افزود: در نظام آموزش و پرورش باید علاوه بر قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را بشناسیم و با شخصیت‌ها و آثار بزرگانی هم چون سعدی، حافظ و جامی که روح محبت محمد و آل محمد(ص) در آنها هست آشنا شویم.

آیت الله اراکی با بیان اینکه امام حسن مجتبی(ع) قله اخلاق است، گفت: اگر می‌گذاشتند اهل بیت علیهم السلام حکومت کنند، معلوم می‌شد که چگونه عدالت در جامعه اجرا می‌شد. حضرت زهرا سلام الله علیها ثمره جلوگیری از حکومت اهل بیت (ع) را سلطه ظالمان، درو شدن جامعه اسلامی و به تاراج رفتن ثروت مردم و بیت‌المال عنوان می‌کنند.

عضو هیأت رئیسه جامعۀ مدرسین حوزه علمیه قم ما فرهنگ محمدی داریم. اساسش هم محبت رسول خدا(ص) و اهل بیت ایشان است. هر چه محبت ما به اهل بیت (ع) بیشتر شود؛ تشابه ما به ایشان بیشتر می‌شود. این محبت برای پیروی از آنهاست.

وی سپس به اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ اشاره کرد و اظهار داشت: چرا رهبر معظم انقلاب از ماجرای اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ دلشان می‌سوزد؟ مگر غرب از این فرهنگ به کجا رسیده است؟ الآن در خانواده‌های ما محبوب‌ترین افراد پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هستند و این فرهنگی است که می‌خواهند از ما بگیرند. پیرمردها در غرب اغلب افسرده هستند گرچه ممکن است ظاهر برخی این طور نشان ندهد.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: ما بهتر از سند ۲۰۳۰ را که بهترین برنامه حقوق بشری، تربیتی و آموزشی در اسلام داریم. مسئولین ما به جای پذیرش سند ۲۰۳۰ از غرب، سند اسلام در حقوق بشر، تربیت و آموزش را به آنها ارائه دهند. در غرب هر جا رفتیم حرف اسلام را زدیم با استقبال مواجه شد. حتی دانشمندان غرب در برابر این معارف و کسی که آن را ارائه می‌کرد بسیار متواضعانه رفتار می‌کردند.

آیت الله اراکی در پایان مشکل ما این است که غرب‌رفته‌های ما یا زبان بلد نبودند یا با دین و معارف دینی آشنا نبودند که بتوانند معارف ناب دینی را به خوبی عرضه کنند. اگر این کار را کنیم آنها در عرصه‌های اخلاق، حقوق بشر، عرفان، تربیت، آموزش و… در برابر اسلام زانو زده و شاگردی می‌کنند.

انتهای پیام/س

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت