شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۰:۱۱:۳۳

آیت‌الله دری نجف‌آبادی: ترویج خرید کالای ایرانی سبب رونق در اقتصاد داخلی کشور می‌شود

عضو هیئت اندیشه‌ورز مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه ترویج خرید کالای ایرانی رونق اقتصاد داخلی را منجر می‌شود گفت: تحقق شعار سال در گرو بالا بردن کیفیت کالای ایرانی است.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی: ترویج خرید کالای ایرانی سبب رونق در اقتصاد داخلی کشور می‌شود

اقتدار نظام جمهوری اسلامی

آیت‌الله دری نجف‌آبادی: ترویج خرید کالای ایرانی سبب رونق در اقتصاد داخلی کشور می‌شود

به نقل از تسنیم، سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب در چندین سال متوالی بیانگر اهمیت حوزه اقتصاد است و امروز نیز باید اصلی‌‌ترین مولفه‌های اقتصاد مقاومتی را در شعار سال از سوی مقام معظم رهبری دنبال کرد.

نامگذاری امسال به‌عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» یک موضوع مهم و استراتژیک است که از سوی رهبرمعظم انقلاب اسلامی مورد توجه قرار دارد زیرا حمایت از تولید داخلی در شرایط حساس کنونی بزرگ‌ترین اقدام برای حل مشکل اشتغال و معیشت مردم است.

بی‌شک، در این راستا ملت فهیم و همیشه در صحنه ایران اسلامی نیز با خرید تولیدات داخلی ضمن پیروی از رهنمودهای روشنگرانه رهبر فرزانه­ انقلاب در رفع مشکلات اقتصادی حال حاضر تمام توان خود را به کار خواهند گرفت تا کمک بسزایی به زیرساخت‌های اقتصادی کشور کرده باشند.

بنابراین امروز فرهنگ­سازی استفاده از تولیدات ملی و کالاهای ایرانی یک امر ضروری است که باید در دستور کار همه ادارات و نهادها، خصوصا نهادهای فرهنگی قرار بگیرد.

در این راستا و به منظور تبیین صحیح راهبردهای تحقق شعار سال 97 و تدابیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی دفترخبرگزاری تسنیم استان مرکزی اقدام به برگزاری میزدگردی تخصصی تحت عنوان میزگرد “بررسی راهبردهای تحقق شعار سال 1397” کرد.

در این میزگرد تخصصی “آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی” عضو هیئت اندیشه‌ورز مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، “محمد حسینی” عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، “جواد یاری” و “حجت‌الله شایان‌پور” از کارشناسان اجتماعی استان مرکزی حضور داشتند.

مشروح صحبت‌های “آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی” عضو هیئت اندیشه‌ورز مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در این میزگرد تخصصی در زیر می‌آید:

تسنیم: سال97 از سوی رهبرمعظم انقلاب اسلامی به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است، از نظر شما اهمیت نام‌گذاری سال در چیست؟

آیت‌الله دری نجف‌آبادی: قال امیرالمومنین (ع): “الکادُّ لعیالهِ کالمجاهد فى سبیل الله”، امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: “شخصی که در راه خانواده اش تلاش می‌کند همانند شخصی است که در راه خداوند جهاد می کند.”

کالای تولید داخل  محصولات و خدمات و خلاقیت‌هایی را شامل می‌شود  که حاصل برنامه ریزی، مدیریت، دانش فنی، کار و مجاهدت آحاد مردم ایران استکه با بهره‌گیری از توان و امکانات مادی و معنوی و نیروی انسانی پدید می‌آید تا مردم ما را از بیگانگان مستغنی و بی نیاز گرداند، تولید ملی که با حمایت از نیروی کار و سرمایه ایرانی رقم می‌خورد گامی در راستای استقلال اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نظام اسلامی است.

نهادن کشور در راه پیشرفت و عدالت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، لزوم دستیابی به اهداف برنامه پنجم و سند چشم‌انداز، کاهش نرخ بیکاری و ایجاد رونق اقتصادی، ارتقاء بهره‌وری و بالا بردن کیفیت تولیدات داخلی و رقابت‌پذیر کردن تولیدات، کاهش اتکاء به درآمدهای نفتی و افزایش صادرات و کاهش واردات و وابستگی اقتصادی، حضور قدرتمندانه در بازار منطقه‌ای و جهانی و فعال بودن در برابر تکانه‌ها و چالش‌های اقتصادی  و سیاسی و اجتماعی، حضور معنادار در بازارهای جهانی در سایه رشد تولید ناخالص ملی و حمایت همه جابه و رقابت پذیر داخلی، ضرورت خودباوری و حمایت از تولیدات داخلی، افزایش رفاه در میان کارگران و اقشار جامعه و پدیدآورندگان تولیدات ملی همه در شعار سال معنا و مفهوم پیدا می‌کند.

تسنیم: به نظر شما چه راهبردی برای تحقق شعار سال که حمایت از تولیدات ملی تعیین شده وجود دارد؟

آیت‌الله دری نجف‌آبادی: سال جدید در سایه عنایات امام زمان(عج)  و رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری مدظله و با توجه به شعار سال جدید مبنی بر “حمایت از کالای ایرانی” که مطرح کردند می‌تواند به یکی از بهترین و پربارترین سال‌های تاریخ ایران اسلامی تبدیل شود که در این مسیر و برای نیل به اهداف همه، اعم از مسئولان و مردم با همت و حرکتی قوی‌تر و اقتدار بیشتر برای تحقق آن گام برداریم.

البته  قطع وابستگی و داشتن استقلال اقتصادی و رسیدن به اوج قله عزت وسربلندی، نیاز به مجاهدت و دوری از اسراف و تبذیر و حمایت از تولیدات داخلی به مفهوم واقعی و جهاد همه جانبه دارد.

رسیدن به این هدف نیازمند مبارزه با ورود اجناس خارجی و قناعت و بسنده کردن به جنس ایرانی است حتی اگر کیفیت و مرغوبیت مورد نظر را نداشته باشد باید با خرید تولیدات ایرانیاین فرصت را به آنها بدهیم که با حمایت ما افزایش سرمایه پیدا کرده و برای رسیدن به استانداردهای لازم تلاش کنند و با بهبود کیفیت و کاهش دادن قیمت دین خود را به حمایت مصرف کننده داخلی بپردازند.

تسنیم: به نظر شما وظیفه مسئولان برای تحقق شعار سال چیست؟

آیت‌الله دری نجف‌آبادی: اگر همه برای تحقق این شعار و رسیدن به خودکفایی کامل در سایه وحدت و انسجام ملی تلاش کنیم نتیجه آنامنیت کشور را به دنبال دارد، امیدواریم درسال جدید مسائل کارگران با درایت و همت دولت برطرف شده تا برای تحقق شعار در استان مرکزی که قطب صنعتی محسوب می‌شود در رتبه برتر برای افزایش تولیدات ایرانی قرار بگیریم.

استان مرکزی باید در سال جدید به کارگاه بزرگ تولید تبدیل شود، از طرفی کار و فرهنگ اقتصادی با بومی کردن اقتصاد و احیاء واحدهای صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ مولفه‌های لازم برای اهداف اقتصادی را فراهم می‌آورد و  برای گشودن گره‌ها و برون رفت از مشکلات فراروی واحدهای صنعتی کشور و بویژه استان مرکزی باید بانک‌ها، دولت، مجلس، مدیران بنگاه‌های اقتصادی و مردم با یکدیگر تعامل و همکاری جدی‌تری داشته باشند.

تسنیم: مردم چگونه می‌توانند برای رسیدن به این هدف نقش خود را ایفاء کنند؟

آیت‌الله دری نجف‌آبادی: اساس و پایه اصلی این شعار و عملی شدن آن مبتنی بر مردم بوده و  بدون حمایت مردم این شعار اگر حتی مسئولان در شکوفایی تولیدات موفق هم بوده باشند به نتیجه نمی‌رسد، مردم باید واقف باشند که تصمیمات و انتخاب آنها تا چه حد روی اهداف تاثیر گذار است و با تکیه به حمایت آنان این کشور به قدرت کامل خود دست پیدا می‌کند.

برای حرکت در جهت رشد اقتصادی و گستردگی تولید ملی باید هزینه‌های مصرفی واحدهای صنعتی شامل برق، گاز، انرژی و استهلاک را به حداقل رساند و از دانشگاه‌ها و دانشجویان در این زمینه بهره برد، رویکرد مراکز علمی باید در راستای دوری از مدرک گرایی و توجه به محفوظاتبه سوی مهارت آموزی و تخصص گرایی تغییر کند که بر این اساس شرکت‌های دانش بنیان باید تقویت شوند.

فرهنگ اسلامی بر اساس اصل عدالت اجتماعی، عفاف و کفاف، ساده زیستی و قناعت، خودکفایی و خوداتکایی، عدم نیاز به بیگانگان، مبارزه با اشرافیت و تجمل‌گرایی و ریخت و پاش، مبارزه با فساد و تباهی و دوری از اسراف و تبذیر و تکاثر بناشده، جامعه اسلامی در کلیه عرصه‌ها و زمینه‌ها باید اصول یاد شده را مد نظر قرار دهد و نقشه راه خود را بر امور فوق تنظیم کند.

البته ما یک خانواده بزرگ به نام جمهوری اسلامی ایران هستیم و با چالش‌های فراوان داخلی، منطقه‌ای و بین المللی موجه هستیم و استکبار و صهیونیزم و وهابیت تکفیری سعودی با تمامی وجود در تلاش اند تا به ما ضربه بزنند و ما را از آرمان‌های بزرگ اسلامی و ولایی و شهدای عزیز و جبهه مقاومت باز دارند و منافع صهیونیزم و استکبار و ارتجاع سیاه تکفیری را تامین کنند.

بنابراین هوشیاری اسلامی و عزت ایمانی و قرآنی ایجاب می کند تا ما با تمامی وجود برای مقابله با کفر و نفاق بسیج شویم و در راه مجد وپیشرفت و اقتدار امت اسلامی حرکت کنیم و از گردنه‌های صعب عبور کنیم و کشور عزیزمان را به ساحل نجات و پیروزی برسانیم.

در این کار بزرگ همه و همه مسئول هستیم و هریک باید در این کار مهم پیشگام و نقش آفرین باشیم  و با تولید مطلوب و مصرف تولیدات داخلی و قطع وابستگی به بیگانگان و کیفی کردن کالاها و خدمات و افزایش قدرت رقابت در عرصه جهانی و اصلاح ساختارهای تولیدی و اقتصادی و پولی و مالی و بانکی و بهینه سازی خطوط تولید و بسته بندی و توسعه صادرات و مقابله با واردات غیر ضرور و یا قابل تولید در داخل در این راه قدم برداریم.

در آخر امید است این کار بزرگ و کارستان با همت ملت بزرگ ما به انجام برسد و جمهوری اسلامی ایران الگویی از عزت و توانمندی و پیشرفت و فن آوری و کار و بهره وری و رقابت پذیری را به جهانیان نشان دهد و موجب قطع ایادی اجانب گرددو سال 97 سال موفقیت‌های بیشتر، پیروزی‌های بزرگتر، عزت و سربلندی همه جانبه، رشد و توسعه اقتصادی وعدالت اجتماعی و انسجام ملی، پیروزی و سربلندی در همه عرصه‌های منطقه‌ای بین المللی و داخلی برای جمهوری اسلامی ایران و شکست دشمنان اسلام و قرآن باشد.انشاء الله تعالی.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت