شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۶:۲۸:۰۵

آموزش مجازی نباید برای مردم هزینه آفرین باشد

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه طرح آموزش و پرورش برای تحصیل در فضای مجازی باید عمومیت داشته باشد، گفت: آموزش و پرورش نباید خانواده ها را در این شرایط اقتصادی مجبور به پرداخت هزینه های زیاد کند چراکه برخی از خانواده ها توانایی خرید گوشی های هوشمند را ندارند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس:

آموزش مجازی نباید برای مردم هزینه آفرین باشد

با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور تغییراتی در برخی از فعالیت ها شد که یکی از این فعالیت ها مسئله آموزش و پرورش بود که علیرغم اینکه در ابتدای شیوع ویروس تعطیلات به صورت روزانه تصمیم گیری می‌شد اما اکنون بیش از دو ماه است که مدارس و دانشگاه ها در تعطیلی به سر می برند.

اما از همان ابتدای تعطیلات سؤال مهمی که در ذهن دانش آموزان و خانواده های آنها ایجاد شده بود این بود که تکلیف تحصیل و آموزش چه می شود تا اینکه وزیر آموزش و پرورش در هشت اسفند ماه ۹۸ با انتشار پیامی در صفحه توییتری خود نوشت “تعطیلی مدارس به معنای تعطیلی آموزش نیست. در اجرای دستور رئیس‌جمهور با برنامه‌ریزی انجام‌گرفته دانش‌آموزان با هدایت معلمان دروس را از طریق رسانه ملی و فضای مجازی پیگیری می‌کنند”.

در وهله نخست شاید ارائه آموزش از طریق صداوسیما و فضای مجازی خبری خوب به نظر می‌رسید اما پس از مدتی که کار آموزش با فضای مجازی در تمامی مدارس شروع شد مشکلات یکی پس از دیگری نمایان و کلافگی دانش‌آموزان را به همراه داشت.

اما آموزش‌وپرورش تصمیم گرفت با طراحی یک سامانه آموزشی آنلاین «برنامه شاد» بستر لازم را برای آموزش مجازی دانش آموزان راه‌اندازی کند.

شبکه اجتماعی شاد برای دسترسی دانش آموزان مبتنی بر محیطی امن فراهم‌شده است تا ارتباط بین معلم و دانش‌آموز را برقرار کند و معلم می‌تواند محتوای درسی را از طریق این شبکه با دانش آموزان به اشتراک بگذارد و طرح سؤال و آزمون کند.

هنوز کمتری کسی توانسته احراز هویت اپلیکیشن شاد رو انجام داده و وارد بخش آموزش مجازی اپلیکیشن شاد شود. بنابراین  در وهله اول هدف آموزش و پرورش دانلود اپلیکیشن شاد معلمان و دانش آموزان و عضوگیری است.

امکان سنجش و ارزشیابی مستمر، امکان گفتگو با معلمان، تولید محتوای الکترونیکی آموزشی معلمان، امکان حضور و غیاب، امکان نظارت مدیران مدرسه از چگونگی آموزش مجازی در مدرسه خودشان از ویژگی بالقوه برنامه شاد معلمان در این سایت است اما متأسفانه عضو شدن در این سایت به گفته تعداد زیادی از دانش آموزان و معلمین با اختلال روبه رو است.

در این رابطه و به صورت مشخص این نقد مطرح می شود که در بسیاری از مناطق محروم کشور و در بسیاری از  خانواده ها  بسیاری از دانش آموزان از دسترسی به رایانه، گوشی هوشمند و یا اینترنت پر سرعت محروم هستند و به همین دلیل امکان استفاده آسان از شبکه شاد برایشان میسر نیست.

از طرف دیگر بسیاری از معلمان از نبود استراتژی مشخص و تصمیم گیری واحد در این باره شاکی هستند و تغییرات در تصمیم گیری ها را مبنای اعتراض و انتقاد خود قرار داده اند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی :

طرح های آموزش و پرورش برای تحصیل در فضای مجازی باید عمومیت داشته باشد

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ با اشاره به اینکه در شرایط کرونایی تحصیل دانش آموزان از راه دور می تواند آنها را از افت تحصیلی نجات دهد، گفت: از همان ابتدا باید تدابیری اتخاذ می‌شد که دانش آموزان دچار عقب ماندگی در تحصیل نشوند.

وی افزود: آموزش از طریق صدا و سیما که انجام می‌شد حسن های زیادی داشت که یکی ازآنها اجرای عدالت در تحصیل بود که البته نیازمند همکاری خانواده ها و معلمان بود.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی  با اشاره به تهیه اپلیکیشن شاد توسط آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش و پرورش با ابتکاری که در تهیه این اپلیکیشن انجام داد کار بزرگ و قابل تقدیری کردند اما این برنامه حسن ها و معایبی دارد که باید بررسی شود.

وی با تشریح معایب اپلیکیشن شاد گفت: متأسفانه خیلی از دانش آموزان در کشور موبایل هوشمند ندارند و خیلی از نقاط روستایی مشکل اینترنت وجود دارد این مسائل دسترسی دانش آموزان را به این اپلیکیشن دچار مشکل کرده است.

سلیمی افزود: برخی از خانواده ها با وجود چند فرزند قادر به خرید چند گوشی هوشمند نیستند چراکه هزینه آن در این شرایط اقتصادی زیاد است.

وی با بیان اینکه طرح آموزش و پرورش برای تحصیل در فضای مجازی باید عمومیت داشته باشد، گفت: آموزش و پرورش نباید خانواده ها را در این شرایط اقتصادی مجبور به پرداخت هزینه های زیاد کند چراکه برخی از خانواده ها توانایی خرید گوشی های هوشمند را ندارند.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر اینها کسانی هم که گوشی هوشمند دارند و مناطق آنها اینترنت وجود دارد مرتب اختلالاتی در شبکه به وجود می آید و این هم از دیگر معایب اپلیکشین شاد است.

وی با تأکید بر اینکه طرح آموزش از راه دور باید فراگیر باشد تا همه دانش آموزان بتوانند از آن استفاده کنند و از تحصیل باز نمانند خاطرنشان کرد: این مسائل توسط کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به وزیر انتقال داده شده و پیگیر این هستیم چاره اندیشی موثری در این خصوص انجام شود.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت