شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۲۱:۱۳:۴۶

آیا طرح جدید بانک مسکن گره کور مسکن‌دار شدن جوانان را حل خواهد کرد؟

معضل مسکن نه موضوع امروز و دیروز بلکه سال‌هاست چالش اصلی خانواده‌ها به ویژه جوانان بوده و همچنان نخستین دغدغه‌های جوانان به شمار می‌رود.

معمای پیچیده مسکن؛

آیا طرح جدید بانک مسکن گره کور مسکن‌دار شدن جوانان را حل خواهد کرد؟

بانک مسکن

آیا طرح جدید بانک مسکن گره کور مسکن‌دار شدن جوانان را حل خواهد کرد؟

به نقل ازخبرگزاری فارس،گره کور مشکل مسکن با اعطای تسهیلات بانکی، اعطای تسهیلات برای مسکن اولی‌ها و تصویب انواع و اقسام طرح‌ها خیال باز شدن ندارد.

 معضل مسکن نه موضوع امروز و دیروز بلکه سال‌هاست  چالش اصلی خانواده‌ها به ویژه  جوانان بوده و همچنان نخستین دغدغه‌های جوانان به شمار می‌رود.

رکود بازار مسکن به دلیل نبود نقدینگی و عدم توانایی خانواده‌ها در خرید مسکن چند سالی است فعالان این صنعت را به شدت رنج می‌دهد. اخیرا بانک مسکن به منظور رونق بخشی به بازار مسکن اقدام به ارائه پیشنهاد یک طرح جدید کرده که باید دید آیا این اقدام می‌تواند زوج‌های تازه مزدوج را صاحب‌خانه کند.

در این طرح زوجین در صورت سرمایه‌گذاری 20 میلیون تومانی پس از گذشته سه سال می‌توانند از 80 میلیون تومان تسهیلات بهره‌مند شوند.
کارایی نداشتن طرح‌های بانک مسکن برای کارگران

یک شهروند اراکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک گفت: بیشتر زوج‌ها مبلغ 20 میلیون تومان به‌عنوان سرمایه ندارند که بتوانند با خواباندن آن به مدت سه سال در بانک از تسهیلات 80 میلیون تومانی منتفع شوند.

محمد شهروزی بیان کرد: جوانی که کارگر فصلی بوده و در طول ماه چند روز بیکار است نمی‌تواند به‌راحتی آورده 20 میلیون تومانی داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین بیشتر افراد بدون مسکن، کارگران روزمزد بوده که دارای درآمد ثابت ماهانه نیستند به همین دلیل توان بازپرداخت اقساط حدود یک‌میلیون تومانی نیز از عهده آنها خارج است.

این شهروند اراکی اظهار کرد: دولت باید بر اساس واقعیت جامعه اقدام به تعیین راهکار برای خانه‌دار شدن جوانان کند.

شهروزی افزود: اعلام طرح‌های فعلی از سوی بانک مسکن تنها متناسب با زوج‌هایی است که هردو شاغل بوده و توان بازپرداخت اقساط با مبالغ بالا رادارند.

کاهش مدت‌زمان سه سال به یک سال

یکی دیگر از زوج‌های جوان نیز گفت: مبلغ 20 میلیون تومان رقم خوبی است اما بهتر است زمان سرمایه‌گذاری از سه سال به یک سال کاهش یابد.

لیلا زمانی بیان کرد: بیشتر زوج‌ها اقدام به رهن مسکن با مبلغ حدود 20 میلیون تومان کرده‌اند به همین دلیل سرمایه برای خواباندن در بانک برای سه سال ندارند.

وی ادامه داد: متأسفانه بیشتر افرادی که مسکن ندارند از حمایت مالی خانواده‌ها نیز برخوردار نیستند به همین دلیل دولت باید به‌صورت ویژه به تأمین مسکن جوانان دهک‌های پایین جامعه نگاه کند.

تأمین مسکن نیازمند طرح‌های متعدد

یک کارمند نیز با اشاره به مناسب بودن رقم 20 میلیون تومان نیز گفت: مبلغ 20 میلیون تومان برای کارمندان دارای حقوق ثابت خوب است البته مبلغ اقساط باید پایین در نظر گرفته شود.

منصور اجتهادی بیان کرد: با توجه به گرانی‌های اخیر بیشتر درآمد خانوارها صرف تأمین خوراک و پوشاک می‌شود و کمتر اندوخته‌ای در سطح خانوار باقی می‌ماند که بخواهد به پرداخت اقساط بالای یک‌میلیون تومان تخصیص یابد.

وی ادامه داد: دولت باید طرح‌های ویژه‌ای برای اقشار مختلف در نظر گیرد تا هر کس متناسب با درآمد خود بتواند از آن بهره‌مند و به تهیه مسکن خود بپردازد.

این کارمند اظهار کرد: نباید همه مردم را با یک‌چشم نگاه کرد زیرا درآمد کارگران با کارمندان و دیگر مرفهان جامعه تفاوت بسیاری دارد.
اجتهادی افزود: دولت باید همه افراد جامعه را از مسکن برخوردار کند تا افراد به‌راحتی در یک سرپناه زندگی کنند.

لزوم فکری اساسی برای تأمین مسکن زوج‌ها

یک کارشناس مسکن نیز گفت: دولت باید فکری اساسی برای تأمین مسکن زوج‌های جوانان کند تا افراد به‌راحتی و بدون دغدغه صاحب‌خانه شوند.

حسین جلیلی بیان کرد: باید نهاده یا ذی‌ربط با توجه به رکود حاکم بر بازار اقدام به ساخت ملک برای نیازمندان کرده و اجازه ندهد با افزایش تقاضا شاهد گرانی ملک باشیم.

وی با اشاره به خرید ملک به عنوان آرزوی بزرگ برای بسیاری از افراد جامعه ادامه داد: دولت باید طرح‌هایی متناسب با وضعیت واقعی موجود در نظر گیرد تا افراد بتوانند به آرزوی خانه‌دار شدن خود دست یابند.

این کارشناس مسکن اظهار کرد: چندی است برخی افراد به‌عنوان دلال و واسطه خبرهایی مبنی برافزایش قیمت‌ها می‌دهند که بیشتر شایعه بوده زیرا تغییر در میزان تقاضا مشاهده نمی‌شود.

جلیلی افزود: نباید با انتشار برخی طرح‌ها زمینه افزایش قیمت ملک را فراهم کرد که در این صورت تنها توان افراد کاهش بیشتری می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه باید طرح‌های ساخت مسکن از دوران کودکی طرح‌ریزی شود، گفت: مسکن به‌عنوان یک کالای اساسی به سرمایه و وقت زیادی نیاز دارد و طرح‌ریزی آن از زمان کودکی موجب می‌شود تا افراد در دوره جوانی بتوانند سرپناه داشته باشند.

کارشناس مسکن بیان کرد: باید مسکن به‌صورت اقساط از همان ابتدا به زوج‌ها داده شود که در این صورت دیگر افراد دغدغه ملک نداشته و از سوی دیگر یک سال شاهد افزایش بسیار زیاد و سال بعد کاهش شدید ملک نخواهیم بود.

متناسب نبودن طرح‌های بانک مسکن با وضع مالی افراد مختلف

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک نیزدر گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به لزوم سپرده‌گذاری 20 میلیون تومانی در بانک مسکن برای دریافت تسهیلات خرید گفت: اعتقادی بر تصویب طرح برای تأمین مسکن زوج‌های جوان ندارم زیرا این طرح‌ها متناسب وضع مالی همه افراد نیست.

محمود نوروزی  بیان کرد: طرح جدید در قالب خواب سه‌ساله کارایی لازم را نخواهد داشت زیرا در سه سال آتی وضعیت ملک مشخص نیست.

وی ادامه داد: طبق آمار دولتی تورم هرسال 12 درصد افزایش می‌یابد که در طول سه سال خواب سرمایه شاهد تورم 36 درصدی خواهیم بود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک اظهار کرد: بی‌شک تورم در سه سال بعد رقمی حدود 40 درصد خواهد داشت و این موضوع به معنی افزایش قیمت و کارایی نداشتن مبلغ 80 میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن خواهد بود.

نوروزی افزود: دولت و نهادهای ‌ذی‌ربط باید طرحی را اجرا کنند که زوج در آن از ابتدای زندگی وارد مسکن خود شده و تنها به پرداخت اقساط بپردازند.

وی گفت: به‌عنوان نمونه طرحی همچون کوی کوثر که افراد در آن سکونت داشته و به‌صورت اقساط در حال بازپرداخت هستند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک بیان کرد: بانک مسکن باید خود با سازندگان توانایش وارد بازار ملک شده و اقدام به ساخت کرده و جوان به‌صورت پیش‌خرید مبلغی را پرداخت و باقی آن نیز در قالب قسط باشد.

نوروزی افزود: بی‌شک زوج‌ها در مدت‌زمان سه‌ساله برای خواباندن سرمایه خود با مشکلاتی برای تأمین سرپناه مواجه می‌شوند که سه سال نیز زمان کمی نیست.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت