سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۸:۵۷:۴۳

سایه سنگین آلودگی هوا بر سر استان مرکزی

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون، ۵۰ روز ناسالم در هوای اراک به ثبت رسید که این مهم رخدادی بی سابقه‌ بوده است و عوامل و دلایل متعددی در بروز آن نقش دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک

سایه سنگین آلودگی هوا بر سر استان مرکزی

به گزارش پیک راستان به نقل از وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان ضمن اشاره به اینکه کیفیت هوای کلانشهر اراک در وضعیت بسیار ناسالم قرار دارد، گفت: براساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان، متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ صبح روز پنجشنبه مورخ هفتم مردادماه، برابر با عدد ۱۱۷ و کیفیت هوا ناسالم برای گروه های حساس می باشد از این رو عموم مردم به خصوص گروه های حساس ( کودکان، زنان باردار، سالمندان و بیماران قلبی و ریوی) از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند.
وی افزود: متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ساعت ۱۷ روز پنجشنبه مورخ هفتم مرداد، در اراک برابر با عدد ۱۹۴، در شازند برابر با ۱۸۱ و  کیفیت هوا در این شهرستان ها ناسالم برای تمام گروه ها است.
متولی سلامت استان مرکزی در ادامه تصریح کرد: شاخص لحظه ای کیفیت هوا ساعت ۱۱ صبح امروز در شهرستان اراک برابر با عدد ۱۳۴ و کیفیت هوا ناسالم برای گروه های حساس و در شهرستان شازند برابر با عدد ۱۷۴ و کیفیت هوا ناسالم برای تمامی گروه ها می باشد.
وی در ادامه منشا این آلودگی را گرد و غبار منطقه ای دانست و افزود: آلاینده مسئول ذرات کمتر از دو و نیم میکرون می باشد.
وی در ادامه توصیه کرد: با توجه به  افزایش غلظت آلاینده های هوا به خصوص غلظت ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون از عموم مردم علی الخصوص گروه های حساس مانند، بیماران قلبی، ریوی، زنان باردار، سالمندان، کودکان و… درخواست می شود که از تردد در فضای آزاد اجتناب نمایند.
وی تاکید کرد: در هوای آلوده، بیشترین عضو بدن که آسیب می‌بیند، ریه و دستگاه تنفس انسان است چرا که ریه‌ها و عروق خونی متصل به آن مسئول جذب و رساندن اکسیژن هوا به بدن و دفع دی اکسید کربن از بدن هستند.
دکتر جمالیان گفت: علائم آلودگی هوا  شامل، تنگی نفس ،سیاهی لب‌ها، فرو رفتن عضلات به هنگام نفس کشیدن است و اگر تعداد تنفس فرد از ۲۴ تنفس در دقیقه به طور مداوم بیشتر شود، این نیز یک نشانه از عوارض آلودگی هواست و باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه شود و در موارد اورژانس با اورژانس ۱۱۵ تماس حاصل گردد.
وی گفت: در روز های آلوده توصیه این است که سالمندان، بیماران قلبی و تنفسی، فعالیت‌های جسمی خود راکاهش دهند و در منزل بمانند و در وضعیت اعلام خطر، توصیه این است که تمام افراد فعالیت‌های خارج از منزل خود را کم کنند و نسبت به حذف تدریجی منابع آلودگی هوا اقدام شود و در وضعیت اضطراری یا بحران، بایستی ادارات، آموزشی و منابع آلاینده را تعطیل کرد.
وی همچنین توصیه کرد: افرادی که آسم شدید و برونشیت مزمن دارند، افراد بالای ۶۵ سال و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی مزمن، تنفسی و کودکان درهوای آلوده از منزل خارج نشوند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت : در هوای آلوده، مردم مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان مصرف کنند ، شیر و پنیر بخورند و از برگ‌های سبز سبزیجات و سبزیجات رنگی استفاده کنند.سایه سنگین آلودگی هوا بر سر استان مرکزی/ از تردد غیرضروری خودداری کنید

انتهای پیام/mohammad

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت